Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bertini, Luciane de Fatima, Morais, Rosilda dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081
Resumo: This paper aims to elaborate a systematization of discussions carried out from the study of one of the theoretical-methodological frameworks that constitute a collective research project. We ask: ‘What contributions does the professional knowledge analysis of the teacher who teaches mathematics give to research?’ Four categories of analysis were considered in the scope of the discussions carried out on the framework: past-present relations; role of experts in the knowledge elaboration; relations between the disciplinary and professional field; articulations between professionalization/knowledge/teacher training.The result points to an enlargement of the analyzed referential itself, enabling a better conformation of the research object of the collective project that turns to the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics.
id RBHE-1_31e3b97f3d3d2cb99858d5d7b38acb9f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54081
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Professional knowledge of the teacher who teaches mathematicsConocimiento profesional del profesor que enseña matemáticasSaber profissional do professor que ensina matemáticateaching professionalizationprofessional knowledgehistory of mathematics educationprofesionalización del profesorformación del profesorhistoria de la educación matemáticaprofissionalização do docenteformação docentehistória da educação matemáticaThis paper aims to elaborate a systematization of discussions carried out from the study of one of the theoretical-methodological frameworks that constitute a collective research project. We ask: ‘What contributions does the professional knowledge analysis of the teacher who teaches mathematics give to research?’ Four categories of analysis were considered in the scope of the discussions carried out on the framework: past-present relations; role of experts in the knowledge elaboration; relations between the disciplinary and professional field; articulations between professionalization/knowledge/teacher training.The result points to an enlargement of the analyzed referential itself, enabling a better conformation of the research object of the collective project that turns to the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics.Este artículo tiene por finalidad elaborar una sistematización y discusiones llevadas a cabo a partir del estudio de una de las referencias teóricas y metodológicas que constituyen un proyecto de investigación colectiva: ‘¿Qué contribuciones hace el análisis de este estudio a la investigación histórica sobre el conocimiento profesional del maestro que enseña matemáticas?’ Se consideraron cuatro categorías en el análisis e el alcance de las discusiones llevadas a cabo sobre el marco: relaciones pasado-presente; papel de los expertos en la elaboración de saberes; relaciones entre campo disciplinar y campo profesional; articulaciones entre profesionalización/saberes/formación docente. El resultado apunta a una ampliación del propio referencial analizado lo que permite una mejor conformación del objeto de investigación del proyecto colectivo que se convierte en el saber profesional del profesor que enseña matemáticas.Este artigo tem por finalidade elaborar uma sistematização das discussões realizadas, a partir do estudo de uma das referências teórico-metodológicas constituintes de um projeto coletivo de pesquisa. Interrogamos: ‘Que contribuições a análise desse estudo dá à pesquisa histórica sobre o saber profissional do professor que ensina matemática?’ Foram consideradas quatro categorias de análise no âmbito das discussões realizadas sobre o referencial: relações passado-presente; papel dos experts na elaboração de saberes; relações entre campo disciplinar e campo profissional; articulações entre profissionalização/saberes/formação docente. O resultado aponta para um alargamento do próprio referencial analisado possibilitando melhor conformação do objeto de pesquisa do projeto coletivo que se volta ao saber profissional do professor que ensina matemática.  RBHE2021-01-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5408110.4025/rbhe.v21.2021.e161Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e161Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e161Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1612238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081/751375151586Copyright (c) 2021 Wagner Rodrigues Valente, Luciane de Fatima Bertini, Rosilda dos Santos Morais (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner RodriguesBertini, Luciane de FatimaMorais, Rosilda dos Santos2022-02-22T21:28:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54081Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:48Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
Conocimiento profesional del profesor que enseña matemáticas
Saber profissional do professor que ensina matemática
title Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
spellingShingle Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
Valente, Wagner Rodrigues
teaching professionalization
professional knowledge
history of mathematics education
profesionalización del profesor
formación del profesor
historia de la educación matemática
profissionalização do docente
formação docente
história da educação matemática
title_short Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
title_full Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
title_fullStr Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
title_full_unstemmed Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
title_sort Professional knowledge of the teacher who teaches mathematics
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
Bertini, Luciane de Fatima
Morais, Rosilda dos Santos
author_role author
author2 Bertini, Luciane de Fatima
Morais, Rosilda dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
Bertini, Luciane de Fatima
Morais, Rosilda dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv teaching professionalization
professional knowledge
history of mathematics education
profesionalización del profesor
formación del profesor
historia de la educación matemática
profissionalização do docente
formação docente
história da educação matemática
topic teaching professionalization
professional knowledge
history of mathematics education
profesionalización del profesor
formación del profesor
historia de la educación matemática
profissionalização do docente
formação docente
história da educação matemática
description This paper aims to elaborate a systematization of discussions carried out from the study of one of the theoretical-methodological frameworks that constitute a collective research project. We ask: ‘What contributions does the professional knowledge analysis of the teacher who teaches mathematics give to research?’ Four categories of analysis were considered in the scope of the discussions carried out on the framework: past-present relations; role of experts in the knowledge elaboration; relations between the disciplinary and professional field; articulations between professionalization/knowledge/teacher training.The result points to an enlargement of the analyzed referential itself, enabling a better conformation of the research object of the collective project that turns to the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081
10.4025/rbhe.v21.2021.e161
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081/751375151586
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e161
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e161
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e161
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532414865408