LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braz Ferreira Gontijo, Simone
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Santana Dantas, Ana Claudia, Duque de Castro, Ludimila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1226
Resumo: Student evasion and retention are recurrent themes in educational research.  They are phenomena that forge inequalities, disregard youths, interrupting dreams, making realities invisible. This article presents a proposition of a pedagogical interventional action based on the elaboration of life projects as a strategy for reducing both evasion and retention in Integrated High School (EMI, acronym in Portuguese).  The action was based on the guidelines of the National Common Curricular Base and on the understanding of evasion and retention in a complex manner, and that it is intensified by the condition of socioeconomic vulnerability.  A workshop is presented that integrates a didactic sequence and that aims to establish bonds of friendship and fraternity between classmates.  It is understood that this is a possibility of action to minimize school evasion and retention, but that it needs to be coordinated with others, in an interdisciplinary way. 
id IFES-1_eaf3c8a633c97753292b42142bc3eea0
oai_identifier_str oai::article/1226
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESSPROYECTO DE VIDA EN LA ENSEÑANZA MEDIA INTEGRADA COMO ESTRATEGIA DE PERMANENCIA Y ÉXITOPROJETO DE VIDA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO ESTRATÉGIA DE PERMANÊNCIA E ÊXITOprojeto de vidahabilidades socioemocionaisvulnerabilidade socioeconômicacurrículolife project; socio-emotional skills; socioeconomic vulnerability; curriculum.Student evasion and retention are recurrent themes in educational research.  They are phenomena that forge inequalities, disregard youths, interrupting dreams, making realities invisible. This article presents a proposition of a pedagogical interventional action based on the elaboration of life projects as a strategy for reducing both evasion and retention in Integrated High School (EMI, acronym in Portuguese).  The action was based on the guidelines of the National Common Curricular Base and on the understanding of evasion and retention in a complex manner, and that it is intensified by the condition of socioeconomic vulnerability.  A workshop is presented that integrates a didactic sequence and that aims to establish bonds of friendship and fraternity between classmates.  It is understood that this is a possibility of action to minimize school evasion and retention, but that it needs to be coordinated with others, in an interdisciplinary way. A evasão e a retenção estudantil são temáticas recorrentes nas pesquisas educacionais. São fenômenos que forjam desigualdades, desconsideram as juventudes, interrompendo sonhos, invisibilizando realidades. Este artigo traz uma proposição de ação interventiva pedagógica a partir da elaboração de projetos de vida como estratégia para redução tanto da evasão quanto da retenção no Ensino Médio Integrado (EMI). A ação fundamentou-se nas orientações da Base Nacional Comum Curricular e no entendimento da evasão e retenção de forma complexa e intensificada pela condição de vulnerabilidade socioeconômica. Apresenta-se uma oficina que integra uma sequência didática e que tem como objetivo estabelecer laços de amizade e fraternidade entre os colegas de turma. Entende-se que essa é uma possibilidade de ação para minimizar a evasão e retenção escolar, mas que precisa estar coordenada a outras, de forma interdisciplinar.EDIFES2024-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/122610.36524/profept.v7i3.1226Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 3 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 73-862594-482710.36524/profept.v7i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1226/1153https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Braz Ferreira Gontijo, SimoneSantana Dantas, Ana Claudia Duque de Castro, Ludimila2024-03-22T23:07:09Zoai::article/1226Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-22T23:07:09Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
PROYECTO DE VIDA EN LA ENSEÑANZA MEDIA INTEGRADA COMO ESTRATEGIA DE PERMANENCIA Y ÉXITO
PROJETO DE VIDA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO COMO ESTRATÉGIA DE PERMANÊNCIA E ÊXITO
title LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
spellingShingle LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
Braz Ferreira Gontijo, Simone
projeto de vida
habilidades socioemocionais
vulnerabilidade socioeconômica
currículo
life project; socio-emotional skills; socioeconomic vulnerability; curriculum.
title_short LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
title_full LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
title_fullStr LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
title_full_unstemmed LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
title_sort LIFE PROJECTS IN INTEGRATED HIGH SCHOOL AS A STRATEGY OF PERMANENCE AND SUCCESS
author Braz Ferreira Gontijo, Simone
author_facet Braz Ferreira Gontijo, Simone
Santana Dantas, Ana Claudia
Duque de Castro, Ludimila
author_role author
author2 Santana Dantas, Ana Claudia
Duque de Castro, Ludimila
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braz Ferreira Gontijo, Simone
Santana Dantas, Ana Claudia
Duque de Castro, Ludimila
dc.subject.por.fl_str_mv projeto de vida
habilidades socioemocionais
vulnerabilidade socioeconômica
currículo
life project; socio-emotional skills; socioeconomic vulnerability; curriculum.
topic projeto de vida
habilidades socioemocionais
vulnerabilidade socioeconômica
currículo
life project; socio-emotional skills; socioeconomic vulnerability; curriculum.
description Student evasion and retention are recurrent themes in educational research.  They are phenomena that forge inequalities, disregard youths, interrupting dreams, making realities invisible. This article presents a proposition of a pedagogical interventional action based on the elaboration of life projects as a strategy for reducing both evasion and retention in Integrated High School (EMI, acronym in Portuguese).  The action was based on the guidelines of the National Common Curricular Base and on the understanding of evasion and retention in a complex manner, and that it is intensified by the condition of socioeconomic vulnerability.  A workshop is presented that integrates a didactic sequence and that aims to establish bonds of friendship and fraternity between classmates.  It is understood that this is a possibility of action to minimize school evasion and retention, but that it needs to be coordinated with others, in an interdisciplinary way. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1226
10.36524/profept.v7i3.1226
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1226
identifier_str_mv 10.36524/profept.v7i3.1226
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1226/1153
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 3 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 73-86
2594-4827
10.36524/profept.v7i3
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948024324456448