The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Altoé, Dayane Santos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Texto Completo: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03
Resumo: The locus of the research is the Antonio Sarlo State Agricultural and Technical School, in Campos dos Goytacazes, RJ. The school has undergone a process of disrepute due to reduced enrollment in the Agriculture Course. We aimed at understanding the reasons for this decline. Thus, we carried out a qualitative research coupled with the construction of the history of the institution, as well as an analysis of important aspects of the agricultural sector to understand the influences of the economy for the course. The research included interviews with people in the school community. Results indicate two different reasons: one related to local economic changes that influence the reduction of students, and the other related to the state educational policies that do not attend particularities of the vocational education provided by the school.
id IFFlu_a208baae4824fccdd5b525a5d43f7905
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/5559
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJAs transformações econômicas e o curso técnico em agropecuária: o caso de Campos dos Goytacazes-RJVocational EducationEducational PolicyAgricultureEducação ProfissionalPolítica EducacionalAgropecuáriaThe locus of the research is the Antonio Sarlo State Agricultural and Technical School, in Campos dos Goytacazes, RJ. The school has undergone a process of disrepute due to reduced enrollment in the Agriculture Course. We aimed at understanding the reasons for this decline. Thus, we carried out a qualitative research coupled with the construction of the history of the institution, as well as an analysis of important aspects of the agricultural sector to understand the influences of the economy for the course. The research included interviews with people in the school community. Results indicate two different reasons: one related to local economic changes that influence the reduction of students, and the other related to the state educational policies that do not attend particularities of the vocational education provided by the school.A instituição lócus deste estudo é a Escola Técnica Estadual Agrícola Antonio Sarlo (ETEAAS). A escola, localizada na sede do município de Campos dos Goytacazes, tem passado por um processo de desprestígio devido à redução de matrículas para o curso técnico em agropecuária. A partir disso, este trabalho buscou compreender os motivos desse declínio. Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa aliada à construção de um histórico da instituição. Além disso, empreendeu-se uma análise dos aspectos característicos do setor agropecuário do município onde a escola se localiza, a fim de entender as influências do mesmo para o curso. Nessa perspectiva, a pesquisa utilizou duas fontes: a primeira, formada pelas referências bibliográficas que tratavam das características da economia do município de Campos dos Goytacazes; a segunda, produzida através da realização de entrevistas individuais com pessoas que fazem parte da dinâmica da escola, entre elas, o diretor, professores e alunos. Contudo, os resultados do estudo apontaram para dois motivos: um externo, relacionado às transformações econômicas do município e outro relacionado às políticas educacionais estaduais destinadas à educação profissional agrícola, que não contemplam as especificidades da formação. Devido ao caráter desta apresentação, vamos nos ater apenas ao motivo externo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2016-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-0310.19180/1809-2667.v17n215-03Revista Vértices; Vol. 17 No. 2 (2015); 39-52Revista Vértices; Vol. 17 Núm. 2 (2015); 39-52Revista Vértices; v. 17 n. 2 (2015); 39-521809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03/4972Altoé, Dayane Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-24T10:09:26Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/5559Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2021-02-24T10:09:26Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
As transformações econômicas e o curso técnico em agropecuária: o caso de Campos dos Goytacazes-RJ
title The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
spellingShingle The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
Altoé, Dayane Santos
Vocational Education
Educational Policy
Agriculture
Educação Profissional
Política Educacional
Agropecuária
title_short The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
title_full The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
title_fullStr The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
title_full_unstemmed The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
title_sort The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
author Altoé, Dayane Santos
author_facet Altoé, Dayane Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Altoé, Dayane Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Vocational Education
Educational Policy
Agriculture
Educação Profissional
Política Educacional
Agropecuária
topic Vocational Education
Educational Policy
Agriculture
Educação Profissional
Política Educacional
Agropecuária
description The locus of the research is the Antonio Sarlo State Agricultural and Technical School, in Campos dos Goytacazes, RJ. The school has undergone a process of disrepute due to reduced enrollment in the Agriculture Course. We aimed at understanding the reasons for this decline. Thus, we carried out a qualitative research coupled with the construction of the history of the institution, as well as an analysis of important aspects of the agricultural sector to understand the influences of the economy for the course. The research included interviews with people in the school community. Results indicate two different reasons: one related to local economic changes that influence the reduction of students, and the other related to the state educational policies that do not attend particularities of the vocational education provided by the school.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03
10.19180/1809-2667.v17n215-03
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03
identifier_str_mv 10.19180/1809-2667.v17n215-03
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03/4972
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 17 No. 2 (2015); 39-52
Revista Vértices; Vol. 17 Núm. 2 (2015); 39-52
Revista Vértices; v. 17 n. 2 (2015); 39-52
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077561594871808