EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz Patez, Mariana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: dos Santos, Leonardo Bis, Moreto, Charles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873
Resumo: This article emerged as a consequence of the investigation carried out for the Sustainable Regional Development research. It considered the thematic cut of education to investigate three Planning Micro-regions of the State of Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana and Sudoeste Serrana) which, together, total 23 municipalities. The methodology designed for this investigation followed a mixed approach - quantitative and qualitative -, mixing semi-structured instruments (focus groups and in-depth interviews), structured (questionnaires), as well as document analysis resources. Among the main results found in this investigation are evidence that the Covid-19 pandemic has deepened the scenarios of inequality in education. It also showed that the strategies used by state and municipal administrations, to minimize the impacts on formal education processes among students in the micro-regions of Espírito Santo studied, faced difficulties in the technological sphere. Attempts to make physical resources available - supply of equipment and structure -, as well as the lack or inadequate continuing education of education professionals for the development of pedagogical work through remote and/or hybrid teaching, demonstrate a scenario of expansion of inequalities.
id IFES-1_e78b99de9e8b4f0a358ee1ced10e3b25
oai_identifier_str oai::article/1873
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo.Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo.This article emerged as a consequence of the investigation carried out for the Sustainable Regional Development research. It considered the thematic cut of education to investigate three Planning Micro-regions of the State of Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana and Sudoeste Serrana) which, together, total 23 municipalities. The methodology designed for this investigation followed a mixed approach - quantitative and qualitative -, mixing semi-structured instruments (focus groups and in-depth interviews), structured (questionnaires), as well as document analysis resources. Among the main results found in this investigation are evidence that the Covid-19 pandemic has deepened the scenarios of inequality in education. It also showed that the strategies used by state and municipal administrations, to minimize the impacts on formal education processes among students in the micro-regions of Espírito Santo studied, faced difficulties in the technological sphere. Attempts to make physical resources available - supply of equipment and structure -, as well as the lack or inadequate continuing education of education professionals for the development of pedagogical work through remote and/or hybrid teaching, demonstrate a scenario of expansion of inequalities.Este artigo surgiu como consequência da investigação realizada para a pesquisa Desenvolvimento Regional Sustentável que considerou o recorte temático da educação formal para averiguar três Microrregiões de Planejamento do Estado do Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana e Sudoeste Serrana) que, juntas, totalizam 23 municípios. A metodologia desenhada para esta investigação seguiu uma abordagem mista – quantitativa e qualitativa -, mesclando instrumentos semiestruturados (grupos focais e entrevistas em profundidade), estruturados (questionários), bem como recursos de análise documental. Dentre os principais resultados encontrados nesta investigação estão evidências de que a pandemia de Covid-19 aprofundou as desigualdades na educação. Evidenciou ainda que as estratégias utilizadas pelas gestões estadual e municipais enfrentaram dificuldades no âmbito tecnológico para minimizar os impactos nos processos de ensino formal nas microrregiões estudas. As tentativas de disponibilização de recursos físicos - oferta de equipamentos e estrutura -, bem como a falta ou a inadequada formação continuada dos profissionais da educação para o desenvolvimento do trabalho pedagógico pela via do ensino remoto e/ou híbrido, demonstram um cenário de ampliação de desigualdades.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873/1061Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLuz Patez, Marianados Santos, Leonardo BisMoreto, Charles2023-12-16T12:07:17Zoai::article/1873Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.597795Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
title EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
spellingShingle EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
Luz Patez, Mariana
Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo.
Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo.
title_short EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
title_full EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
title_fullStr EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
title_sort EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
author Luz Patez, Mariana
author_facet Luz Patez, Mariana
dos Santos, Leonardo Bis
Moreto, Charles
author_role author
author2 dos Santos, Leonardo Bis
Moreto, Charles
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz Patez, Mariana
dos Santos, Leonardo Bis
Moreto, Charles
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo.
Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo.
topic Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo.
Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo.
description This article emerged as a consequence of the investigation carried out for the Sustainable Regional Development research. It considered the thematic cut of education to investigate three Planning Micro-regions of the State of Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana and Sudoeste Serrana) which, together, total 23 municipalities. The methodology designed for this investigation followed a mixed approach - quantitative and qualitative -, mixing semi-structured instruments (focus groups and in-depth interviews), structured (questionnaires), as well as document analysis resources. Among the main results found in this investigation are evidence that the Covid-19 pandemic has deepened the scenarios of inequality in education. It also showed that the strategies used by state and municipal administrations, to minimize the impacts on formal education processes among students in the micro-regions of Espírito Santo studied, faced difficulties in the technological sphere. Attempts to make physical resources available - supply of equipment and structure -, as well as the lack or inadequate continuing education of education professionals for the development of pedagogical work through remote and/or hybrid teaching, demonstrate a scenario of expansion of inequalities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873/1061
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea
2236-2150
10.36524/dect.v13i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028972793856