“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
DOI: | 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911 |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/911 |
Resumo: | Teachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes. |
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“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING “CASADINHO DA QUÍMICA”: UMA EXPERIÊNCIA COM O USO DA GAMIFICAÇÃO NO ENSINO DE QUÍMICA ORGÂNICAEnsino de Química Jogo DidáticoGamificaçãoChemistry TeachingTeaching GameGamificationTeachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes.Professores e pesquisadores estão sempre em busca de recursos para dinamizar o ensino de Química. A gamificação consiste no uso de elementos de jogos para desenvolver a aprendizagem e pode promover aulas mais dinâmicas e interativas. Nesse contexto, o objetivo desse trabalho foi o desenvolvimento e aplicação de um jogo didático intitulado “Casadinho da Química” visando melhorar a aprendizagem nas aulas de Química Orgânica do terceiro ano do Ensino Médio, em uma escola do município de Itumbiara. A metodologia adotada foi a qualitativa, de caráter experimental, e como instrumento de coleta de dados foram utilizados questionários. Os dados analisados revelam que a utilização do jogo promoveu uma melhora no desenvolvimento dos alunos sobre o conteúdo, além de dinamizar o ensino. Dessa forma, esta pesquisa mostrou que a gamificação é uma metodologia de ensino que pode contribuir com a prática do professor, quando inserida no planejamento de suas aulas.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/91110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1701-1716Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1701-1716Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-17162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/911/405Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Alessandra Timóteo Bernardes, Giselle CarvalhoAndrade, Lígia VianaGoulart, Simone Machado2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/911Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
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