AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634 |
Resumo: | This paper investigated the impacts of scientific production and insertion in stricto sensu Post-Graduation Programs in the Legal Amazon by graduates of the Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics Post-Graduation Program (Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC). For such, we ascertained the curricula of twenty-nine graduates of the first class through a Lattes platform in what is constituted as a descriptive, exploratory paper from a quantitative approach. The study shows there has been a significant increase in the production, mainly of chapters of books and publications in journals with Qualis/Capes, in comparison the the period before joining the Program. By February 2017, time of information gathering from the curricula, nine graduates were already registered and working on post-graduation programs. This demonstrates that the Program is being consolidated in the Amazon region with outlook for a growth in research and an increase in the number of Science and Mathematics Teaching Masters Programs. |
id |
IFMT_1938786ad1e8bb02993cd7d78b67da9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/634 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKINGREDE AMAZÔNICA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: IMPACTOS NA FORMAÇÃO DE DOUTORES PARA O TRABALHO EM REDEPós-GraduaçãoREAMECProdução CientíficaAmazônia LegalPostgraduateREAMECScientific productionLegal AmazonThis paper investigated the impacts of scientific production and insertion in stricto sensu Post-Graduation Programs in the Legal Amazon by graduates of the Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics Post-Graduation Program (Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC). For such, we ascertained the curricula of twenty-nine graduates of the first class through a Lattes platform in what is constituted as a descriptive, exploratory paper from a quantitative approach. The study shows there has been a significant increase in the production, mainly of chapters of books and publications in journals with Qualis/Capes, in comparison the the period before joining the Program. By February 2017, time of information gathering from the curricula, nine graduates were already registered and working on post-graduation programs. This demonstrates that the Program is being consolidated in the Amazon region with outlook for a growth in research and an increase in the number of Science and Mathematics Teaching Masters Programs.Este trabalho investigou os impactos da produção científica e inserção em Programas de Pós-graduação stricto sensu na Amazônia Legal, pelos egressos do Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Para tanto, realizamos um levantamento dos currículos de vinte e nove egressos da primeira turma, mediante plataforma Lattes, constituindo-se em um trabalho descritivo e exploratório de abordagem quantitativa. O estudo mostrou que houve um aumento significativo na produção, sobretudo, em capítulos de livros e publicação em periódicos com Qualis/Capes em comparação com o período anterior à entrada no Programa. E, até fevereiro de 2017, período de coleta das informações nos currículos, sete egressos já estavam credenciados e atuando em programas de pós-graduação. Isso demonstra que o Programa vem se consolidando na região Amazônica, com perspectivas de crescimento em pesquisas, e aumento na quantidade de Programas de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática.Revista Prática Docente2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/63410.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-3352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporenghttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/622https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/623Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTasinaffo Alves , Ana ClaudiaCristina de Mello , Irene2023-06-01T15:54:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/634Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T15:54:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING REDE AMAZÔNICA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: IMPACTOS NA FORMAÇÃO DE DOUTORES PARA O TRABALHO EM REDE |
title |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING |
spellingShingle |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING Tasinaffo Alves , Ana Claudia Pós-Graduação REAMEC Produção Científica Amazônia Legal Postgraduate REAMEC Scientific production Legal Amazon |
title_short |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING |
title_full |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING |
title_fullStr |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING |
title_full_unstemmed |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING |
title_sort |
AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING |
author |
Tasinaffo Alves , Ana Claudia |
author_facet |
Tasinaffo Alves , Ana Claudia Cristina de Mello , Irene |
author_role |
author |
author2 |
Cristina de Mello , Irene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tasinaffo Alves , Ana Claudia Cristina de Mello , Irene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-Graduação REAMEC Produção Científica Amazônia Legal Postgraduate REAMEC Scientific production Legal Amazon |
topic |
Pós-Graduação REAMEC Produção Científica Amazônia Legal Postgraduate REAMEC Scientific production Legal Amazon |
description |
This paper investigated the impacts of scientific production and insertion in stricto sensu Post-Graduation Programs in the Legal Amazon by graduates of the Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics Post-Graduation Program (Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC). For such, we ascertained the curricula of twenty-nine graduates of the first class through a Lattes platform in what is constituted as a descriptive, exploratory paper from a quantitative approach. The study shows there has been a significant increase in the production, mainly of chapters of books and publications in journals with Qualis/Capes, in comparison the the period before joining the Program. By February 2017, time of information gathering from the curricula, nine graduates were already registered and working on post-graduation programs. This demonstrates that the Program is being consolidated in the Amazon region with outlook for a growth in research and an increase in the number of Science and Mathematics Teaching Masters Programs. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/622 https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/623 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335 Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944685662208 |