INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos de Andrade Dutra, Débora
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Andrade Pinto Monteiro, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341
Resumo: In this paper, we present a literature review based on articles in journals dealing with teacher education in dialogue with decoloniality, in order to investigate the context of the research carried out. We observe that the works have a wide spectrum of discussions, in a movement of resistance and re-existence to transform pedagogical practices. They involve subjects (teachers, students, communities) in different contexts: indigenous education, ethnic-racial relations, gender and sexuality issues, refugees and others. The most cited authors are Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, and Vera Candau. The school is a space where colonialities are reproduced, therefore, the importance of expanding the dialogue with teachers is perceived, so that, in addition to specific knowledge, they meed to discuss social, political, economic, environmental, in a decolonial perspective. There are few works in the field of science and mathematics education.
id IFES-1_f723c14ec0b75f0d90dd330c9a8826da
oai_identifier_str oai::article/1341
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVADecolonialidadeFormação de ProfessoresRevisão de literaturaDecolonialityTeacher TraininTeacher EducationLiterature ReviewIn this paper, we present a literature review based on articles in journals dealing with teacher education in dialogue with decoloniality, in order to investigate the context of the research carried out. We observe that the works have a wide spectrum of discussions, in a movement of resistance and re-existence to transform pedagogical practices. They involve subjects (teachers, students, communities) in different contexts: indigenous education, ethnic-racial relations, gender and sexuality issues, refugees and others. The most cited authors are Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, and Vera Candau. The school is a space where colonialities are reproduced, therefore, the importance of expanding the dialogue with teachers is perceived, so that, in addition to specific knowledge, they meed to discuss social, political, economic, environmental, in a decolonial perspective. There are few works in the field of science and mathematics education.Neste trabalho apresentamos uma revisão de literatura a partir de artigos em periódicos que tratam da formação de professores em diálogo com a decolonialidade, a fim de investigar o contexto das pesquisas realizadas. Observamos que os trabalhos possuem um amplo espectro de discussões, num movimento de resistência e reexistência para transformar as práticas pedagógicas. Envolvem sujeitos (professores, alunos, comunidades) em diversos contextos: educação indígena, relações étnico-raciais, questões de gênero e sexualidade, refugiados e outros. Os autores mais citados são Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, Vera Candau. A escola é vista como um espaço onde se reproduz colonialidades, por isso, destacamos a importância de ampliar o diálogo com professores, para que, além do conhecimento específico, discutam problemas sociais, políticos, econômicos, ambientais, numa perspectiva decolonial. Identificamos poucos trabalhos no âmbito da educação em ciências e matemática.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134110.36524/dect.v10i2.1341Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341/765Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos de Andrade Dutra, DéboraAndrade Pinto Monteiro, Bruno 2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1341Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.658268Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
title INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
spellingShingle INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
Santos de Andrade Dutra, Débora
Decolonialidade
Formação de Professores
Revisão de literatura
Decoloniality
Teacher Trainin
Teacher Education
Literature Review
title_short INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
title_full INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
title_fullStr INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
title_full_unstemmed INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
title_sort INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
author Santos de Andrade Dutra, Débora
author_facet Santos de Andrade Dutra, Débora
Andrade Pinto Monteiro, Bruno
author_role author
author2 Andrade Pinto Monteiro, Bruno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos de Andrade Dutra, Débora
Andrade Pinto Monteiro, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Decolonialidade
Formação de Professores
Revisão de literatura
Decoloniality
Teacher Trainin
Teacher Education
Literature Review
topic Decolonialidade
Formação de Professores
Revisão de literatura
Decoloniality
Teacher Trainin
Teacher Education
Literature Review
description In this paper, we present a literature review based on articles in journals dealing with teacher education in dialogue with decoloniality, in order to investigate the context of the research carried out. We observe that the works have a wide spectrum of discussions, in a movement of resistance and re-existence to transform pedagogical practices. They involve subjects (teachers, students, communities) in different contexts: indigenous education, ethnic-racial relations, gender and sexuality issues, refugees and others. The most cited authors are Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, and Vera Candau. The school is a space where colonialities are reproduced, therefore, the importance of expanding the dialogue with teachers is perceived, so that, in addition to specific knowledge, they meed to discuss social, political, economic, environmental, in a decolonial perspective. There are few works in the field of science and mathematics education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341
10.36524/dect.v10i2.1341
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341
identifier_str_mv 10.36524/dect.v10i2.1341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341/765
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter
2236-2150
10.36524/dect.v10i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028902539264