AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tasinaffo Alves , Ana Claudia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cristina de Mello , Irene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634
Resumo: This paper investigated the impacts of scientific production and insertion in stricto sensu Post-Graduation Programs in the Legal Amazon by graduates of the Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics Post-Graduation Program (Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC). For such, we ascertained the curricula of twenty-nine graduates of the first class through a Lattes platform in what is constituted as a descriptive, exploratory paper from a quantitative approach. The study shows there has been a significant increase in the production, mainly of chapters of books and publications in journals with Qualis/Capes, in comparison the the period before joining the Program. By February 2017, time of information gathering from the curricula, nine graduates were already registered and working on post-graduation programs. This demonstrates that the Program is being consolidated in the Amazon region with outlook for a growth in research and an increase in the number of Science and Mathematics Teaching Masters Programs.
id IFMT_1938786ad1e8bb02993cd7d78b67da9a
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/634
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKINGREDE AMAZÔNICA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: IMPACTOS NA FORMAÇÃO DE DOUTORES PARA O TRABALHO EM REDEPós-GraduaçãoREAMECProdução CientíficaAmazônia LegalPostgraduateREAMECScientific productionLegal AmazonThis paper investigated the impacts of scientific production and insertion in stricto sensu Post-Graduation Programs in the Legal Amazon by graduates of the Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics Post-Graduation Program (Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC). For such, we ascertained the curricula of twenty-nine graduates of the first class through a Lattes platform in what is constituted as a descriptive, exploratory paper from a quantitative approach. The study shows there has been a significant increase in the production, mainly of chapters of books and publications in journals with Qualis/Capes, in comparison the the period before joining the Program. By February 2017, time of information gathering from the curricula, nine graduates were already registered and working on post-graduation programs. This demonstrates that the Program is being consolidated in the Amazon region with outlook for a growth in research and an increase in the number of Science and Mathematics Teaching Masters Programs.Este trabalho investigou os impactos da produção científica e inserção em Programas de Pós-graduação stricto sensu na Amazônia Legal, pelos egressos do Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Para tanto, realizamos um levantamento dos currículos de vinte e nove egressos da primeira turma, mediante plataforma Lattes, constituindo-se em um trabalho descritivo e exploratório de abordagem quantitativa. O estudo mostrou que houve um aumento significativo na produção, sobretudo, em capítulos de livros e publicação em periódicos com Qualis/Capes em comparação com o período anterior à entrada no Programa. E, até fevereiro de 2017, período de coleta das informações nos currículos, sete egressos já estavam credenciados e atuando em programas de pós-graduação. Isso demonstra que o Programa vem se consolidando na região Amazônica, com perspectivas de crescimento em pesquisas, e aumento na quantidade de Programas de mestrado em Ensino de Ciências e Matemática.Revista Prática Docente2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/63410.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-3352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporenghttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/622https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/623Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTasinaffo Alves , Ana ClaudiaCristina de Mello , Irene2023-06-01T15:54:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/634Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T15:54:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
REDE AMAZÔNICA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: IMPACTOS NA FORMAÇÃO DE DOUTORES PARA O TRABALHO EM REDE
title AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
spellingShingle AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
Tasinaffo Alves , Ana Claudia
Pós-Graduação
REAMEC
Produção Científica
Amazônia Legal
Postgraduate
REAMEC
Scientific production
Legal Amazon
title_short AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
title_full AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
title_fullStr AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
title_full_unstemmed AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
title_sort AMAZONIAN EDUCATION NETWORK IN SCIENCES AND MATHEMATICS: IMPACTS IN PHD FORMATION FOR NETWORKING
author Tasinaffo Alves , Ana Claudia
author_facet Tasinaffo Alves , Ana Claudia
Cristina de Mello , Irene
author_role author
author2 Cristina de Mello , Irene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tasinaffo Alves , Ana Claudia
Cristina de Mello , Irene
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-Graduação
REAMEC
Produção Científica
Amazônia Legal
Postgraduate
REAMEC
Scientific production
Legal Amazon
topic Pós-Graduação
REAMEC
Produção Científica
Amazônia Legal
Postgraduate
REAMEC
Scientific production
Legal Amazon
description This paper investigated the impacts of scientific production and insertion in stricto sensu Post-Graduation Programs in the Legal Amazon by graduates of the Amazonian Education Network in Sciences and Mathematics Post-Graduation Program (Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC). For such, we ascertained the curricula of twenty-nine graduates of the first class through a Lattes platform in what is constituted as a descriptive, exploratory paper from a quantitative approach. The study shows there has been a significant increase in the production, mainly of chapters of books and publications in journals with Qualis/Capes, in comparison the the period before joining the Program. By February 2017, time of information gathering from the curricula, nine graduates were already registered and working on post-graduation programs. This demonstrates that the Program is being consolidated in the Amazon region with outlook for a growth in research and an increase in the number of Science and Mathematics Teaching Masters Programs.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634
10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p219-235.id107
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/622
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/634/623
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335
Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 319-335
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944685662208