Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Texto Completo: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72
Resumo: This study aims at contributing to the history of the Escola de Aprendizes e Artífices de Campos by using photography and complementary sources, such as oral reports and the periodic press. With this in mind, we propose the historic and semiotic analyses of images. This school, like others, was unable to keep low income students attending its vocacional courses. The photographs not only registered a school with pupils in a precarious economic situtation, but also disclosed the inability of the educational instituition which presented indexes below the national average despite, the relative political, geographical, and economical privileges the city enjoyed then.
id IFFlu_13c102864321ac4163d7adee2d4bb8db
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/72
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)Imagens não cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de CamposEscola de Aprendizes ArtíficesEducationHistoryEscola de Aprendizes ArtíficesEducaçãoHistóriaThis study aims at contributing to the history of the Escola de Aprendizes e Artífices de Campos by using photography and complementary sources, such as oral reports and the periodic press. With this in mind, we propose the historic and semiotic analyses of images. This school, like others, was unable to keep low income students attending its vocacional courses. The photographs not only registered a school with pupils in a precarious economic situtation, but also disclosed the inability of the educational instituition which presented indexes below the national average despite, the relative political, geographical, and economical privileges the city enjoyed then.No presente trabalho, buscamos contribuir com a história da Escola de Aprendizes Artífices de Campos por meio do uso da fotografia combinado com fontes complementares, como as fontes orais e a imprensa periódica. Para tanto, propusemos a abordagem histórico-semiológica na análise das imagens. A escola campista se revelou, como as outras, incapaz para manter os jovens menos favorecidos freqüentando seus cursos profissionalizantes. As fotografias registraram uma escola com alunos em precárias condições econômicas, mas também revelaram a própria incompetência do estabelecimento de ensino, com índices abaixo da média nacional, apesar de a cidade ter gozado de relativo privilégio político e geoeconômico, à época.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2010-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72Revista Vértices; Vol. 9 No. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180Revista Vértices; Vol. 9 Núm. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180Revista Vértices; v. 9 n. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-1801809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72/61Gomes, Luiz Claudio Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-25T15:22:39Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/72Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2022-01-25T15:22:39Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
Imagens não cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos
title Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
spellingShingle Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
Escola de Aprendizes Artífices
Education
History
Escola de Aprendizes Artífices
Educação
História
title_short Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
title_full Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
title_fullStr Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
title_full_unstemmed Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
title_sort Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
author Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
author_facet Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Escola de Aprendizes Artífices
Education
History
Escola de Aprendizes Artífices
Educação
História
topic Escola de Aprendizes Artífices
Education
History
Escola de Aprendizes Artífices
Educação
História
description This study aims at contributing to the history of the Escola de Aprendizes e Artífices de Campos by using photography and complementary sources, such as oral reports and the periodic press. With this in mind, we propose the historic and semiotic analyses of images. This school, like others, was unable to keep low income students attending its vocacional courses. The photographs not only registered a school with pupils in a precarious economic situtation, but also disclosed the inability of the educational instituition which presented indexes below the national average despite, the relative political, geographical, and economical privileges the city enjoyed then.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72/61
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 9 No. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180
Revista Vértices; Vol. 9 Núm. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180
Revista Vértices; v. 9 n. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077559510302720