“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Alessandra Timóteo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bernardes, Giselle Carvalho, Andrade, Lígia Viana, Goulart, Simone Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/911
Resumo: Teachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes.
id IFMT_1c7f2e304ded0cf133099f48ebf6b9ba
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/911
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING “CASADINHO DA QUÍMICA”: UMA EXPERIÊNCIA COM O USO DA GAMIFICAÇÃO NO ENSINO DE QUÍMICA ORGÂNICAEnsino de Química Jogo DidáticoGamificaçãoChemistry TeachingTeaching GameGamificationTeachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes.Professores e pesquisadores estão sempre em busca de recursos para dinamizar o ensino de Química. A gamificação consiste no uso de elementos de jogos para desenvolver a aprendizagem e pode promover aulas mais dinâmicas e interativas. Nesse contexto, o objetivo desse trabalho foi o desenvolvimento e aplicação de um jogo didático intitulado “Casadinho da Química” visando melhorar a aprendizagem nas aulas de Química Orgânica do terceiro ano do Ensino Médio, em uma escola do município de Itumbiara. A metodologia adotada foi a qualitativa, de caráter experimental, e como instrumento de coleta de dados foram utilizados questionários. Os dados analisados revelam que a utilização do jogo promoveu uma melhora no desenvolvimento dos alunos sobre o conteúdo, além de dinamizar o ensino. Dessa forma, esta pesquisa mostrou que a gamificação é uma metodologia de ensino que pode contribuir com a prática do professor, quando inserida no planejamento de suas aulas.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/91110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1701-1716Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1701-1716Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-17162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/911/405Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Alessandra Timóteo Bernardes, Giselle CarvalhoAndrade, Lígia VianaGoulart, Simone Machado2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/911Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
“CASADINHO DA QUÍMICA”: UMA EXPERIÊNCIA COM O USO DA GAMIFICAÇÃO NO ENSINO DE QUÍMICA ORGÂNICA
title “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
spellingShingle “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
Cardoso, Alessandra Timóteo
Ensino de Química
Jogo Didático
Gamificação
Chemistry Teaching
Teaching Game
Gamification
title_short “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
title_full “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
title_fullStr “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
title_full_unstemmed “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
title_sort “CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
author Cardoso, Alessandra Timóteo
author_facet Cardoso, Alessandra Timóteo
Bernardes, Giselle Carvalho
Andrade, Lígia Viana
Goulart, Simone Machado
author_role author
author2 Bernardes, Giselle Carvalho
Andrade, Lígia Viana
Goulart, Simone Machado
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Alessandra Timóteo
Bernardes, Giselle Carvalho
Andrade, Lígia Viana
Goulart, Simone Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Jogo Didático
Gamificação
Chemistry Teaching
Teaching Game
Gamification
topic Ensino de Química
Jogo Didático
Gamificação
Chemistry Teaching
Teaching Game
Gamification
description Teachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/911
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/911
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/911/405
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1701-1716
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1701-1716
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-1716
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724917432320