CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Habr de Lima, Diego Rodrigo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vilhena da Silva, Paulo, Ruiz Gomes, Cristiane, Dias Vaz, Cristina Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299
Resumo: This work aims to show the importance of the teacher-student relationship in the teaching-learning process of Mathematics, through the analysis of the answers to a questionnaire applied to students in the 9th grade of elementary school in a school in the city of Belém-PA. We seek to understand the main difficulties faced by these students in virtual classes during the COVID-19 pandemic period and how the lack of face-to-face interaction with teachers during these classes was for them. Therefore, we initially carried out a bibliographical research on virtual classes, understanding their benefits and challenges, and we also found, in the texts of psychologist Henri Wallon, a theoretical framework to justify how affectivity is important in the teaching-learning process. A quali-quantitative approach was used in the analysis and the results show that the rupture in the face-to-face relationship between professor and students was a difficulty to be overcome by everyone.
id IFMT_2704f00299c953f54b106fa3d4ca5782
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/299
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIODDESAFÍOS EN LA RELACIÓN PROFESOR-ALUMNO EN LAS CLASES DE MATEMÁTICAS DURANTE EL PERÍODO PANDÉMICO DEL COVID-19OS DESAFIOS NA RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO NAS AULAS DE MATEMÁTICA NO PERÍODO PANDÊMICO DA COVID-19AfetividadeHenri WallonRelação professor-alunoEnsino RemotoAffectivityHenri WallonTeacher-student relationshipRemote teachingAfectoHenri WallonRelación profesor-alumnoEnseñanza remotaThis work aims to show the importance of the teacher-student relationship in the teaching-learning process of Mathematics, through the analysis of the answers to a questionnaire applied to students in the 9th grade of elementary school in a school in the city of Belém-PA. We seek to understand the main difficulties faced by these students in virtual classes during the COVID-19 pandemic period and how the lack of face-to-face interaction with teachers during these classes was for them. Therefore, we initially carried out a bibliographical research on virtual classes, understanding their benefits and challenges, and we also found, in the texts of psychologist Henri Wallon, a theoretical framework to justify how affectivity is important in the teaching-learning process. A quali-quantitative approach was used in the analysis and the results show that the rupture in the face-to-face relationship between professor and students was a difficulty to be overcome by everyone.Este trabajo tiene como objetivo mostrar la importancia de la relación profesor-alumno en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas, a través del análisis de las respuestas a un cuestionario aplicado a estudiantes de 9 ° grado de primaria de un colegio de la ciudad de Belém-PA. Buscamos comprender las principales dificultades que enfrentaron estos estudiantes en las clases virtuales durante el período pandémico del COVID-19 y cómo fue para ellos la falta de interacción presencial con los docentes durante estas clases. Por ello, inicialmente realizamos una investigación bibliográfica sobre las clases virtuales, entendiendo sus beneficios y desafíos, y también encontramos, en los textos del psicólogo Henri Wallon, un marco teórico para justificar la importancia de la afectividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje. En los análisis se utilizó un enfoque cuali-cuantitativo y los resultados muestran que la ruptura en la relación presencial entre profesores y estudiantes fue una dificultad a superar por todos.Este trabalho visa mostrar a importância da relação professor-aluno no processo de ensino aprendizagem da Matemática, por meio da análise das respostas a um questionário aplicado a alunos do 9º ano do ensino fundamental de uma escola da cidade de Belém-PA. Buscamos entender quais as principais dificuldades enfrentadas por estes estudantes em aulas virtuais no período da pandemia da COVID-19 e como foi para eles a falta de interação presencial com os professores durante essas aulas. Para tanto, inicialmente realizamos uma pesquisa bibliográfica a respeito das aulas virtuais, compreendendo seus benefícios e seus desafios e encontramos, também, nos textos do psicólogo Henri Wallon, um referencial teórico para justificar como a afetividade é importante no processo de ensino-aprendizagem. Uma abordagem quali-quantitativa foi utilizada nas análises e os resultados mostram que a ruptura na relação presencial entre docente e discentes foi uma dificuldade a ser superada por todos.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/29910.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0872526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299/289Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHabr de Lima, Diego RodrigoVilhena da Silva, PauloRuiz Gomes, Cristiane Dias Vaz, Cristina Lúcia2023-05-28T00:43:03Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/299Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:43:03Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
DESAFÍOS EN LA RELACIÓN PROFESOR-ALUMNO EN LAS CLASES DE MATEMÁTICAS DURANTE EL PERÍODO PANDÉMICO DEL COVID-19
OS DESAFIOS NA RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO NAS AULAS DE MATEMÁTICA NO PERÍODO PANDÊMICO DA COVID-19
title CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
spellingShingle CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
Habr de Lima, Diego Rodrigo
Afetividade
Henri Wallon
Relação professor-aluno
Ensino Remoto
Affectivity
Henri Wallon
Teacher-student relationship
Remote teaching
Afecto
Henri Wallon
Relación profesor-alumno
Enseñanza remota
title_short CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
title_full CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
title_fullStr CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
title_full_unstemmed CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
title_sort CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
author Habr de Lima, Diego Rodrigo
author_facet Habr de Lima, Diego Rodrigo
Vilhena da Silva, Paulo
Ruiz Gomes, Cristiane
Dias Vaz, Cristina Lúcia
author_role author
author2 Vilhena da Silva, Paulo
Ruiz Gomes, Cristiane
Dias Vaz, Cristina Lúcia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Habr de Lima, Diego Rodrigo
Vilhena da Silva, Paulo
Ruiz Gomes, Cristiane
Dias Vaz, Cristina Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Henri Wallon
Relação professor-aluno
Ensino Remoto
Affectivity
Henri Wallon
Teacher-student relationship
Remote teaching
Afecto
Henri Wallon
Relación profesor-alumno
Enseñanza remota
topic Afetividade
Henri Wallon
Relação professor-aluno
Ensino Remoto
Affectivity
Henri Wallon
Teacher-student relationship
Remote teaching
Afecto
Henri Wallon
Relación profesor-alumno
Enseñanza remota
description This work aims to show the importance of the teacher-student relationship in the teaching-learning process of Mathematics, through the analysis of the answers to a questionnaire applied to students in the 9th grade of elementary school in a school in the city of Belém-PA. We seek to understand the main difficulties faced by these students in virtual classes during the COVID-19 pandemic period and how the lack of face-to-face interaction with teachers during these classes was for them. Therefore, we initially carried out a bibliographical research on virtual classes, understanding their benefits and challenges, and we also found, in the texts of psychologist Henri Wallon, a theoretical framework to justify how affectivity is important in the teaching-learning process. A quali-quantitative approach was used in the analysis and the results show that the rupture in the face-to-face relationship between professor and students was a difficulty to be overcome by everyone.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299/289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941335461888