Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081 |
Resumo: | This paper aims to elaborate a systematization of discussions carried out from the study of one of the theoretical-methodological frameworks that constitute a collective research project. We ask: ‘What contributions does the professional knowledge analysis of the teacher who teaches mathematics give to research?’ Four categories of analysis were considered in the scope of the discussions carried out on the framework: past-present relations; role of experts in the knowledge elaboration; relations between the disciplinary and professional field; articulations between professionalization/knowledge/teacher training.The result points to an enlargement of the analyzed referential itself, enabling a better conformation of the research object of the collective project that turns to the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics. |
id |
RBHE-1_31e3b97f3d3d2cb99858d5d7b38acb9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54081 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematicsConocimiento profesional del profesor que enseña matemáticasSaber profissional do professor que ensina matemáticateaching professionalizationprofessional knowledgehistory of mathematics educationprofesionalización del profesorformación del profesorhistoria de la educación matemáticaprofissionalização do docenteformação docentehistória da educação matemáticaThis paper aims to elaborate a systematization of discussions carried out from the study of one of the theoretical-methodological frameworks that constitute a collective research project. We ask: ‘What contributions does the professional knowledge analysis of the teacher who teaches mathematics give to research?’ Four categories of analysis were considered in the scope of the discussions carried out on the framework: past-present relations; role of experts in the knowledge elaboration; relations between the disciplinary and professional field; articulations between professionalization/knowledge/teacher training.The result points to an enlargement of the analyzed referential itself, enabling a better conformation of the research object of the collective project that turns to the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics.Este artículo tiene por finalidad elaborar una sistematización y discusiones llevadas a cabo a partir del estudio de una de las referencias teóricas y metodológicas que constituyen un proyecto de investigación colectiva: ‘¿Qué contribuciones hace el análisis de este estudio a la investigación histórica sobre el conocimiento profesional del maestro que enseña matemáticas?’ Se consideraron cuatro categorías en el análisis e el alcance de las discusiones llevadas a cabo sobre el marco: relaciones pasado-presente; papel de los expertos en la elaboración de saberes; relaciones entre campo disciplinar y campo profesional; articulaciones entre profesionalización/saberes/formación docente. El resultado apunta a una ampliación del propio referencial analizado lo que permite una mejor conformación del objeto de investigación del proyecto colectivo que se convierte en el saber profesional del profesor que enseña matemáticas.Este artigo tem por finalidade elaborar uma sistematização das discussões realizadas, a partir do estudo de uma das referências teórico-metodológicas constituintes de um projeto coletivo de pesquisa. Interrogamos: ‘Que contribuições a análise desse estudo dá à pesquisa histórica sobre o saber profissional do professor que ensina matemática?’ Foram consideradas quatro categorias de análise no âmbito das discussões realizadas sobre o referencial: relações passado-presente; papel dos experts na elaboração de saberes; relações entre campo disciplinar e campo profissional; articulações entre profissionalização/saberes/formação docente. O resultado aponta para um alargamento do próprio referencial analisado possibilitando melhor conformação do objeto de pesquisa do projeto coletivo que se volta ao saber profissional do professor que ensina matemática. RBHE2021-01-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5408110.4025/rbhe.v21.2021.e161Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e161Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e161Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1612238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081/751375151586Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Luciane de Fatima Bertini, Rosilda dos Santos Morais (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner RodriguesBertini, Luciane de FatimaMorais, Rosilda dos Santos2022-02-22T21:28:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54081Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:48Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics Conocimiento profesional del profesor que enseña matemáticas Saber profissional do professor que ensina matemática |
title |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics |
spellingShingle |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics Valente, Wagner Rodrigues teaching professionalization professional knowledge history of mathematics education profesionalización del profesor formación del profesor historia de la educación matemática profissionalização do docente formação docente história da educação matemática |
title_short |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics |
title_full |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics |
title_fullStr |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics |
title_full_unstemmed |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics |
title_sort |
Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics |
author |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_facet |
Valente, Wagner Rodrigues Bertini, Luciane de Fatima Morais, Rosilda dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Bertini, Luciane de Fatima Morais, Rosilda dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues Bertini, Luciane de Fatima Morais, Rosilda dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teaching professionalization professional knowledge history of mathematics education profesionalización del profesor formación del profesor historia de la educación matemática profissionalização do docente formação docente história da educação matemática |
topic |
teaching professionalization professional knowledge history of mathematics education profesionalización del profesor formación del profesor historia de la educación matemática profissionalização do docente formação docente história da educação matemática |
description |
This paper aims to elaborate a systematization of discussions carried out from the study of one of the theoretical-methodological frameworks that constitute a collective research project. We ask: ‘What contributions does the professional knowledge analysis of the teacher who teaches mathematics give to research?’ Four categories of analysis were considered in the scope of the discussions carried out on the framework: past-present relations; role of experts in the knowledge elaboration; relations between the disciplinary and professional field; articulations between professionalization/knowledge/teacher training.The result points to an enlargement of the analyzed referential itself, enabling a better conformation of the research object of the collective project that turns to the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081 10.4025/rbhe.v21.2021.e161 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v21.2021.e161 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081/751375151586 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e161 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e161 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e161 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532414865408 |