ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470
Resumo: The purpose of this paper is to reflect on the importance of ethnographic research, based on dialogical interaction, regarding the uniqueness, respect and richness of the encounter between researcher and interlocutor. We also discuss the challenge of going to the field and collecting data for the analysis of social phenomena. In methodological terms, this research has a qualitative character, of a basic and descriptive nature, based on the bibliographic procedure. We conclude by noting that, on the one hand, research must guard against interpretive pitfalls of common sense; on the other hand, under the dialogic dimension, it might be the possibility of building a more coherent, interactive and critical view of reality.
id IFMT_27c01eb580922ab5b2062875583f7862
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/470
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGESPESQUISA ETNOGRÁFICA COM BASE NA INTERAÇÃO DIALÓGICA: POSSIBILIDADES E DESAFIOSEtnografiaInteração dialógicaDados de campoEscrita etnográficaEthnographyDialogic iField dataEthnographic writingThe purpose of this paper is to reflect on the importance of ethnographic research, based on dialogical interaction, regarding the uniqueness, respect and richness of the encounter between researcher and interlocutor. We also discuss the challenge of going to the field and collecting data for the analysis of social phenomena. In methodological terms, this research has a qualitative character, of a basic and descriptive nature, based on the bibliographic procedure. We conclude by noting that, on the one hand, research must guard against interpretive pitfalls of common sense; on the other hand, under the dialogic dimension, it might be the possibility of building a more coherent, interactive and critical view of reality.O objetivo deste artigo é refletir acerca da importância da pesquisa etnográfica, com base na interação dialógica, tendo como pressupostos a singularidade, o respeito e a riqueza do encontro entre pesquisador e interlocutor. Também debate o desafio de ir a campo e coletar dados para a análise de fenômenos sociais. Em termos metodológicos, a pesquisa tem caráter qualitativo, de natureza básica e descritiva, a partir do procedimento bibliográfico. O artigo encerra observando que, de um lado, a pesquisa deve se precaver de armadilhas interpretativas do senso comum; e de outro, sob a dimensão dialógica, vislumbra a oportunidade de construir uma visão mais coerente, interativa e crítica da realidade.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/47010.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1449-1458.id806Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-14582526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470/461Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues da Fonseca, Jean-Claude2023-06-02T00:44:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/470Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:44:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
PESQUISA ETNOGRÁFICA COM BASE NA INTERAÇÃO DIALÓGICA: POSSIBILIDADES E DESAFIOS
title ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
spellingShingle ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude
Etnografia
Interação dialógica
Dados de campo
Escrita etnográfica
Ethnography
Dialogic i
Field data
Ethnographic writing
title_short ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
title_full ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
title_fullStr ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
title_full_unstemmed ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
title_sort ETHNOGRAPHIC RESEARCH BASED ON DIALOGICAL INTERACTION: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
author Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude
author_facet Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues da Fonseca, Jean-Claude
dc.subject.por.fl_str_mv Etnografia
Interação dialógica
Dados de campo
Escrita etnográfica
Ethnography
Dialogic i
Field data
Ethnographic writing
topic Etnografia
Interação dialógica
Dados de campo
Escrita etnográfica
Ethnography
Dialogic i
Field data
Ethnographic writing
description The purpose of this paper is to reflect on the importance of ethnographic research, based on dialogical interaction, regarding the uniqueness, respect and richness of the encounter between researcher and interlocutor. We also discuss the challenge of going to the field and collecting data for the analysis of social phenomena. In methodological terms, this research has a qualitative character, of a basic and descriptive nature, based on the bibliographic procedure. We conclude by noting that, on the one hand, research must guard against interpretive pitfalls of common sense; on the other hand, under the dialogic dimension, it might be the possibility of building a more coherent, interactive and critical view of reality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1449-1458.id806
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1449-1458.id806
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/470/461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1449-1458
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943840509952