Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
Texto Completo: | https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72 |
Resumo: | This study aims at contributing to the history of the Escola de Aprendizes e Artífices de Campos by using photography and complementary sources, such as oral reports and the periodic press. With this in mind, we propose the historic and semiotic analyses of images. This school, like others, was unable to keep low income students attending its vocacional courses. The photographs not only registered a school with pupils in a precarious economic situtation, but also disclosed the inability of the educational instituition which presented indexes below the national average despite, the relative political, geographical, and economical privileges the city enjoyed then. |
id |
IFFlu_13c102864321ac4163d7adee2d4bb8db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/72 |
network_acronym_str |
IFFlu |
network_name_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942)Imagens não cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de CamposEscola de Aprendizes ArtíficesEducationHistoryEscola de Aprendizes ArtíficesEducaçãoHistóriaThis study aims at contributing to the history of the Escola de Aprendizes e Artífices de Campos by using photography and complementary sources, such as oral reports and the periodic press. With this in mind, we propose the historic and semiotic analyses of images. This school, like others, was unable to keep low income students attending its vocacional courses. The photographs not only registered a school with pupils in a precarious economic situtation, but also disclosed the inability of the educational instituition which presented indexes below the national average despite, the relative political, geographical, and economical privileges the city enjoyed then.No presente trabalho, buscamos contribuir com a história da Escola de Aprendizes Artífices de Campos por meio do uso da fotografia combinado com fontes complementares, como as fontes orais e a imprensa periódica. Para tanto, propusemos a abordagem histórico-semiológica na análise das imagens. A escola campista se revelou, como as outras, incapaz para manter os jovens menos favorecidos freqüentando seus cursos profissionalizantes. As fotografias registraram uma escola com alunos em precárias condições econômicas, mas também revelaram a própria incompetência do estabelecimento de ensino, com índices abaixo da média nacional, apesar de a cidade ter gozado de relativo privilégio político e geoeconômico, à época.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2010-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72Revista Vértices; Vol. 9 No. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180Revista Vértices; Vol. 9 Núm. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180Revista Vértices; v. 9 n. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-1801809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72/61Gomes, Luiz Claudio Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-25T15:22:39Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/72Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2022-01-25T15:22:39Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) Imagens não cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos |
title |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) |
spellingShingle |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) Gomes, Luiz Claudio Gonçalves Escola de Aprendizes Artífices Education History Escola de Aprendizes Artífices Educação História |
title_short |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) |
title_full |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) |
title_fullStr |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) |
title_full_unstemmed |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) |
title_sort |
Non daily images : Escola de Aprendizes Artífices de Campos (Brazil, 1910-1942) |
author |
Gomes, Luiz Claudio Gonçalves |
author_facet |
Gomes, Luiz Claudio Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Luiz Claudio Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola de Aprendizes Artífices Education History Escola de Aprendizes Artífices Educação História |
topic |
Escola de Aprendizes Artífices Education History Escola de Aprendizes Artífices Educação História |
description |
This study aims at contributing to the history of the Escola de Aprendizes e Artífices de Campos by using photography and complementary sources, such as oral reports and the periodic press. With this in mind, we propose the historic and semiotic analyses of images. This school, like others, was unable to keep low income students attending its vocacional courses. The photographs not only registered a school with pupils in a precarious economic situtation, but also disclosed the inability of the educational instituition which presented indexes below the national average despite, the relative political, geographical, and economical privileges the city enjoyed then. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-05-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72 |
url |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/72/61 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Vértices; Vol. 9 No. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180 Revista Vértices; Vol. 9 Núm. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180 Revista Vértices; v. 9 n. 1/3 (2007): Edição comemorativa - 10 anos; 179-180 1809-2667 1415-2843 reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes instacron:IFFluminense |
instname_str |
Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
instacron_str |
IFFluminense |
institution |
IFFluminense |
reponame_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
collection |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
repository.mail.fl_str_mv |
essentia@iff.edu.br |
_version_ |
1797077559510302720 |