The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcondes, Jeisa Fernandes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492
Resumo: This ongoing research aims to understand what is Intellectual Disability and how the inclusion of students with ID who attend high school at IFG, Campus Luziânia occurs, and to know what the social representation of the theme of inclusion is among students without disabilities. This is a qualitative methodology, of the case study type, including documentary research. We used semi-structured interviews as an instrument to obtain data. The participants were teachers, and students will also be included. For data analysis, we will use Bardin's Content Analysis (2011) and theoretical assumptions of Mantoan (2005), Crochick (2011) and Patto (2015) about what is inclusive education and a democratic education in the light of Freire (1983, 2020). Partial results: to know the inclusive processes and help to improve the work actions reflecting on a School Psychology practice based on ethical commitment and inclusive action.
id IFMT_282a01f8125a70ec0695a6a2ef176948
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1492
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG LuziâniaLa escolarización de las personas con discapacidad intelectual en el bachillerato del IFG LuziâniaA escolarização da pessoa com deficiência intelectual: um estudo de caso no ensino médio do IFG de LuziâniaInclusion.Intellectual Disability.TeachingSchool PsychologyInclusión.Discapacidad intelectual.PedagogíaPsicología EscolarInclusãoDeficiência IntelectualEnsinoPsicologia EscolarThis ongoing research aims to understand what is Intellectual Disability and how the inclusion of students with ID who attend high school at IFG, Campus Luziânia occurs, and to know what the social representation of the theme of inclusion is among students without disabilities. This is a qualitative methodology, of the case study type, including documentary research. We used semi-structured interviews as an instrument to obtain data. The participants were teachers, and students will also be included. For data analysis, we will use Bardin's Content Analysis (2011) and theoretical assumptions of Mantoan (2005), Crochick (2011) and Patto (2015) about what is inclusive education and a democratic education in the light of Freire (1983, 2020). Partial results: to know the inclusive processes and help to improve the work actions reflecting on a School Psychology practice based on ethical commitment and inclusive action.Esta investigación en curso tiene como objetivo comprender qué es la Discapacidad Intelectual y cómo se produce la inclusión de los estudiantes con DI que asisten a la escuela secundaria en el IFG, Campus Luziânia, y conocer cuál es la representación social del tema de la inclusión entre los estudiantes sin discapacidad. Se trata de una metodología cualitativa, tipo estudio de casos, que incluye la investigación documental. Se utilizó como instrumento de obtención de datos las entrevistas semiestructuradas. Los participantes, que eran profesores y alumnos, también serán incluidos. Para el análisis de datos, utilizaremos el Análisis de Contenido de Bardin (2011) y los supuestos teóricos de Mantoan (2005), Crochick (2011) y Patto (2015) sobre lo que es la educación inclusiva y una educación democrática a la luz de Freire (1983, 2020). Resultados parciales: conocer los procesos inclusivos y ayudar en la mejora de las acciones de trabajo reflexionando sobre una práctica de la Psicología Escolar basada en el compromiso ético y la actuación inclusiva.A presente pesquisa, em andamento, tem como objetivo compreender o que é Deficiência Intelectual e como ocorre a inclusão dos discentes com DI que cursam o Ensino Médio no IFG, Campus Luziânia, e conhecer como é a representação social do tema inclusão entre os discentes sem deficiência. Trata-se de uma metodologia qualitativa, do tipo estudo de caso, incluindo a pesquisa documental. Utilizamos como instrumento de obtenção de dados entrevistas semiestruturadas. Os participantes, foram professores e serão incluídos ainda os alunos. Para análise dos dados, usaremos Análise de Conteúdo de Bardin (2011) e pressupostos teóricos de Mantoan (2005), Crochick (2011) e Patto (2015) acerca do que é o ensino inclusivo e uma educação democrática à luz de Freire (1983, 2020). Resultados parciais: conhecer os processos inclusivos e auxiliar na melhora das ações de trabalho refletindo sobre uma prática da Psicologia Escolar pautada no compromisso ético e atuação inclusiva.Revista Prática Docente2022-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/149210.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22045Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22045Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220452526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492/671Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcondes, Jeisa FernandesMaciel, Cilene Maria Lima Antunes2022-06-03T21:54:12Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1492Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T21:54:12Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
La escolarización de las personas con discapacidad intelectual en el bachillerato del IFG Luziânia
A escolarização da pessoa com deficiência intelectual: um estudo de caso no ensino médio do IFG de Luziânia
title The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
spellingShingle The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
Marcondes, Jeisa Fernandes
Inclusion.
Intellectual Disability.
Teaching
School Psychology
Inclusión.
Discapacidad intelectual.
Pedagogía
Psicología Escolar
Inclusão
Deficiência Intelectual
Ensino
Psicologia Escolar
title_short The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
title_full The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
title_fullStr The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
title_full_unstemmed The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
title_sort The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
author Marcondes, Jeisa Fernandes
author_facet Marcondes, Jeisa Fernandes
Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
author_role author
author2 Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcondes, Jeisa Fernandes
Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion.
Intellectual Disability.
Teaching
School Psychology
Inclusión.
Discapacidad intelectual.
Pedagogía
Psicología Escolar
Inclusão
Deficiência Intelectual
Ensino
Psicologia Escolar
topic Inclusion.
Intellectual Disability.
Teaching
School Psychology
Inclusión.
Discapacidad intelectual.
Pedagogía
Psicología Escolar
Inclusão
Deficiência Intelectual
Ensino
Psicologia Escolar
description This ongoing research aims to understand what is Intellectual Disability and how the inclusion of students with ID who attend high school at IFG, Campus Luziânia occurs, and to know what the social representation of the theme of inclusion is among students without disabilities. This is a qualitative methodology, of the case study type, including documentary research. We used semi-structured interviews as an instrument to obtain data. The participants were teachers, and students will also be included. For data analysis, we will use Bardin's Content Analysis (2011) and theoretical assumptions of Mantoan (2005), Crochick (2011) and Patto (2015) about what is inclusive education and a democratic education in the light of Freire (1983, 2020). Partial results: to know the inclusive processes and help to improve the work actions reflecting on a School Psychology practice based on ethical commitment and inclusive action.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492/671
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22045
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22045
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22045
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726319378432