The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492 |
Resumo: | This ongoing research aims to understand what is Intellectual Disability and how the inclusion of students with ID who attend high school at IFG, Campus Luziânia occurs, and to know what the social representation of the theme of inclusion is among students without disabilities. This is a qualitative methodology, of the case study type, including documentary research. We used semi-structured interviews as an instrument to obtain data. The participants were teachers, and students will also be included. For data analysis, we will use Bardin's Content Analysis (2011) and theoretical assumptions of Mantoan (2005), Crochick (2011) and Patto (2015) about what is inclusive education and a democratic education in the light of Freire (1983, 2020). Partial results: to know the inclusive processes and help to improve the work actions reflecting on a School Psychology practice based on ethical commitment and inclusive action. |
id |
IFMT_282a01f8125a70ec0695a6a2ef176948 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1492 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG LuziâniaLa escolarización de las personas con discapacidad intelectual en el bachillerato del IFG LuziâniaA escolarização da pessoa com deficiência intelectual: um estudo de caso no ensino médio do IFG de LuziâniaInclusion.Intellectual Disability.TeachingSchool PsychologyInclusión.Discapacidad intelectual.PedagogíaPsicología EscolarInclusãoDeficiência IntelectualEnsinoPsicologia EscolarThis ongoing research aims to understand what is Intellectual Disability and how the inclusion of students with ID who attend high school at IFG, Campus Luziânia occurs, and to know what the social representation of the theme of inclusion is among students without disabilities. This is a qualitative methodology, of the case study type, including documentary research. We used semi-structured interviews as an instrument to obtain data. The participants were teachers, and students will also be included. For data analysis, we will use Bardin's Content Analysis (2011) and theoretical assumptions of Mantoan (2005), Crochick (2011) and Patto (2015) about what is inclusive education and a democratic education in the light of Freire (1983, 2020). Partial results: to know the inclusive processes and help to improve the work actions reflecting on a School Psychology practice based on ethical commitment and inclusive action.Esta investigación en curso tiene como objetivo comprender qué es la Discapacidad Intelectual y cómo se produce la inclusión de los estudiantes con DI que asisten a la escuela secundaria en el IFG, Campus Luziânia, y conocer cuál es la representación social del tema de la inclusión entre los estudiantes sin discapacidad. Se trata de una metodología cualitativa, tipo estudio de casos, que incluye la investigación documental. Se utilizó como instrumento de obtención de datos las entrevistas semiestructuradas. Los participantes, que eran profesores y alumnos, también serán incluidos. Para el análisis de datos, utilizaremos el Análisis de Contenido de Bardin (2011) y los supuestos teóricos de Mantoan (2005), Crochick (2011) y Patto (2015) sobre lo que es la educación inclusiva y una educación democrática a la luz de Freire (1983, 2020). Resultados parciales: conocer los procesos inclusivos y ayudar en la mejora de las acciones de trabajo reflexionando sobre una práctica de la Psicología Escolar basada en el compromiso ético y la actuación inclusiva.A presente pesquisa, em andamento, tem como objetivo compreender o que é Deficiência Intelectual e como ocorre a inclusão dos discentes com DI que cursam o Ensino Médio no IFG, Campus Luziânia, e conhecer como é a representação social do tema inclusão entre os discentes sem deficiência. Trata-se de uma metodologia qualitativa, do tipo estudo de caso, incluindo a pesquisa documental. Utilizamos como instrumento de obtenção de dados entrevistas semiestruturadas. Os participantes, foram professores e serão incluídos ainda os alunos. Para análise dos dados, usaremos Análise de Conteúdo de Bardin (2011) e pressupostos teóricos de Mantoan (2005), Crochick (2011) e Patto (2015) acerca do que é o ensino inclusivo e uma educação democrática à luz de Freire (1983, 2020). Resultados parciais: conhecer os processos inclusivos e auxiliar na melhora das ações de trabalho refletindo sobre uma prática da Psicologia Escolar pautada no compromisso ético e atuação inclusiva.Revista Prática Docente2022-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/149210.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22045Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22045Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220452526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492/671Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcondes, Jeisa FernandesMaciel, Cilene Maria Lima Antunes2022-06-03T21:54:12Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1492Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T21:54:12Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia La escolarización de las personas con discapacidad intelectual en el bachillerato del IFG Luziânia A escolarização da pessoa com deficiência intelectual: um estudo de caso no ensino médio do IFG de Luziânia |
title |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia |
spellingShingle |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia Marcondes, Jeisa Fernandes Inclusion. Intellectual Disability. Teaching School Psychology Inclusión. Discapacidad intelectual. Pedagogía Psicología Escolar Inclusão Deficiência Intelectual Ensino Psicologia Escolar |
title_short |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia |
title_full |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia |
title_fullStr |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia |
title_full_unstemmed |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia |
title_sort |
The schooling of people with intellectual disabilities in high school from IFG Luziânia |
author |
Marcondes, Jeisa Fernandes |
author_facet |
Marcondes, Jeisa Fernandes Maciel, Cilene Maria Lima Antunes |
author_role |
author |
author2 |
Maciel, Cilene Maria Lima Antunes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcondes, Jeisa Fernandes Maciel, Cilene Maria Lima Antunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusion. Intellectual Disability. Teaching School Psychology Inclusión. Discapacidad intelectual. Pedagogía Psicología Escolar Inclusão Deficiência Intelectual Ensino Psicologia Escolar |
topic |
Inclusion. Intellectual Disability. Teaching School Psychology Inclusión. Discapacidad intelectual. Pedagogía Psicología Escolar Inclusão Deficiência Intelectual Ensino Psicologia Escolar |
description |
This ongoing research aims to understand what is Intellectual Disability and how the inclusion of students with ID who attend high school at IFG, Campus Luziânia occurs, and to know what the social representation of the theme of inclusion is among students without disabilities. This is a qualitative methodology, of the case study type, including documentary research. We used semi-structured interviews as an instrument to obtain data. The participants were teachers, and students will also be included. For data analysis, we will use Bardin's Content Analysis (2011) and theoretical assumptions of Mantoan (2005), Crochick (2011) and Patto (2015) about what is inclusive education and a democratic education in the light of Freire (1983, 2020). Partial results: to know the inclusive processes and help to improve the work actions reflecting on a School Psychology practice based on ethical commitment and inclusive action. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1492/671 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22045 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22045 Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22045 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726319378432 |