GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Costa Barbosa, Adriana
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459
Resumo: The aim of this work is to reflect about teaching of isometries and paving during the construction of geometric patterns using the technique Girih present in the ornamentation of the Islamic constructions. It is an exploratory research that, through an intensive bibliographical research, was constructed as a pedagogical proposal with 6 activities, developed with 36 students of the first year of High School in a mathematical leveling bias. The analysis of the results was carried out based on the assumptions of Ethnomathematics. The results indicate a good understanding of the characteristics of the types of paving; resourcefulness in the use of computational paving resources; perception that, in the context of Islamic art, there is an efficient construction strategy characteristic of the Islamic world; increased understanding of the geometric patterns of Islamic art through the Girih technique and growth in students' curiosity regarding the paving and isometries present in Islamic art.
id IFES-1_f894b0eb96258e6974e3352b3d26aac1
oai_identifier_str oai::article/1459
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIAPadrões GeométricosGirihArte IslâmicaPavimentaçãoIsometriasThe aim of this work is to reflect about teaching of isometries and paving during the construction of geometric patterns using the technique Girih present in the ornamentation of the Islamic constructions. It is an exploratory research that, through an intensive bibliographical research, was constructed as a pedagogical proposal with 6 activities, developed with 36 students of the first year of High School in a mathematical leveling bias. The analysis of the results was carried out based on the assumptions of Ethnomathematics. The results indicate a good understanding of the characteristics of the types of paving; resourcefulness in the use of computational paving resources; perception that, in the context of Islamic art, there is an efficient construction strategy characteristic of the Islamic world; increased understanding of the geometric patterns of Islamic art through the Girih technique and growth in students' curiosity regarding the paving and isometries present in Islamic art.Este trabalho visa apresentar reflexões sobre o ensino de isometrias e pavimentação por meio da construção de padrões geométricos usando a técnica Girih presente na ornamentação das construções islâmicas. Trata-se de uma pesquisa exploratória que, por meio de uma intensa investigação bibliográfica, construiu-se numa proposta pedagógica com 6 atividades, desenvolvidas com 36 estudantes do primeiro ano do Ensino Médio em um contexto de nivelamento de Matemática. A análise dos resultados foi realizada com base nos pressupostos da Etnomatemática. Os resultados indicam boa compreensão das características dos tipos de pavimentação;  desenvoltura na utilização de recursos computacionais de pavimentação; percepção de que, no contexto da arte islâmica, há uma estratégia eficiente de construção característica do mundo islâmico;   aumento na compreensão dos padrões geométricos da arte islâmica por meio da técnica Girih e  crescimento na curiosidade dos alunos em relação as pavimentações e isometrias presente na arte islâmica. Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2022-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/145910.36524/dect.v11i01.1459Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 11 n. 01 (2021): 2021 - 01 2236-215010.36524/dect.v11i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459/871Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Costa Barbosa, Adriana2022-08-25T18:05:08Zoai::article/1459Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:11.712315Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
title GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
spellingShingle GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
da Costa Barbosa, Adriana
Padrões Geométricos
Girih
Arte Islâmica
Pavimentação
Isometrias
title_short GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
title_full GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
title_fullStr GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
title_full_unstemmed GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
title_sort GIRIH: RELACIONANDO ARTE ISLÂMICA E ENSINO DE GEOMETRIA
author da Costa Barbosa, Adriana
author_facet da Costa Barbosa, Adriana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Costa Barbosa, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Padrões Geométricos
Girih
Arte Islâmica
Pavimentação
Isometrias
topic Padrões Geométricos
Girih
Arte Islâmica
Pavimentação
Isometrias
description The aim of this work is to reflect about teaching of isometries and paving during the construction of geometric patterns using the technique Girih present in the ornamentation of the Islamic constructions. It is an exploratory research that, through an intensive bibliographical research, was constructed as a pedagogical proposal with 6 activities, developed with 36 students of the first year of High School in a mathematical leveling bias. The analysis of the results was carried out based on the assumptions of Ethnomathematics. The results indicate a good understanding of the characteristics of the types of paving; resourcefulness in the use of computational paving resources; perception that, in the context of Islamic art, there is an efficient construction strategy characteristic of the Islamic world; increased understanding of the geometric patterns of Islamic art through the Girih technique and growth in students' curiosity regarding the paving and isometries present in Islamic art.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459
10.36524/dect.v11i01.1459
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459
identifier_str_mv 10.36524/dect.v11i01.1459
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1459/871
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 11 n. 01 (2021): 2021 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v11i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028940288000