Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | [re]Design (São Luís) |
Texto Completo: | https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122 |
Resumo: | Due to the Covid-19 pandemic, educational institutions had to adapt their teaching methods to a remote education model, using virtual learning environments. In this context, both teachers and students faced difficulties in adapting to the new tools, mainly those who had no previous experience with remote education. Thus, this study aims to demonstrate the importance of user experience for new users by identifying functionalities and usability flaws in the Google Classroom interface. Thereunto, a basic exploratory and document research of qualitative nature was carried out, through an on-line consultation with the target audience, a visual analysis on the interface and a heuristic evaluation. The presented results bring together some usability aspects that are subject to changes, such as the absence of error prevention mechanisms and low intuitiveness for new users. Hence, possible improvements were suggested in favor of new users' experience, in this case, the incoming teachers and students. |
id |
IFMA-1_e0743497d94f786b8e662cb1151aebe6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1122 |
network_acronym_str |
IFMA-1 |
network_name_str |
[re]Design (São Luís) |
repository_id_str |
|
spelling |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google ClassroomUsabilidad en Entornos Virtuales de Aprendizaje: estudio de Caso en Google ClassroomUsabilidade em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Estudo de caso sobre o Google ClassroomUsabilidadeExperiência do usuárioEducação a distânciaAmbiente virtual de aprendizagemUsabilidadExperiencia del usuarioEducación a distanciaEntorno virtual de aprendizajeUsabilityUser experienceRemote educationVirtual learning environmentDue to the Covid-19 pandemic, educational institutions had to adapt their teaching methods to a remote education model, using virtual learning environments. In this context, both teachers and students faced difficulties in adapting to the new tools, mainly those who had no previous experience with remote education. Thus, this study aims to demonstrate the importance of user experience for new users by identifying functionalities and usability flaws in the Google Classroom interface. Thereunto, a basic exploratory and document research of qualitative nature was carried out, through an on-line consultation with the target audience, a visual analysis on the interface and a heuristic evaluation. The presented results bring together some usability aspects that are subject to changes, such as the absence of error prevention mechanisms and low intuitiveness for new users. Hence, possible improvements were suggested in favor of new users' experience, in this case, the incoming teachers and students.Debido a la pandemia de Covid-19, las instituciones educativas han tenido que adaptar sus métodos de enseñanza a un modelo de educación a distancia, utilizando entornos virtuales de aprendizaje. En este contexto, tanto docentes como estudiantes afrontaron dificultades para adaptarse a las nuevas herramientas, especialmente aquellos que no tenían experiencia previa con la educación a distancia. Por esta razón, este estudio tiene como objetivo demostrar la importancia de la experiencia de usuario para los nuevos usuarios, identificando características y fallos de usabilidad en la interfaz de Google Classroom. Para ello, se realizó una investigación documental exploratoria y documental básica de carácter cualitativo, a través de una consulta en línea con el público objetivo un análisis visual en la interfaz y una evaluación heurística. Los resultados presentados reúnen algunos aspectos de usabilidad que están sujetos a cambios, como la ausencia de mecanismos de prevención de errores y la baja intuición de uso para los nuevos usuarios. Por ello, se sugirieron posibles mejoras a favor de la experiencia de los nuevos usuarios, en este caso, docentes y alumnos entrantes.Devido à pandemia de Covid-19, as instituições de ensino tiveram que adaptar seus métodos de ensino a um modelo de educação a distância, usando ambientes virtuais de aprendizagem. Neste contexto, professores e alunos enfrentaram dificuldades de adaptação às novas ferramentas, principalmente aqueles sem experiência prévia com o ensino a distância. Por esta razão, este estudo tem como objetivo demonstrar a importância da experiência do usuário para novos usuários, identificando funcionalidades e falhas de usabilidade na interface do Google Classroom. Para tanto, foi realizada uma pesquisa exploratória e documental básica de natureza qualitativa, por meio de uma consulta on-line ao público-alvo, uma análise visual da interface e uma avaliação heurística. Os resultados reúnem alguns aspectos sujeitos a mudanças na interface da plataforma, como a ausência de mecanismos de prevenção de erros e a baixa intuitividade para usuários novatos. Sendo assim, possíveis melhorias foram sugeridas em prol da experiência dos novos usuários, neste caso, os professores e alunos.Editora IFMA | Instituto Federal do Maranhão2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/112210.35818/redesign.v1i1.1122ark:/48227/redesign.v1i1.1122[re]Design; Vol. 1 No. 1 (2022): [re]Design; 27-48[re]Design; Vol. 1 Núm. 1 (2022): [re]Design; 27-48[re]Design; v. 1 n. 1 (2022): [re]Design; 27-482764-995410.35818/redesign.v1i1reponame:[re]Design (São Luís)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)instacron:IFMAporhttps://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126219https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126227Copyright (c) 2022 Agatha Brenda da Costa Freitas, Taiane Melo Farias, Karla Mazarelo Maciel Pachecohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Agatha Brenda da CostaFarias, Taiane MeloPacheco, Karla Mazarelo Maciel2023-05-09T00:37:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1122Revistahttps://periodicos.ifma.edu.br/redesignPUBhttps://periodicos.ifma.edu.br/redesign/oairevistaredesign@ifma.edu.br || sistemas@ifma.edu.brhttps://doi.org/10.35818/redesign2764-99542764-9954opendoar:2023-05-09T00:37:04[re]Design (São Luís) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom Usabilidad en Entornos Virtuales de Aprendizaje: estudio de Caso en Google Classroom Usabilidade em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: Estudo de caso sobre o Google Classroom |
title |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom |
spellingShingle |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom Freitas, Agatha Brenda da Costa Usabilidade Experiência do usuário Educação a distância Ambiente virtual de aprendizagem Usabilidad Experiencia del usuario Educación a distancia Entorno virtual de aprendizaje Usability User experience Remote education Virtual learning environment |
title_short |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom |
title_full |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom |
title_fullStr |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom |
title_full_unstemmed |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom |
title_sort |
Usability in Virtual Learning Environments: case Study on Google Classroom |
author |
Freitas, Agatha Brenda da Costa |
author_facet |
Freitas, Agatha Brenda da Costa Farias, Taiane Melo Pacheco, Karla Mazarelo Maciel |
author_role |
author |
author2 |
Farias, Taiane Melo Pacheco, Karla Mazarelo Maciel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Agatha Brenda da Costa Farias, Taiane Melo Pacheco, Karla Mazarelo Maciel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Usabilidade Experiência do usuário Educação a distância Ambiente virtual de aprendizagem Usabilidad Experiencia del usuario Educación a distancia Entorno virtual de aprendizaje Usability User experience Remote education Virtual learning environment |
topic |
Usabilidade Experiência do usuário Educação a distância Ambiente virtual de aprendizagem Usabilidad Experiencia del usuario Educación a distancia Entorno virtual de aprendizaje Usability User experience Remote education Virtual learning environment |
description |
Due to the Covid-19 pandemic, educational institutions had to adapt their teaching methods to a remote education model, using virtual learning environments. In this context, both teachers and students faced difficulties in adapting to the new tools, mainly those who had no previous experience with remote education. Thus, this study aims to demonstrate the importance of user experience for new users by identifying functionalities and usability flaws in the Google Classroom interface. Thereunto, a basic exploratory and document research of qualitative nature was carried out, through an on-line consultation with the target audience, a visual analysis on the interface and a heuristic evaluation. The presented results bring together some usability aspects that are subject to changes, such as the absence of error prevention mechanisms and low intuitiveness for new users. Hence, possible improvements were suggested in favor of new users' experience, in this case, the incoming teachers and students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed article Artículo revisado por pares Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122 10.35818/redesign.v1i1.1122 ark:/48227/redesign.v1i1.1122 |
url |
https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122 |
identifier_str_mv |
10.35818/redesign.v1i1.1122 ark:/48227/redesign.v1i1.1122 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126219 https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/redesign/article/view/1122/126126227 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora IFMA | Instituto Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora IFMA | Instituto Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
[re]Design; Vol. 1 No. 1 (2022): [re]Design; 27-48 [re]Design; Vol. 1 Núm. 1 (2022): [re]Design; 27-48 [re]Design; v. 1 n. 1 (2022): [re]Design; 27-48 2764-9954 10.35818/redesign.v1i1 reponame:[re]Design (São Luís) instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA) instacron:IFMA |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA) |
instacron_str |
IFMA |
institution |
IFMA |
reponame_str |
[re]Design (São Luís) |
collection |
[re]Design (São Luís) |
repository.name.fl_str_mv |
[re]Design (São Luís) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaredesign@ifma.edu.br || sistemas@ifma.edu.br |
_version_ |
1796798406505529344 |