REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031 |
Resumo: | Abstract: This article describes an educational practice of the type of pedagogical intervention, which proposes students to study ways to capture and reuse rainwater for non-potable purposes, based on the example observed in their own home. It aims to help 2nd year students of the Technical Course of Buildings Integrated to High School to understand the importance of reusing rain water in a residential building. In this sense, it awakens to the urgency of establishing consumption patterns that have less impact on the environment in the civil construction sector, a branch in which these future professionals will work in the labor market. It is inspired by Paulo Freire's progressive liberating pedagogical tendency and by Vygotsky's Socio-interactionist Theory. It uses Active Methodology of Learning Based on Problem Solving (ABRP), since it proposes, from the observation of the roof of a house, the recording of a video, and the assembly of an interactive panel, with the answer to the questions formulated by the teacher. It intends to analyze the pedagogical intervention through direct observation of the students' behavior and interpretation of the posted answers, videos and digital panel. It concludes that this type of pedagogical intervention has the potential to be adopted in the teaching of subjects in the Technical Course, contributing to the critical awakening of students towards education for sustainability. |
id |
IFES-1_ebc49e9de8fa430276da43bab2598e07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1031 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICOsustentabilidadeeducação para a sustentabilidadereúso de água de chuvaintervenção pedagógicasustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention.Abstract: This article describes an educational practice of the type of pedagogical intervention, which proposes students to study ways to capture and reuse rainwater for non-potable purposes, based on the example observed in their own home. It aims to help 2nd year students of the Technical Course of Buildings Integrated to High School to understand the importance of reusing rain water in a residential building. In this sense, it awakens to the urgency of establishing consumption patterns that have less impact on the environment in the civil construction sector, a branch in which these future professionals will work in the labor market. It is inspired by Paulo Freire's progressive liberating pedagogical tendency and by Vygotsky's Socio-interactionist Theory. It uses Active Methodology of Learning Based on Problem Solving (ABRP), since it proposes, from the observation of the roof of a house, the recording of a video, and the assembly of an interactive panel, with the answer to the questions formulated by the teacher. It intends to analyze the pedagogical intervention through direct observation of the students' behavior and interpretation of the posted answers, videos and digital panel. It concludes that this type of pedagogical intervention has the potential to be adopted in the teaching of subjects in the Technical Course, contributing to the critical awakening of students towards education for sustainability.Este artigo descreve o planejamento de uma prática educativa do tipo intervenção pedagógica, que propõe aos alunos estudar formas de captar e reutilizar a água de chuva para fins não potáveis, a partir do exemplo observado em sua própria casa. Objetiva auxiliar os alunos do 2º ano do Curso Técnico de Edificações Integrado ao Ensino Médio a compreender a importância de reaproveitar a água de chuva em uma edificação residencial. Nesse sentido, desperta para a urgência de estabelecer padrões de consumo menos impactantes para o meio ambiente no setor da construção civil, ramo em que esses futuros profissionais irão atuar no mercado de trabalho. Inspira-se na tendência pedagógica progressista libertadora de Paulo Freire e na Teoria Sociointeracionista de Vygotsky. Utiliza Metodologia Ativa do tipo Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas, pois propõe, a partir da observação do telhado de uma casa, a gravação de um vídeo e a montagem de painel interativo como resposta aos questionamentos formulados pelo professor. Pretende analisar a intervenção pedagógica por meio da observação direta do comportamento dos alunos e interpretação das respostas postadas, dos vídeos e do painel digital. Conclui que este tipo de intervenção pedagógica possui potencial para ser adotado no ensino de disciplinas do Curso Técnico, contribuindo para o despertar crítico dos alunos para a educação para a sustentabilidade.Instituto Federal do Espírito Santo2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/103110.36524/ric.v7i1.1031Revista Ifes Ciência ; v. 7 n. 1 (2021): Revista Ifes Ciência; 01-222359-479910.36524/ric.v7i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031/693Copyright (c) 2021 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFiorotti, AlexandreCavalari Júnior, Octávio2021-04-15T14:06:12Zoai::article/1031Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:56:45.690591Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO |
title |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO |
spellingShingle |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO Fiorotti, Alexandre sustentabilidade educação para a sustentabilidade reúso de água de chuva intervenção pedagógica sustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention. |
title_short |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO |
title_full |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO |
title_fullStr |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO |
title_full_unstemmed |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO |
title_sort |
REÚSO DE ÁGUA DE CHUVA PARA FINS NÃO POTÁVEIS: PLANEJAMENTO DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA E REFLEXÕES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NO ENSINO TÉCNICO |
author |
Fiorotti, Alexandre |
author_facet |
Fiorotti, Alexandre Cavalari Júnior, Octávio |
author_role |
author |
author2 |
Cavalari Júnior, Octávio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fiorotti, Alexandre Cavalari Júnior, Octávio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
sustentabilidade educação para a sustentabilidade reúso de água de chuva intervenção pedagógica sustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention. |
topic |
sustentabilidade educação para a sustentabilidade reúso de água de chuva intervenção pedagógica sustainability; education for sustainability; reuse of rainwater; pedagogical intervention. |
description |
Abstract: This article describes an educational practice of the type of pedagogical intervention, which proposes students to study ways to capture and reuse rainwater for non-potable purposes, based on the example observed in their own home. It aims to help 2nd year students of the Technical Course of Buildings Integrated to High School to understand the importance of reusing rain water in a residential building. In this sense, it awakens to the urgency of establishing consumption patterns that have less impact on the environment in the civil construction sector, a branch in which these future professionals will work in the labor market. It is inspired by Paulo Freire's progressive liberating pedagogical tendency and by Vygotsky's Socio-interactionist Theory. It uses Active Methodology of Learning Based on Problem Solving (ABRP), since it proposes, from the observation of the roof of a house, the recording of a video, and the assembly of an interactive panel, with the answer to the questions formulated by the teacher. It intends to analyze the pedagogical intervention through direct observation of the students' behavior and interpretation of the posted answers, videos and digital panel. It concludes that this type of pedagogical intervention has the potential to be adopted in the teaching of subjects in the Technical Course, contributing to the critical awakening of students towards education for sustainability. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031 10.36524/ric.v7i1.1031 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031 |
identifier_str_mv |
10.36524/ric.v7i1.1031 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1031/693 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ifes Ciência ; v. 7 n. 1 (2021): Revista Ifes Ciência; 01-22 2359-4799 10.36524/ric.v7i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948025443287040 |