ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470 |
Resumo: | The purpose of this paper is to reflect on the importance of ethnographic research, based on dialogical interaction, regarding the uniqueness, respect and richness of the encounter between researcher and interlocutor. We also discuss the challenge of going to the field and collecting data for the analysis of social phenomena. In methodological terms, this research has a qualitative character, of a basic and descriptive nature, based on the bibliographic procedure. We conclude by noting that, on the one hand, research must guard against interpretive pitfalls of common sense; on the other hand, under the dialogic dimension, it might be the possibility of building a more coherent, interactive and critical view of reality. |
id |
IFMT_27c01eb580922ab5b2062875583f7862 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/470 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGESPESQUISA ETNOGRÁFICA COM BASE NA INTERAÇÃO DIALÓGICA: POSSIBILIDADES E DESAFIOSEtnografiaInteração dialógicaDados de campoEscrita etnográficaEthnographyDialogic iField dataEthnographic writingThe purpose of this paper is to reflect on the importance of ethnographic research, based on dialogical interaction, regarding the uniqueness, respect and richness of the encounter between researcher and interlocutor. We also discuss the challenge of going to the field and collecting data for the analysis of social phenomena. In methodological terms, this research has a qualitative character, of a basic and descriptive nature, based on the bibliographic procedure. We conclude by noting that, on the one hand, research must guard against interpretive pitfalls of common sense; on the other hand, under the dialogic dimension, it might be the possibility of building a more coherent, interactive and critical view of reality.O objetivo deste artigo é refletir acerca da importância da pesquisa etnográfica, com base na interação dialógica, tendo como pressupostos a singularidade, o respeito e a riqueza do encontro entre pesquisador e interlocutor. Também debate o desafio de ir a campo e coletar dados para a análise de fenômenos sociais. Em termos metodológicos, a pesquisa tem caráter qualitativo, de natureza básica e descritiva, a partir do procedimento bibliográfico. O artigo encerra observando que, de um lado, a pesquisa deve se precaver de armadilhas interpretativas do senso comum; e de outro, sob a dimensão dialógica, vislumbra a oportunidade de construir uma visão mais coerente, interativa e crítica da realidade.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/47010.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1449-1458.id806Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-14582526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470/461Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues da Fonseca, Jean-Claude2023-06-02T00:44:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/470Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:44:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES PESQUISA ETNOGRÁFICA COM BASE NA INTERAÇÃO DIALÓGICA: POSSIBILIDADES E DESAFIOS |
title |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES |
spellingShingle |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude Etnografia Interação dialógica Dados de campo Escrita etnográfica Ethnography Dialogic i Field data Ethnographic writing |
title_short |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES |
title_full |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES |
title_fullStr |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES |
title_full_unstemmed |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES |
title_sort |
ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES |
author |
Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude |
author_facet |
Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnografia Interação dialógica Dados de campo Escrita etnográfica Ethnography Dialogic i Field data Ethnographic writing |
topic |
Etnografia Interação dialógica Dados de campo Escrita etnográfica Ethnography Dialogic i Field data Ethnographic writing |
description |
The purpose of this paper is to reflect on the importance of ethnographic research, based on dialogical interaction, regarding the uniqueness, respect and richness of the encounter between researcher and interlocutor. We also discuss the challenge of going to the field and collecting data for the analysis of social phenomena. In methodological terms, this research has a qualitative character, of a basic and descriptive nature, based on the bibliographic procedure. We conclude by noting that, on the one hand, research must guard against interpretive pitfalls of common sense; on the other hand, under the dialogic dimension, it might be the possibility of building a more coherent, interactive and critical view of reality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1449-1458.id806 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1449-1458.id806 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470/461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943840509952 |