Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Agatha Brenda da Costa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Farias, Taiane Melo, Pacheco, Karla Mazarelo Maciel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: [re]Design (São Luís)
Texto Completo: https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122
Resumo: Due to the Covid-19 pandemic, educational institutions had to adapt their teaching methods to a remote education model, using virtual learning environments. In this context, both teachers and students faced difficulties in adapting to the new tools, mainly those who had no previous experience with remote education. Thus, this study aims to demonstrate the importance of user experience for new users by identifying functionalities and usability flaws in the Google Classroom interface. Thereunto, a basic exploratory and document research of qualitative nature was carried out, through an on-line consultation with the target audience, a visual analysis on the interface and a heuristic evaluation. The presented results bring together some usability aspects that are subject to changes, such as the absence of error prevention mechanisms and low intuitiveness for new users. Hence, possible improvements were suggested in favor of new users' experience, in this case, the incoming teachers and students.
id IFMA-1_e0743497d94f786b8e662cb1151aebe6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1122
network_acronym_str IFMA-1
network_name_str [re]Design (São Luís)
repository_id_str
spelling Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google ClassroomUsabilidad en Entornos Virtuales de Aprendizaje: estudio de Caso en Google ClassroomUsabilidade em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Estudo de caso sobre o Google ClassroomUsabilidadeExperiência do usuárioEducação a distânciaAmbiente virtual de aprendizagemUsabilidadExperiencia del usuarioEducación a distanciaEntorno virtual de aprendizajeUsabilityUser experienceRemote educationVirtual learning environmentDue to the Covid-19 pandemic, educational institutions had to adapt their teaching methods to a remote education model, using virtual learning environments. In this context, both teachers and students faced difficulties in adapting to the new tools, mainly those who had no previous experience with remote education. Thus, this study aims to demonstrate the importance of user experience for new users by identifying functionalities and usability flaws in the Google Classroom interface. Thereunto, a basic exploratory and document research of qualitative nature was carried out, through an on-line consultation with the target audience, a visual analysis on the interface and a heuristic evaluation. The presented results bring together some usability aspects that are subject to changes, such as the absence of error prevention mechanisms and low intuitiveness for new users. Hence, possible improvements were suggested in favor of new users' experience, in this case, the incoming teachers and students.Debido a la pandemia de Covid-19, las instituciones educativas han tenido que adaptar sus métodos de enseñanza a un modelo de educación a distancia, utilizando entornos virtuales de aprendizaje. En este contexto, tanto docentes como estudiantes afrontaron dificultades para adaptarse a las nuevas herramientas, especialmente aquellos que no tenían experiencia previa con la educación a distancia. Por esta razón, este estudio tiene como objetivo demostrar la importancia de la experiencia de usuario para los nuevos usuarios, identificando características y fallos de usabilidad en la interfaz de Google Classroom. Para ello, se realizó una investigación documental exploratoria y documental básica de carácter cualitativo, a través de una consulta en línea con el público objetivo un análisis visual en la interfaz y una evaluación heurística. Los resultados presentados reúnen algunos aspectos de usabilidad que están sujetos a cambios, como la ausencia de mecanismos de prevención de errores y la baja intuición de uso para los nuevos usuarios. Por ello, se sugirieron posibles mejoras a favor de la experiencia de los nuevos usuarios, en este caso, docentes y alumnos entrantes.Devido à pandemia de Covid-19, as instituições de ensino tiveram que adaptar seus métodos de ensino a um modelo de educação a distância, usando ambientes virtuais de aprendizagem. Neste contexto, professores e alunos enfrentaram dificuldades de adaptação às novas ferramentas, principalmente aqueles sem experiência prévia com o ensino a distância. Por esta razão, este estudo tem como objetivo demonstrar a importância da experiência do usuário para novos usuários, identificando funcionalidades e falhas de usabilidade na interface do Google Classroom. Para tanto, foi realizada uma pesquisa exploratória e documental básica de natureza qualitativa, por meio de uma consulta on-line ao público-alvo, uma análise visual da interface e uma avaliação heurística. Os resultados reúnem alguns aspectos sujeitos a mudanças na interface da plataforma, como a ausência de mecanismos de prevenção de erros e a baixa intuitividade para usuários novatos. Sendo assim, possíveis melhorias foram sugeridas em prol da experiência dos novos usuários, neste caso, os professores e alunos.Editora IFMA | Instituto Federal do Maranhão2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/112210.35818/redesign.v1i1.1122ark:/48227/redesign.v1i1.1122[re]Design; Vol. 1 No. 1 (2022): [re]Design; 27-48[re]Design; Vol. 1 Núm. 1 (2022): [re]Design; 27-48[re]Design; v. 1 n. 1 (2022): [re]Design; 27-482764-995410.35818/redesign.v1i1reponame:[re]Design (São Luís)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)instacron:IFMAporhttps://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126219https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126227Copyright (c) 2022 Agatha Brenda da Costa Freitas, Taiane Melo Farias, Karla Mazarelo Maciel Pachecohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Agatha Brenda da CostaFarias, Taiane MeloPacheco, Karla Mazarelo Maciel2023-05-09T00:37:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1122Revistahttps://periodicos.ifma.edu.br/redesignPUBhttps://periodicos.ifma.edu.br/redesign/oairevistaredesign@ifma.edu.br || sistemas@ifma.edu.brhttps://doi.org/10.35818/redesign2764-99542764-9954opendoar:2023-05-09T00:37:04[re]Design (São Luís) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
Usabilidad en Entornos Virtuales de Aprendizaje: estudio de Caso en Google Classroom
Usabilidade em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Estudo de caso sobre o Google Classroom
title Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
spellingShingle Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
Freitas, Agatha Brenda da Costa
Usabilidade
Experiência do usuário
Educação a distância
Ambiente virtual de aprendizagem
Usabilidad
Experiencia del usuario
Educación a distancia
Entorno virtual de aprendizaje
Usability
User experience
Remote education
Virtual learning environment
title_short Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
title_full Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
title_fullStr Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
title_full_unstemmed Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
title_sort Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
author Freitas, Agatha Brenda da Costa
author_facet Freitas, Agatha Brenda da Costa
Farias, Taiane Melo
Pacheco, Karla Mazarelo Maciel
author_role author
author2 Farias, Taiane Melo
Pacheco, Karla Mazarelo Maciel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Agatha Brenda da Costa
Farias, Taiane Melo
Pacheco, Karla Mazarelo Maciel
dc.subject.por.fl_str_mv Usabilidade
Experiência do usuário
Educação a distância
Ambiente virtual de aprendizagem
Usabilidad
Experiencia del usuario
Educación a distancia
Entorno virtual de aprendizaje
Usability
User experience
Remote education
Virtual learning environment
topic Usabilidade
Experiência do usuário
Educação a distância
Ambiente virtual de aprendizagem
Usabilidad
Experiencia del usuario
Educación a distancia
Entorno virtual de aprendizaje
Usability
User experience
Remote education
Virtual learning environment
description Due to the Covid-19 pandemic, educational institutions had to adapt their teaching methods to a remote education model, using virtual learning environments. In this context, both teachers and students faced difficulties in adapting to the new tools, mainly those who had no previous experience with remote education. Thus, this study aims to demonstrate the importance of user experience for new users by identifying functionalities and usability flaws in the Google Classroom interface. Thereunto, a basic exploratory and document research of qualitative nature was carried out, through an on-line consultation with the target audience, a visual analysis on the interface and a heuristic evaluation. The presented results bring together some usability aspects that are subject to changes, such as the absence of error prevention mechanisms and low intuitiveness for new users. Hence, possible improvements were suggested in favor of new users' experience, in this case, the incoming teachers and students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed article
Artículo revisado por pares
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122
10.35818/redesign.v1i1.1122
ark:/48227/redesign.v1i1.1122
url https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122
identifier_str_mv 10.35818/redesign.v1i1.1122
ark:/48227/redesign.v1i1.1122
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126219
https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126227
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora IFMA | Instituto Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Editora IFMA | Instituto Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv [re]Design; Vol. 1 No. 1 (2022): [re]Design; 27-48
[re]Design; Vol. 1 Núm. 1 (2022): [re]Design; 27-48
[re]Design; v. 1 n. 1 (2022): [re]Design; 27-48
2764-9954
10.35818/redesign.v1i1
reponame:[re]Design (São Luís)
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)
instacron:IFMA
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)
instacron_str IFMA
institution IFMA
reponame_str [re]Design (São Luís)
collection [re]Design (São Luís)
repository.name.fl_str_mv [re]Design (São Luís) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)
repository.mail.fl_str_mv revistaredesign@ifma.edu.br || sistemas@ifma.edu.br
_version_ 1796798406505529344