The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1571 |
Resumo: | This report aims to describe the results of the exploration of practical activities, carried out in a non-formal space, with a group of six professionals in the field of Information and Communication Technology (ICT). The study is part of the first author's master's research and was developed in a beverage company, in order to explore the potential of the Packet Tracer software. The research is qualitative, with case study features. Professionals were investigated regarding their previous knowledge, received information to fill gaps on the subject and were challenged to build and simulate a Computer Network. The results indicate that the software enhanced the exploration and demonstration of theoretical concepts of Computer Networks, allowed the application of practical activities and real challenges for the training of professionals in organization, as well as showed advances and evolutions obtained with the use of the software. |
id |
IFMT_1497c175929c2b44b80fcf51b07d4949 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1571 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer NetworksEl uso del software Packet Tracer para mejorar la enseñanza de las Redes de ComputadoresO uso do software Packet Tracer na potenciação do ensino de Redes de ComputadoresInformation and Communication Technology (ICT), Packet Tracer, Computer Networks, Technologies.Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologías.Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologias.This report aims to describe the results of the exploration of practical activities, carried out in a non-formal space, with a group of six professionals in the field of Information and Communication Technology (ICT). The study is part of the first author's master's research and was developed in a beverage company, in order to explore the potential of the Packet Tracer software. The research is qualitative, with case study features. Professionals were investigated regarding their previous knowledge, received information to fill gaps on the subject and were challenged to build and simulate a Computer Network. The results indicate that the software enhanced the exploration and demonstration of theoretical concepts of Computer Networks, allowed the application of practical activities and real challenges for the training of professionals in organization, as well as showed advances and evolutions obtained with the use of the software.Este relato tiene como objetivo describir los resultados de la exploración de actividades prácticas, realizadas en un espacio no formal, con un grupo de seis profesionales en el campo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). El estudio és parte de la investigación de maestría del primer autor y fue desarrollado en una empresa de bebidas, con el fin de explorar el potencial del software Packet Tracer. La investigación es cualitativa, con aproximaciones metodológicas a los estudios de caso. Los profesionales fueron investigados sobre sus conocimientos previos, recibieron información para llenar vacíos sobre el tema y fueron desafiados a construir y simular una red informática. Los resultados indican que el software potenció la exploración y demostración de conceptos teóricos de Redes de Computadores, permitió la aplicación de actividades prácticas y desafíos reales para la formación de profesionales en organización, así como mostró avances y evoluciones obtenidos con el uso del software.Este relato tem por objetivo descrever os resultados da exploração de atividades práticas, realizadas em um espaço não formal, com um grupo de seis profissionais da área da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC). O estudo, que é parte da pesquisa de mestrado do primeiro autor, foi desenvolvido em uma empresa de bebidas, com o intuito de explorar a potencialidade do software Packet Tracer. A pesquisa é do tipo qualitativa, com aproximações de estudo do caso. Os profissionais foram investigados quanto aos seus conhecimentos prévios, receberam informações para sanar lacunas acerca da temática e, por fim, foram desafiados a construir e a simular uma rede de computadores. Os resultados apontam que o software potencializou a exploração e a demonstração de conceitos teóricos de Redes de Computadores, permitiu aplicar atividades práticas e desafios reais para a capacitação de profissionais numa organização, bem como mostrou avanços e evoluções obtidos com o uso do software.Revista Prática Docente2022-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/157110.23926/RPD.2022.v7.n3.e22069.id1571Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22069Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22069Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220692526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1571/695Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPetter, RodrigoRehfeldt, Márcia Jussara Hepp2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1571Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks El uso del software Packet Tracer para mejorar la enseñanza de las Redes de Computadores O uso do software Packet Tracer na potenciação do ensino de Redes de Computadores |
title |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks |
spellingShingle |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks Petter, Rodrigo Information and Communication Technology (ICT), Packet Tracer, Computer Networks, Technologies. Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologías. Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologias. |
title_short |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks |
title_full |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks |
title_fullStr |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks |
title_full_unstemmed |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks |
title_sort |
The use of Packet Tracer software to enhance the teaching of Computer Networks |
author |
Petter, Rodrigo |
author_facet |
Petter, Rodrigo Rehfeldt, Márcia Jussara Hepp |
author_role |
author |
author2 |
Rehfeldt, Márcia Jussara Hepp |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Petter, Rodrigo Rehfeldt, Márcia Jussara Hepp |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information and Communication Technology (ICT), Packet Tracer, Computer Networks, Technologies. Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologías. Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologias. |
topic |
Information and Communication Technology (ICT), Packet Tracer, Computer Networks, Technologies. Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologías. Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), Packet Tracer, Redes de Computadores, Tecnologias. |
description |
This report aims to describe the results of the exploration of practical activities, carried out in a non-formal space, with a group of six professionals in the field of Information and Communication Technology (ICT). The study is part of the first author's master's research and was developed in a beverage company, in order to explore the potential of the Packet Tracer software. The research is qualitative, with case study features. Professionals were investigated regarding their previous knowledge, received information to fill gaps on the subject and were challenged to build and simulate a Computer Network. The results indicate that the software enhanced the exploration and demonstration of theoretical concepts of Computer Networks, allowed the application of practical activities and real challenges for the training of professionals in organization, as well as showed advances and evolutions obtained with the use of the software. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1571 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22069.id1571 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1571 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22069.id1571 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1571/695 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22069 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22069 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22069 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726350835712 |