“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/394 |
Resumo: | Teachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes. |
id |
IFMT_48af7216891f11476e14b34ccea9ae00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/394 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING“CASADINHO DA QUÍMICA”: UMA EXPERIÊNCIA COM O USO DA GAMIFICAÇÃO NO ENSINO DE QUÍMICA ORGÂNICAEnsino de QuímicaJogo didáticoGamificaçãoChemistry TeachingTeaching GameGamificationTeachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes.Professores e pesquisadores estão sempre em busca de recursos para dinamizar o ensino de Química. A gamificação consiste no uso de elementos de jogos para desenvolver a aprendizagem e pode promover aulas mais dinâmicas e interativas. Nesse contexto, o objetivo desse trabalho foi o desenvolvimento e aplicação de um jogo didático intitulado “Casadinho da Química” visando melhorar a aprendizagem nas aulas de Química Orgânica do terceiro ano do Ensino Médio, em uma escola do município de Itumbiara. A metodologia adotada foi a qualitativa, de caráter experimental, e como instrumento de coleta de dados foram utilizados questionários. Os dados analisados revelam que a utilização do jogo promoveu uma melhora no desenvolvimento dos alunos sobre o conteúdo, além de dinamizar o ensino. Dessa forma, esta pesquisa mostrou que a gamificação é uma metodologia de ensino que pode contribuir com a prática do professor, quando inserida no planejamento de suas aulas.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/39410.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-1716Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-1716Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-17162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/394/385Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTimóteo Cardoso, AlessandraCarvalho Bernardes, GiselleMachado Goulart, Simone Viana Andrade, Lígia2023-06-02T00:43:20Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/394Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:43:20Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING “CASADINHO DA QUÍMICA”: UMA EXPERIÊNCIA COM O USO DA GAMIFICAÇÃO NO ENSINO DE QUÍMICA ORGÂNICA |
title |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING |
spellingShingle |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING Timóteo Cardoso, Alessandra Ensino de Química Jogo didático Gamificação Chemistry Teaching Teaching Game Gamification |
title_short |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING |
title_full |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING |
title_fullStr |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING |
title_full_unstemmed |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING |
title_sort |
“CASADINHO DA QUÍMICA” AN EXPERIENCE USING GAMIFICATION IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING |
author |
Timóteo Cardoso, Alessandra |
author_facet |
Timóteo Cardoso, Alessandra Carvalho Bernardes, Giselle Machado Goulart, Simone Viana Andrade, Lígia |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho Bernardes, Giselle Machado Goulart, Simone Viana Andrade, Lígia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Timóteo Cardoso, Alessandra Carvalho Bernardes, Giselle Machado Goulart, Simone Viana Andrade, Lígia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Química Jogo didático Gamificação Chemistry Teaching Teaching Game Gamification |
topic |
Ensino de Química Jogo didático Gamificação Chemistry Teaching Teaching Game Gamification |
description |
Teachers and researchers have been seeking resources to improve chemistry teaching. Gamification is a methodology in which learning is based on game elements and can help promote more dynamic and interactive classes. In this context, the objective of this work was the development and application of a didactic game intitled “Casadinho da Química” aiming to promote learning in organic chemistry classes, in the third year, from high school in municipal institution of Itumbiara. The methodology used for data analysis was qualitative, experimental, and questionnaires were used. From the analysis of the results, it can be verified that the use of the game promoted an improvement in the development of the students on the content, besides making the teaching more dynamic. Thus, this research showed that gamification is a teaching methodology that can contribute to the teacher's practice, when inserted in the planning of his classes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/394 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/394 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1701-1716.id911 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/394/385 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-1716 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-1716 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1701-1716 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943183052800 |