The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
Texto Completo: | https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03 |
Resumo: | The locus of the research is the Antonio Sarlo State Agricultural and Technical School, in Campos dos Goytacazes, RJ. The school has undergone a process of disrepute due to reduced enrollment in the Agriculture Course. We aimed at understanding the reasons for this decline. Thus, we carried out a qualitative research coupled with the construction of the history of the institution, as well as an analysis of important aspects of the agricultural sector to understand the influences of the economy for the course. The research included interviews with people in the school community. Results indicate two different reasons: one related to local economic changes that influence the reduction of students, and the other related to the state educational policies that do not attend particularities of the vocational education provided by the school. |
id |
IFFlu_a208baae4824fccdd5b525a5d43f7905 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/5559 |
network_acronym_str |
IFFlu |
network_name_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJAs transformações econômicas e o curso técnico em agropecuária: o caso de Campos dos Goytacazes-RJVocational EducationEducational PolicyAgricultureEducação ProfissionalPolítica EducacionalAgropecuáriaThe locus of the research is the Antonio Sarlo State Agricultural and Technical School, in Campos dos Goytacazes, RJ. The school has undergone a process of disrepute due to reduced enrollment in the Agriculture Course. We aimed at understanding the reasons for this decline. Thus, we carried out a qualitative research coupled with the construction of the history of the institution, as well as an analysis of important aspects of the agricultural sector to understand the influences of the economy for the course. The research included interviews with people in the school community. Results indicate two different reasons: one related to local economic changes that influence the reduction of students, and the other related to the state educational policies that do not attend particularities of the vocational education provided by the school.A instituição lócus deste estudo é a Escola Técnica Estadual Agrícola Antonio Sarlo (ETEAAS). A escola, localizada na sede do município de Campos dos Goytacazes, tem passado por um processo de desprestígio devido à redução de matrículas para o curso técnico em agropecuária. A partir disso, este trabalho buscou compreender os motivos desse declínio. Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa aliada à construção de um histórico da instituição. Além disso, empreendeu-se uma análise dos aspectos característicos do setor agropecuário do município onde a escola se localiza, a fim de entender as influências do mesmo para o curso. Nessa perspectiva, a pesquisa utilizou duas fontes: a primeira, formada pelas referências bibliográficas que tratavam das características da economia do município de Campos dos Goytacazes; a segunda, produzida através da realização de entrevistas individuais com pessoas que fazem parte da dinâmica da escola, entre elas, o diretor, professores e alunos. Contudo, os resultados do estudo apontaram para dois motivos: um externo, relacionado às transformações econômicas do município e outro relacionado às políticas educacionais estaduais destinadas à educação profissional agrícola, que não contemplam as especificidades da formação. Devido ao caráter desta apresentação, vamos nos ater apenas ao motivo externo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2016-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-0310.19180/1809-2667.v17n215-03Revista Vértices; Vol. 17 No. 2 (2015); 39-52Revista Vértices; Vol. 17 Núm. 2 (2015); 39-52Revista Vértices; v. 17 n. 2 (2015); 39-521809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03/4972Altoé, Dayane Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-24T10:09:26Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/5559Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2021-02-24T10:09:26Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ As transformações econômicas e o curso técnico em agropecuária: o caso de Campos dos Goytacazes-RJ |
title |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ |
spellingShingle |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ Altoé, Dayane Santos Vocational Education Educational Policy Agriculture Educação Profissional Política Educacional Agropecuária |
title_short |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ |
title_full |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ |
title_fullStr |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ |
title_full_unstemmed |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ |
title_sort |
The economic transformations and the technical course in agriculture: the case of Campos dos Goytacazes-RJ |
author |
Altoé, Dayane Santos |
author_facet |
Altoé, Dayane Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Altoé, Dayane Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vocational Education Educational Policy Agriculture Educação Profissional Política Educacional Agropecuária |
topic |
Vocational Education Educational Policy Agriculture Educação Profissional Política Educacional Agropecuária |
description |
The locus of the research is the Antonio Sarlo State Agricultural and Technical School, in Campos dos Goytacazes, RJ. The school has undergone a process of disrepute due to reduced enrollment in the Agriculture Course. We aimed at understanding the reasons for this decline. Thus, we carried out a qualitative research coupled with the construction of the history of the institution, as well as an analysis of important aspects of the agricultural sector to understand the influences of the economy for the course. The research included interviews with people in the school community. Results indicate two different reasons: one related to local economic changes that influence the reduction of students, and the other related to the state educational policies that do not attend particularities of the vocational education provided by the school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03 10.19180/1809-2667.v17n215-03 |
url |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03 |
identifier_str_mv |
10.19180/1809-2667.v17n215-03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v17n215-03/4972 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Vértices; Vol. 17 No. 2 (2015); 39-52 Revista Vértices; Vol. 17 Núm. 2 (2015); 39-52 Revista Vértices; v. 17 n. 2 (2015); 39-52 1809-2667 1415-2843 reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes instacron:IFFluminense |
instname_str |
Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
instacron_str |
IFFluminense |
institution |
IFFluminense |
reponame_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
collection |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
repository.mail.fl_str_mv |
essentia@iff.edu.br |
_version_ |
1797077561594871808 |