FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eustáquio Moreira, Geraldo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Batista Vieira, Lygianne, Neves Fraz, Joeanne, Campos Ferreira, Weberson, Jesus Teixeira, Cristina de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/364
Resumo: This text aims to present the actions developed by the research group Dzeta Investigações em Educação Educação - DIEM as part of a research project. The participants were undergraduate students (Degree in Pedagogy) from the University of Brasília - UnB and teachers of Basic Education in public schools in the Federal District. The research is integrated, epistemologically, within the scope of Mathematical Education and is based on active multimetodologies for the exchange of experiences and on the collective construction of knowledge for the development of products and services, with the core of collaborative research. Due to the complexity and extension of the project, the actions were developed in several stages and different instruments for data collection were used. After obtaining the results, activities were carried out that contributed to the preparation of articles, books, book chapters, dissertations, theses and scientific communications, as well as in the production of educational and social products and services.
id IFMT_273becbd365eb7f650838dce29b3e1f8
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/364
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCESFORMACIÓN INICIAL Y CONTINUA DE PROFESORES QUE ENSEÑAN MATEMÁTICAS: SOCIALIZACIÓN DE EXPERIENCIAS EXITOSAS DEL DIEMFORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DE PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA: SOCIALIZANDO EXPERIÊNCIAS EXITOSAS DO DIEMEducaçãoFormação de ProfessoresEducação MatemáticaDesenvolvimento SocioeducacionalProdutos EducacionaisEducationTeacher FormationMath EducationSocioEducational DevelopmentEducational ProductsEducaciónFormación de ProfesoresEducación MatemáticaDesarrollo SocioeducativoProductos EducativosThis text aims to present the actions developed by the research group Dzeta Investigações em Educação Educação - DIEM as part of a research project. The participants were undergraduate students (Degree in Pedagogy) from the University of Brasília - UnB and teachers of Basic Education in public schools in the Federal District. The research is integrated, epistemologically, within the scope of Mathematical Education and is based on active multimetodologies for the exchange of experiences and on the collective construction of knowledge for the development of products and services, with the core of collaborative research. Due to the complexity and extension of the project, the actions were developed in several stages and different instruments for data collection were used. After obtaining the results, activities were carried out that contributed to the preparation of articles, books, book chapters, dissertations, theses and scientific communications, as well as in the production of educational and social products and services.Este texto tiene como objetivo presentar las acciones desarrolladas por el grupo de investigación Dzeta Investigações em Educação Educação - DIEM como parte de un proyecto de investigación. Los participantes fueron los miembros del DIEM, estudiantes de pregrado (Licenciatura em Pedagogia) y estudiantes de posgrado de la Universidad de Brasília - UnB y profesores de Educación Básica en escuelas públicas del Distrito Federal. La investigación se integra, epistemológicamente, en el ámbito de la Educación Matemática y se fundamenta en multimetodologías activas para el intercambio de experiencias y en la construcción colectiva del conocimiento para el desarrollo de productos y servicios, con el núcleo de la investigación colaborativa. Debido a la complejidad y extensión del proyecto, las acciones se desarrollaron en varias etapas y se utilizaron diferentes instrumentos para la recolección de datos. Luego de la obtención de los resultados, se realizaron actividades que contribuyeron a la elaboración de artículos, libros, capítulos de libros, disertaciones, tesis y comunicaciones científicas, así como en la producción de productos y servicios educativos y sociales.Este texto tem como objetivo apresentar as ações desenvolvidas pelo grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM no âmbito de um projeto de pesquisa. Os participantes foram os membros do DIEM, estudantes de graduação (Licenciatura em Pedagogia) e pós-graduação da Universidade de Brasília - UnB e professores da Educação Básica de escolas públicas do Distrito Federal. A pesquisa integra-se, epistemologicamente, no âmbito da Educação Matemática e se alicerça em multimetodologias ativas de trocas de experiências e na construção coletiva de conhecimentos para o desenvolvimento de produtos e serviços, tendo como cerne a pesquisa colaborativa. Devido à complexidade e extensão do projeto, as ações foram desenvolvidas em diversas etapas e distintos instrumentos de recolha dos dados foram utilizados. Após a obtenção dos resultados, foram realizadas atividades que contribuíram para a elaboração de artigos, livros, capítulos de livros, dissertações, teses e comunicações científicas, bem como na produção de produtos e serviços educacionais e sociais.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/36410.23926/RPD.2021.v6.n1.e001.id865Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e001Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e001Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/364/356Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEustáquio Moreira, Geraldo Batista Vieira, LygianneNeves Fraz, JoeanneCampos Ferreira, Weberson Jesus Teixeira, Cristina de2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/364Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
FORMACIÓN INICIAL Y CONTINUA DE PROFESORES QUE ENSEÑAN MATEMÁTICAS: SOCIALIZACIÓN DE EXPERIENCIAS EXITOSAS DEL DIEM
FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DE PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA: SOCIALIZANDO EXPERIÊNCIAS EXITOSAS DO DIEM
title FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
spellingShingle FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
Eustáquio Moreira, Geraldo
Educação
Formação de Professores
Educação Matemática
Desenvolvimento Socioeducacional
Produtos Educacionais
Education
Teacher Formation
Math Education
SocioEducational Development
Educational Products
Educación
Formación de Profesores
Educación Matemática
Desarrollo Socioeducativo
Productos Educativos
title_short FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
title_full FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
title_fullStr FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
title_full_unstemmed FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
title_sort FORMATION OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS, TEACHING PRACTICE, SPECIFIC DIDACTICS AND SOCIO-EDUCATIONAL DEVELOPMENT: SOCIALIZING SUCCESSFUL EXPERIENCES
author Eustáquio Moreira, Geraldo
author_facet Eustáquio Moreira, Geraldo
Batista Vieira, Lygianne
Neves Fraz, Joeanne
Campos Ferreira, Weberson
Jesus Teixeira, Cristina de
author_role author
author2 Batista Vieira, Lygianne
Neves Fraz, Joeanne
Campos Ferreira, Weberson
Jesus Teixeira, Cristina de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Eustáquio Moreira, Geraldo
Batista Vieira, Lygianne
Neves Fraz, Joeanne
Campos Ferreira, Weberson
Jesus Teixeira, Cristina de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Formação de Professores
Educação Matemática
Desenvolvimento Socioeducacional
Produtos Educacionais
Education
Teacher Formation
Math Education
SocioEducational Development
Educational Products
Educación
Formación de Profesores
Educación Matemática
Desarrollo Socioeducativo
Productos Educativos
topic Educação
Formação de Professores
Educação Matemática
Desenvolvimento Socioeducacional
Produtos Educacionais
Education
Teacher Formation
Math Education
SocioEducational Development
Educational Products
Educación
Formación de Profesores
Educación Matemática
Desarrollo Socioeducativo
Productos Educativos
description This text aims to present the actions developed by the research group Dzeta Investigações em Educação Educação - DIEM as part of a research project. The participants were undergraduate students (Degree in Pedagogy) from the University of Brasília - UnB and teachers of Basic Education in public schools in the Federal District. The research is integrated, epistemologically, within the scope of Mathematical Education and is based on active multimetodologies for the exchange of experiences and on the collective construction of knowledge for the development of products and services, with the core of collaborative research. Due to the complexity and extension of the project, the actions were developed in several stages and different instruments for data collection were used. After obtaining the results, activities were carried out that contributed to the preparation of articles, books, book chapters, dissertations, theses and scientific communications, as well as in the production of educational and social products and services.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/364
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e001.id865
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/364
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e001.id865
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/364/356
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e001
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e001
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e001
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943108603904