CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299 |
Resumo: | This work aims to show the importance of the teacher-student relationship in the teaching-learning process of Mathematics, through the analysis of the answers to a questionnaire applied to students in the 9th grade of elementary school in a school in the city of Belém-PA. We seek to understand the main difficulties faced by these students in virtual classes during the COVID-19 pandemic period and how the lack of face-to-face interaction with teachers during these classes was for them. Therefore, we initially carried out a bibliographical research on virtual classes, understanding their benefits and challenges, and we also found, in the texts of psychologist Henri Wallon, a theoretical framework to justify how affectivity is important in the teaching-learning process. A quali-quantitative approach was used in the analysis and the results show that the rupture in the face-to-face relationship between professor and students was a difficulty to be overcome by everyone. |
id |
IFMT_2704f00299c953f54b106fa3d4ca5782 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/299 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIODDESAFÍOS EN LA RELACIÓN PROFESOR-ALUMNO EN LAS CLASES DE MATEMÁTICAS DURANTE EL PERÍODO PANDÉMICO DEL COVID-19OS DESAFIOS NA RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO NAS AULAS DE MATEMÁTICA NO PERÍODO PANDÊMICO DA COVID-19AfetividadeHenri WallonRelação professor-alunoEnsino RemotoAffectivityHenri WallonTeacher-student relationshipRemote teachingAfectoHenri WallonRelación profesor-alumnoEnseñanza remotaThis work aims to show the importance of the teacher-student relationship in the teaching-learning process of Mathematics, through the analysis of the answers to a questionnaire applied to students in the 9th grade of elementary school in a school in the city of Belém-PA. We seek to understand the main difficulties faced by these students in virtual classes during the COVID-19 pandemic period and how the lack of face-to-face interaction with teachers during these classes was for them. Therefore, we initially carried out a bibliographical research on virtual classes, understanding their benefits and challenges, and we also found, in the texts of psychologist Henri Wallon, a theoretical framework to justify how affectivity is important in the teaching-learning process. A quali-quantitative approach was used in the analysis and the results show that the rupture in the face-to-face relationship between professor and students was a difficulty to be overcome by everyone.Este trabajo tiene como objetivo mostrar la importancia de la relación profesor-alumno en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas, a través del análisis de las respuestas a un cuestionario aplicado a estudiantes de 9 ° grado de primaria de un colegio de la ciudad de Belém-PA. Buscamos comprender las principales dificultades que enfrentaron estos estudiantes en las clases virtuales durante el período pandémico del COVID-19 y cómo fue para ellos la falta de interacción presencial con los docentes durante estas clases. Por ello, inicialmente realizamos una investigación bibliográfica sobre las clases virtuales, entendiendo sus beneficios y desafíos, y también encontramos, en los textos del psicólogo Henri Wallon, un marco teórico para justificar la importancia de la afectividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje. En los análisis se utilizó un enfoque cuali-cuantitativo y los resultados muestran que la ruptura en la relación presencial entre profesores y estudiantes fue una dificultad a superar por todos.Este trabalho visa mostrar a importância da relação professor-aluno no processo de ensino aprendizagem da Matemática, por meio da análise das respostas a um questionário aplicado a alunos do 9º ano do ensino fundamental de uma escola da cidade de Belém-PA. Buscamos entender quais as principais dificuldades enfrentadas por estes estudantes em aulas virtuais no período da pandemia da COVID-19 e como foi para eles a falta de interação presencial com os professores durante essas aulas. Para tanto, inicialmente realizamos uma pesquisa bibliográfica a respeito das aulas virtuais, compreendendo seus benefícios e seus desafios e encontramos, também, nos textos do psicólogo Henri Wallon, um referencial teórico para justificar como a afetividade é importante no processo de ensino-aprendizagem. Uma abordagem quali-quantitativa foi utilizada nas análises e os resultados mostram que a ruptura na relação presencial entre docente e discentes foi uma dificuldade a ser superada por todos.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/29910.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0872526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299/289Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHabr de Lima, Diego RodrigoVilhena da Silva, PauloRuiz Gomes, Cristiane Dias Vaz, Cristina Lúcia2023-05-28T00:43:03Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/299Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:43:03Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD DESAFÍOS EN LA RELACIÓN PROFESOR-ALUMNO EN LAS CLASES DE MATEMÁTICAS DURANTE EL PERÍODO PANDÉMICO DEL COVID-19 OS DESAFIOS NA RELAÇÃO PROFESSOR-ALUNO NAS AULAS DE MATEMÁTICA NO PERÍODO PANDÊMICO DA COVID-19 |
title |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD |
spellingShingle |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD Habr de Lima, Diego Rodrigo Afetividade Henri Wallon Relação professor-aluno Ensino Remoto Affectivity Henri Wallon Teacher-student relationship Remote teaching Afecto Henri Wallon Relación profesor-alumno Enseñanza remota |
title_short |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD |
title_full |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD |
title_fullStr |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD |
title_full_unstemmed |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD |
title_sort |
CHALLENGES IN THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN MATHEMATICS CLASSES DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD |
author |
Habr de Lima, Diego Rodrigo |
author_facet |
Habr de Lima, Diego Rodrigo Vilhena da Silva, Paulo Ruiz Gomes, Cristiane Dias Vaz, Cristina Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Vilhena da Silva, Paulo Ruiz Gomes, Cristiane Dias Vaz, Cristina Lúcia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Habr de Lima, Diego Rodrigo Vilhena da Silva, Paulo Ruiz Gomes, Cristiane Dias Vaz, Cristina Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Afetividade Henri Wallon Relação professor-aluno Ensino Remoto Affectivity Henri Wallon Teacher-student relationship Remote teaching Afecto Henri Wallon Relación profesor-alumno Enseñanza remota |
topic |
Afetividade Henri Wallon Relação professor-aluno Ensino Remoto Affectivity Henri Wallon Teacher-student relationship Remote teaching Afecto Henri Wallon Relación profesor-alumno Enseñanza remota |
description |
This work aims to show the importance of the teacher-student relationship in the teaching-learning process of Mathematics, through the analysis of the answers to a questionnaire applied to students in the 9th grade of elementary school in a school in the city of Belém-PA. We seek to understand the main difficulties faced by these students in virtual classes during the COVID-19 pandemic period and how the lack of face-to-face interaction with teachers during these classes was for them. Therefore, we initially carried out a bibliographical research on virtual classes, understanding their benefits and challenges, and we also found, in the texts of psychologist Henri Wallon, a theoretical framework to justify how affectivity is important in the teaching-learning process. A quali-quantitative approach was used in the analysis and the results show that the rupture in the face-to-face relationship between professor and students was a difficulty to be overcome by everyone. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e087.id1321 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/299/289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e087 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941335461888 |