EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873 |
Resumo: | This article emerged as a consequence of the investigation carried out for the Sustainable Regional Development research. It considered the thematic cut of education to investigate three Planning Micro-regions of the State of Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana and Sudoeste Serrana) which, together, total 23 municipalities. The methodology designed for this investigation followed a mixed approach - quantitative and qualitative -, mixing semi-structured instruments (focus groups and in-depth interviews), structured (questionnaires), as well as document analysis resources. Among the main results found in this investigation are evidence that the Covid-19 pandemic has deepened the scenarios of inequality in education. It also showed that the strategies used by state and municipal administrations, to minimize the impacts on formal education processes among students in the micro-regions of Espírito Santo studied, faced difficulties in the technological sphere. Attempts to make physical resources available - supply of equipment and structure -, as well as the lack or inadequate continuing education of education professionals for the development of pedagogical work through remote and/or hybrid teaching, demonstrate a scenario of expansion of inequalities. |
id |
IFES-1_e78b99de9e8b4f0a358ee1ced10e3b25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1873 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo.Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo.This article emerged as a consequence of the investigation carried out for the Sustainable Regional Development research. It considered the thematic cut of education to investigate three Planning Micro-regions of the State of Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana and Sudoeste Serrana) which, together, total 23 municipalities. The methodology designed for this investigation followed a mixed approach - quantitative and qualitative -, mixing semi-structured instruments (focus groups and in-depth interviews), structured (questionnaires), as well as document analysis resources. Among the main results found in this investigation are evidence that the Covid-19 pandemic has deepened the scenarios of inequality in education. It also showed that the strategies used by state and municipal administrations, to minimize the impacts on formal education processes among students in the micro-regions of Espírito Santo studied, faced difficulties in the technological sphere. Attempts to make physical resources available - supply of equipment and structure -, as well as the lack or inadequate continuing education of education professionals for the development of pedagogical work through remote and/or hybrid teaching, demonstrate a scenario of expansion of inequalities.Este artigo surgiu como consequência da investigação realizada para a pesquisa Desenvolvimento Regional Sustentável que considerou o recorte temático da educação formal para averiguar três Microrregiões de Planejamento do Estado do Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana e Sudoeste Serrana) que, juntas, totalizam 23 municípios. A metodologia desenhada para esta investigação seguiu uma abordagem mista – quantitativa e qualitativa -, mesclando instrumentos semiestruturados (grupos focais e entrevistas em profundidade), estruturados (questionários), bem como recursos de análise documental. Dentre os principais resultados encontrados nesta investigação estão evidências de que a pandemia de Covid-19 aprofundou as desigualdades na educação. Evidenciou ainda que as estratégias utilizadas pelas gestões estadual e municipais enfrentaram dificuldades no âmbito tecnológico para minimizar os impactos nos processos de ensino formal nas microrregiões estudas. As tentativas de disponibilização de recursos físicos - oferta de equipamentos e estrutura -, bem como a falta ou a inadequada formação continuada dos profissionais da educação para o desenvolvimento do trabalho pedagógico pela via do ensino remoto e/ou híbrido, demonstram um cenário de ampliação de desigualdades.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873/1061Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLuz Patez, Marianados Santos, Leonardo BisMoreto, Charles2023-12-16T12:07:17Zoai::article/1873Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.597795Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM |
title |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM Luz Patez, Mariana Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo. Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo. |
title_short |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM |
title_full |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM |
title_sort |
EDUCAÇÃO ESCOLAR EM TEMPOS DE PANDEMIA: : UM ESTUDO DE CASO SOBRE OS DESAFIOS E AS ESTRATÉGIAS PARA MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM |
author |
Luz Patez, Mariana |
author_facet |
Luz Patez, Mariana dos Santos, Leonardo Bis Moreto, Charles |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Leonardo Bis Moreto, Charles |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz Patez, Mariana dos Santos, Leonardo Bis Moreto, Charles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo. Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo. |
topic |
Desenvolvimento Regional Sustentável, Educação, Covid-19, Microrregiões do Espírito Santo. Sustainable Regional Development, Education, Covid-19, Microregions of Espírito Santo. |
description |
This article emerged as a consequence of the investigation carried out for the Sustainable Regional Development research. It considered the thematic cut of education to investigate three Planning Micro-regions of the State of Espírito Santo (Caparaó, Central Serrana and Sudoeste Serrana) which, together, total 23 municipalities. The methodology designed for this investigation followed a mixed approach - quantitative and qualitative -, mixing semi-structured instruments (focus groups and in-depth interviews), structured (questionnaires), as well as document analysis resources. Among the main results found in this investigation are evidence that the Covid-19 pandemic has deepened the scenarios of inequality in education. It also showed that the strategies used by state and municipal administrations, to minimize the impacts on formal education processes among students in the micro-regions of Espírito Santo studied, faced difficulties in the technological sphere. Attempts to make physical resources available - supply of equipment and structure -, as well as the lack or inadequate continuing education of education professionals for the development of pedagogical work through remote and/or hybrid teaching, demonstrate a scenario of expansion of inequalities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1873/1061 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea 2236-2150 10.36524/dect.v13i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028972793856 |