INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341 |
Resumo: | In this paper, we present a literature review based on articles in journals dealing with teacher education in dialogue with decoloniality, in order to investigate the context of the research carried out. We observe that the works have a wide spectrum of discussions, in a movement of resistance and re-existence to transform pedagogical practices. They involve subjects (teachers, students, communities) in different contexts: indigenous education, ethnic-racial relations, gender and sexuality issues, refugees and others. The most cited authors are Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, and Vera Candau. The school is a space where colonialities are reproduced, therefore, the importance of expanding the dialogue with teachers is perceived, so that, in addition to specific knowledge, they meed to discuss social, political, economic, environmental, in a decolonial perspective. There are few works in the field of science and mathematics education. |
id |
IFES-1_f723c14ec0b75f0d90dd330c9a8826da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1341 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVADecolonialidadeFormação de ProfessoresRevisão de literaturaDecolonialityTeacher TraininTeacher EducationLiterature ReviewIn this paper, we present a literature review based on articles in journals dealing with teacher education in dialogue with decoloniality, in order to investigate the context of the research carried out. We observe that the works have a wide spectrum of discussions, in a movement of resistance and re-existence to transform pedagogical practices. They involve subjects (teachers, students, communities) in different contexts: indigenous education, ethnic-racial relations, gender and sexuality issues, refugees and others. The most cited authors are Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, and Vera Candau. The school is a space where colonialities are reproduced, therefore, the importance of expanding the dialogue with teachers is perceived, so that, in addition to specific knowledge, they meed to discuss social, political, economic, environmental, in a decolonial perspective. There are few works in the field of science and mathematics education.Neste trabalho apresentamos uma revisão de literatura a partir de artigos em periódicos que tratam da formação de professores em diálogo com a decolonialidade, a fim de investigar o contexto das pesquisas realizadas. Observamos que os trabalhos possuem um amplo espectro de discussões, num movimento de resistência e reexistência para transformar as práticas pedagógicas. Envolvem sujeitos (professores, alunos, comunidades) em diversos contextos: educação indígena, relações étnico-raciais, questões de gênero e sexualidade, refugiados e outros. Os autores mais citados são Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, Vera Candau. A escola é vista como um espaço onde se reproduz colonialidades, por isso, destacamos a importância de ampliar o diálogo com professores, para que, além do conhecimento específico, discutam problemas sociais, políticos, econômicos, ambientais, numa perspectiva decolonial. Identificamos poucos trabalhos no âmbito da educação em ciências e matemática.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134110.36524/dect.v10i2.1341Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341/765Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos de Andrade Dutra, DéboraAndrade Pinto Monteiro, Bruno 2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1341Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.658268Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA |
title |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA |
spellingShingle |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA Santos de Andrade Dutra, Débora Decolonialidade Formação de Professores Revisão de literatura Decoloniality Teacher Trainin Teacher Education Literature Review |
title_short |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA |
title_full |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA |
title_fullStr |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA |
title_full_unstemmed |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA |
title_sort |
INTERLOCUÇÕES ENTRE A DECOLONIALIDADE E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM CENÁRIO EM PERSPECTIVA |
author |
Santos de Andrade Dutra, Débora |
author_facet |
Santos de Andrade Dutra, Débora Andrade Pinto Monteiro, Bruno |
author_role |
author |
author2 |
Andrade Pinto Monteiro, Bruno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos de Andrade Dutra, Débora Andrade Pinto Monteiro, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Decolonialidade Formação de Professores Revisão de literatura Decoloniality Teacher Trainin Teacher Education Literature Review |
topic |
Decolonialidade Formação de Professores Revisão de literatura Decoloniality Teacher Trainin Teacher Education Literature Review |
description |
In this paper, we present a literature review based on articles in journals dealing with teacher education in dialogue with decoloniality, in order to investigate the context of the research carried out. We observe that the works have a wide spectrum of discussions, in a movement of resistance and re-existence to transform pedagogical practices. They involve subjects (teachers, students, communities) in different contexts: indigenous education, ethnic-racial relations, gender and sexuality issues, refugees and others. The most cited authors are Catherine Walsh, Walter Mignolo, Anibal Quijano, Paulo Freire, and Vera Candau. The school is a space where colonialities are reproduced, therefore, the importance of expanding the dialogue with teachers is perceived, so that, in addition to specific knowledge, they meed to discuss social, political, economic, environmental, in a decolonial perspective. There are few works in the field of science and mathematics education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341 10.36524/dect.v10i2.1341 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1341 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1341/765 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter 2236-2150 10.36524/dect.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028902539264 |