REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fiorotti, Alexandre
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cavalari Júnior, Octávio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031
Resumo: Abstract: This article describes an educational practice of the type of pedagogical intervention, which proposes students to study ways to capture and reuse rainwater for non-potable purposes, based on the example observed in their own home. It aims to help 2nd year students of the Technical Course of Buildings Integrated to High School to understand the importance of reusing rain water in a residential building. In this sense, it awakens to the urgency of establishing consumption patterns that have less impact on the environment in the civil construction sector, a branch in which these future professionals will work in the labor market. It is inspired by Paulo Freire's progressive liberating pedagogical tendency and by Vygotsky's Socio-interactionist Theory. It uses Active Methodology of Learning Based on Problem Solving (ABRP), since it proposes, from the observation of the roof of a house, the recording of a video, and the assembly of an interactive panel, with the answer to the questions formulated by the teacher. It intends to analyze the pedagogical intervention through direct observation of the students' behavior and interpretation of the posted answers, videos and digital panel. It concludes that this type of pedagogical intervention has the potential to be adopted in the teaching of subjects in the Technical Course, contributing to the critical awakening of students towards education for sustainability.
id IFES-1_ebc49e9de8fa430276da43bab2598e07
oai_identifier_str oai::article/1031
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICOsustentabilidadeeducação para a sustentabilidadereúso de água de chuvaintervenção pedagógicasustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention.Abstract: This article describes an educational practice of the type of pedagogical intervention, which proposes students to study ways to capture and reuse rainwater for non-potable purposes, based on the example observed in their own home. It aims to help 2nd year students of the Technical Course of Buildings Integrated to High School to understand the importance of reusing rain water in a residential building. In this sense, it awakens to the urgency of establishing consumption patterns that have less impact on the environment in the civil construction sector, a branch in which these future professionals will work in the labor market. It is inspired by Paulo Freire's progressive liberating pedagogical tendency and by Vygotsky's Socio-interactionist Theory. It uses Active Methodology of Learning Based on Problem Solving (ABRP), since it proposes, from the observation of the roof of a house, the recording of a video, and the assembly of an interactive panel, with the answer to the questions formulated by the teacher. It intends to analyze the pedagogical intervention through direct observation of the students' behavior and interpretation of the posted answers, videos and digital panel. It concludes that this type of pedagogical intervention has the potential to be adopted in the teaching of subjects in the Technical Course, contributing to the critical awakening of students towards education for sustainability.Este artigo descreve o planejamento de uma prática educativa do tipo intervenção pedagógica, que propõe aos alunos estudar formas de captar e reutilizar a água de chuva para fins não potáveis, a partir do exemplo observado em sua própria casa. Objetiva auxiliar os alunos do 2º ano do Curso Técnico de Edificações Integrado ao Ensino Médio a compreender a importância de reaproveitar a água de chuva em uma edificação residencial. Nesse sentido, desperta para a urgência de estabelecer padrões de consumo menos impactantes para o meio ambiente no setor da construção civil, ramo em que esses futuros profissionais irão atuar no mercado de trabalho. Inspira-se na tendência pedagógica progressista libertadora de Paulo Freire e na Teoria Sociointeracionista de Vygotsky. Utiliza Metodologia Ativa do tipo Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas, pois propõe, a partir da observação do telhado de uma casa, a gravação de um vídeo e a montagem de painel interativo como resposta aos questionamentos formulados pelo professor. Pretende analisar a intervenção pedagógica por meio da observação direta do comportamento dos alunos e interpretação das respostas postadas, dos vídeos e do painel digital. Conclui que este tipo de intervenção pedagógica possui potencial para ser adotado no ensino de disciplinas do Curso Técnico, contribuindo para o despertar crítico dos alunos para a educação para a sustentabilidade.Instituto Federal do Espírito Santo2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/103110.36524/ric.v7i1.1031Revista Ifes Ciência ; v. 7 n. 1 (2021): Revista Ifes Ciência; 01-222359-479910.36524/ric.v7i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031/693Copyright (c) 2021 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFiorotti, AlexandreCavalari Júnior, Octávio2021-04-15T14:06:12Zoai::article/1031Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:56:45.690591Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
title REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
spellingShingle REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
Fiorotti, Alexandre
sustentabilidade
educação para a sustentabilidade
reúso de água de chuva
intervenção pedagógica
sustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention.
title_short REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
title_full REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
title_fullStr REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
title_full_unstemmed REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
title_sort REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
author Fiorotti, Alexandre
author_facet Fiorotti, Alexandre
Cavalari Júnior, Octávio
author_role author
author2 Cavalari Júnior, Octávio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fiorotti, Alexandre
Cavalari Júnior, Octávio
dc.subject.por.fl_str_mv sustentabilidade
educação para a sustentabilidade
reúso de água de chuva
intervenção pedagógica
sustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention.
topic sustentabilidade
educação para a sustentabilidade
reúso de água de chuva
intervenção pedagógica
sustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention.
description Abstract: This article describes an educational practice of the type of pedagogical intervention, which proposes students to study ways to capture and reuse rainwater for non-potable purposes, based on the example observed in their own home. It aims to help 2nd year students of the Technical Course of Buildings Integrated to High School to understand the importance of reusing rain water in a residential building. In this sense, it awakens to the urgency of establishing consumption patterns that have less impact on the environment in the civil construction sector, a branch in which these future professionals will work in the labor market. It is inspired by Paulo Freire's progressive liberating pedagogical tendency and by Vygotsky's Socio-interactionist Theory. It uses Active Methodology of Learning Based on Problem Solving (ABRP), since it proposes, from the observation of the roof of a house, the recording of a video, and the assembly of an interactive panel, with the answer to the questions formulated by the teacher. It intends to analyze the pedagogical intervention through direct observation of the students' behavior and interpretation of the posted answers, videos and digital panel. It concludes that this type of pedagogical intervention has the potential to be adopted in the teaching of subjects in the Technical Course, contributing to the critical awakening of students towards education for sustainability.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031
10.36524/ric.v7i1.1031
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031
identifier_str_mv 10.36524/ric.v7i1.1031
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031/693
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ifes Ciência ; v. 7 n. 1 (2021): Revista Ifes Ciência; 01-22
2359-4799
10.36524/ric.v7i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948025443287040