GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459 |
Resumo: | The aim of this work is to reflect about teaching of isometries and paving during the construction of geometric patterns using the technique Girih present in the ornamentation of the Islamic constructions. It is an exploratory research that, through an intensive bibliographical research, was constructed as a pedagogical proposal with 6 activities, developed with 36 students of the first year of High School in a mathematical leveling bias. The analysis of the results was carried out based on the assumptions of Ethnomathematics. The results indicate a good understanding of the characteristics of the types of paving; resourcefulness in the use of computational paving resources; perception that, in the context of Islamic art, there is an efficient construction strategy characteristic of the Islamic world; increased understanding of the geometric patterns of Islamic art through the Girih technique and growth in students' curiosity regarding the paving and isometries present in Islamic art. |
id |
IFES-1_f894b0eb96258e6974e3352b3d26aac1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1459 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIAPadrões GeométricosGirihArte IslâmicaPavimentaçãoIsometriasThe aim of this work is to reflect about teaching of isometries and paving during the construction of geometric patterns using the technique Girih present in the ornamentation of the Islamic constructions. It is an exploratory research that, through an intensive bibliographical research, was constructed as a pedagogical proposal with 6 activities, developed with 36 students of the first year of High School in a mathematical leveling bias. The analysis of the results was carried out based on the assumptions of Ethnomathematics. The results indicate a good understanding of the characteristics of the types of paving; resourcefulness in the use of computational paving resources; perception that, in the context of Islamic art, there is an efficient construction strategy characteristic of the Islamic world; increased understanding of the geometric patterns of Islamic art through the Girih technique and growth in students' curiosity regarding the paving and isometries present in Islamic art.Este trabalho visa apresentar reflexões sobre o ensino de isometrias e pavimentação por meio da construção de padrões geométricos usando a técnica Girih presente na ornamentação das construções islâmicas. Trata-se de uma pesquisa exploratória que, por meio de uma intensa investigação bibliográfica, construiu-se numa proposta pedagógica com 6 atividades, desenvolvidas com 36 estudantes do primeiro ano do Ensino Médio em um contexto de nivelamento de Matemática. A análise dos resultados foi realizada com base nos pressupostos da Etnomatemática. Os resultados indicam boa compreensão das características dos tipos de pavimentação; desenvoltura na utilização de recursos computacionais de pavimentação; percepção de que, no contexto da arte islâmica, há uma estratégia eficiente de construção característica do mundo islâmico; aumento na compreensão dos padrões geométricos da arte islâmica por meio da técnica Girih e crescimento na curiosidade dos alunos em relação as pavimentações e isometrias presente na arte islâmica. Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2022-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/145910.36524/dect.v11i01.1459Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 11 n. 01 (2021): 2021 - 01 2236-215010.36524/dect.v11i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459/871Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Costa Barbosa, Adriana2022-08-25T18:05:08Zoai::article/1459Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:11.712315Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA |
title |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA |
spellingShingle |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA da Costa Barbosa, Adriana Padrões Geométricos Girih Arte Islâmica Pavimentação Isometrias |
title_short |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA |
title_full |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA |
title_fullStr |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA |
title_full_unstemmed |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA |
title_sort |
GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA |
author |
da Costa Barbosa, Adriana |
author_facet |
da Costa Barbosa, Adriana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Costa Barbosa, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Padrões Geométricos Girih Arte Islâmica Pavimentação Isometrias |
topic |
Padrões Geométricos Girih Arte Islâmica Pavimentação Isometrias |
description |
The aim of this work is to reflect about teaching of isometries and paving during the construction of geometric patterns using the technique Girih present in the ornamentation of the Islamic constructions. It is an exploratory research that, through an intensive bibliographical research, was constructed as a pedagogical proposal with 6 activities, developed with 36 students of the first year of High School in a mathematical leveling bias. The analysis of the results was carried out based on the assumptions of Ethnomathematics. The results indicate a good understanding of the characteristics of the types of paving; resourcefulness in the use of computational paving resources; perception that, in the context of Islamic art, there is an efficient construction strategy characteristic of the Islamic world; increased understanding of the geometric patterns of Islamic art through the Girih technique and growth in students' curiosity regarding the paving and isometries present in Islamic art. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459 10.36524/dect.v11i01.1459 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v11i01.1459 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459/871 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 11 n. 01 (2021): 2021 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v11i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028940288000 |