PROBLEM SOLVING METHOD IN HIGH SCHOOL: AN INTERDISCIPLINARY PROPOSAL ADDRESSING PESTICIDES THEME

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chagas de Azevedo Ribeiro, Daniel das
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Greff Passos, Camila, Miskinis Salgado, Tania Denise
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/584
Resumo: This article presents the analysis of an pedagogical sequence in which Problem Solving methodology (RP) was used in High School. The research aims to investigate the contribution of the didactic sequence carried out to the learning of conceptual, procedural and attitudinal contents pertinent to the environmental issues that Pesticides can cause. The investigation had as subjects 35 students of the 3rd year of high school in a state public school in the city of Porto Alegre / RS. In order to collect the data, we used researchers’ Field Diary, students’ written production and the audio recording of the class in which the students experienced RP. The study facilitated the development of conceptual, procedural and attitudinal contents related to scientific knowledge addressed and environmental problems related to Pesticides.
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spelling PROBLEM SOLVING METHOD IN HIGH SCHOOL: AN INTERDISCIPLINARY PROPOSAL ADDRESSING PESTICIDES THEMEMÉTODO DE RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NO ENSINO MÉDIO: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR ABORDANDO O TEMA AGROTÓXICOSResolução de ProblemasEnsino MédioEducação AmbientalAgrotóxicosProblem SolvingHigh SchoolEnvironmental EducationPesticidesThis article presents the analysis of an pedagogical sequence in which Problem Solving methodology (RP) was used in High School. The research aims to investigate the contribution of the didactic sequence carried out to the learning of conceptual, procedural and attitudinal contents pertinent to the environmental issues that Pesticides can cause. The investigation had as subjects 35 students of the 3rd year of high school in a state public school in the city of Porto Alegre / RS. In order to collect the data, we used researchers’ Field Diary, students’ written production and the audio recording of the class in which the students experienced RP. The study facilitated the development of conceptual, procedural and attitudinal contents related to scientific knowledge addressed and environmental problems related to Pesticides.Este artigo apresenta a análise de uma sequência pedagógica na qual se utilizou a metodologia de Resolução de Problemas (RP) no Ensino Médio. A pesquisa visa à averiguação das formas de contribuição da sequência didática efetuada para a aprendizagem de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais pertinentes às questões ambientais que os Agrotóxicos podem ocasionar. A investigação teve como sujeitos 35 alunos do 3º ano do Ensino Médio de uma escola pública estadual da cidade de Porto Alegre/RS. Com o intuito de coletarmos os dados, foram utilizados o Diário de Campo dos pesquisadores, a produção escrita dos estudantes e a gravação do áudio da aula em que os educandos experienciaram a RP. A experiência realizada propiciou o incremento dos conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais relativos aos conhecimentos científicos abordados e aos problemas ambientais pertinentes aos Agrotóxicos.Revista Prática Docente2018-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/58410.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p643-664.id265Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 643-664Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 643-664Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 643-6642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/584/572Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChagas de Azevedo Ribeiro, Daniel dasGreff Passos, CamilaMiskinis Salgado, Tania Denise2023-06-08T00:57:06Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/584Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:57:06Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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