PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Ana Claudia Tasinaffo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mello, Irene Cristina de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925
Resumo: In this article, we present a research carried out with graduates of the Graduate Program of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (REAMEC). The objective was to analyze the perceptions of PhD graduated in the first group about the contributions of this training to their professional trajectory. A survey of the profile of 29 graduates using the Lattes curriculum of the graduates of the first class and interviews with eleven of them. The study showed that the doctoral training contributed to the inclusion in master's programs in the area of Science and Mathematics Education, for a significant increase in scientific production, and that new masters were constituted with the training of first class PhD. And, in spite of the network formation, the majority of the graduates remain isolated and do not keep the works and researches in network, demonstrating that the formation by itself is not determinant factor for such configuration.
id IFMT_0efca1967b7d43588476f5714793ac16
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/925
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZONTRAJETÓRIAS PROFISSIONAIS DE DOUTORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA EGRESSOS DO PROGRAMA DA AMAZÔNIA LEGALPhD in NetworkREAMECTeaching Science and MathematicsProfessional TrajectoryLegal AmazonDoutorado em RedeREAMECEducação em Ciências e MatemáticaTrajetória ProfissionalAmazônia LegalIn this article, we present a research carried out with graduates of the Graduate Program of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (REAMEC). The objective was to analyze the perceptions of PhD graduated in the first group about the contributions of this training to their professional trajectory. A survey of the profile of 29 graduates using the Lattes curriculum of the graduates of the first class and interviews with eleven of them. The study showed that the doctoral training contributed to the inclusion in master's programs in the area of Science and Mathematics Education, for a significant increase in scientific production, and that new masters were constituted with the training of first class PhD. And, in spite of the network formation, the majority of the graduates remain isolated and do not keep the works and researches in network, demonstrating that the formation by itself is not determinant factor for such configuration.Neste artigo, apresentamos uma pesquisa realizada com egressos do Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). O objetivo era analisar as percepções de doutores titulados na primeira turma sobre as contribuições desta formação para sua trajetória profissional. Foi realizado um levantamento do perfil de 29 egressos por meio de consultas aos currículos Lattes dos egressos e entrevista com onze deles. O estudo mostrou que a formação doutoral contribuiu para a inserção em programas de mestrado na área de Educação em Ciências e Matemática, para um significativo aumento da produção científica, e que novos mestrados foram constituídos com a formação dos doutores da primeira turma. E, apesar da formação em rede, em sua maioria, os egressos continuam isolados e não mantém os trabalhos e pesquisas em rede, demonstrando que a formação por si só não é fator determinante para tal configuração.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/92510.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1884-1908.id925Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1884-1908Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1884-1908Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1884-19082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925/414Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Ana Claudia TasinaffoMello, Irene Cristina de 2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/925Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
TRAJETÓRIAS PROFISSIONAIS DE DOUTORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA EGRESSOS DO PROGRAMA DA AMAZÔNIA LEGAL
title PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
spellingShingle PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
Alves, Ana Claudia Tasinaffo
PhD in Network
REAMEC
Teaching Science and Mathematics
Professional Trajectory
Legal Amazon
Doutorado em Rede
REAMEC
Educação em Ciências e Matemática
Trajetória Profissional
Amazônia Legal
title_short PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
title_full PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
title_fullStr PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
title_full_unstemmed PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
title_sort PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
author Alves, Ana Claudia Tasinaffo
author_facet Alves, Ana Claudia Tasinaffo
Mello, Irene Cristina de
author_role author
author2 Mello, Irene Cristina de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Ana Claudia Tasinaffo
Mello, Irene Cristina de
dc.subject.por.fl_str_mv PhD in Network
REAMEC
Teaching Science and Mathematics
Professional Trajectory
Legal Amazon
Doutorado em Rede
REAMEC
Educação em Ciências e Matemática
Trajetória Profissional
Amazônia Legal
topic PhD in Network
REAMEC
Teaching Science and Mathematics
Professional Trajectory
Legal Amazon
Doutorado em Rede
REAMEC
Educação em Ciências e Matemática
Trajetória Profissional
Amazônia Legal
description In this article, we present a research carried out with graduates of the Graduate Program of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (REAMEC). The objective was to analyze the perceptions of PhD graduated in the first group about the contributions of this training to their professional trajectory. A survey of the profile of 29 graduates using the Lattes curriculum of the graduates of the first class and interviews with eleven of them. The study showed that the doctoral training contributed to the inclusion in master's programs in the area of Science and Mathematics Education, for a significant increase in scientific production, and that new masters were constituted with the training of first class PhD. And, in spite of the network formation, the majority of the graduates remain isolated and do not keep the works and researches in network, demonstrating that the formation by itself is not determinant factor for such configuration.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1884-1908.id925
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1884-1908.id925
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925/414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1884-1908
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1884-1908
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1884-1908
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724919529472