SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Machado, Cleane da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves, Abraão Leal, Monte Alvarenga, Elenice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255
Resumo: Science fair projects are public events that make possible the validation of students' ideas and permit them to put into practice their argumentative abilities, besides publicizing knowledge. This article aimed to make bibliographic research regarding the use of Science fair projects as a methodological strategy of Chemistry teaching. For this, we made a literature review of original articles, other review articles, dissertations, and congress abstracts related to Chemistry teaching by Science Fair projects. The research was carried out in the following databases: Science Direct, CAPES Journals, and Scholar Google. The keywords "Science Fair", "Chemistry teaching", and "Alternative methodologies" were used. We obtained 14815 results, which support this discussion, and reveal the relevance of Science Fair projects as an alternative methodology to the traditional methods of Chemistry teaching.
id IFMT_2fcc4badb3032f025cb6c824b99e85c4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/255
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRYLA FERIA DE CIENCIAS COMO ESTRATEGIA METODOLÓGICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICAFEIRA DE CIÊNCIAS COMO ESTRATÉGIA METODOLÓGICA PARA O ENSINO DE QUÍMICAMetodologias AlternativasFeiras de CiênciasEnsino de QuímicaAlternative methodologyScience FairChemistry teachingMetodología alternativaFeria de CienciasEnseñanza de la químicaScience fair projects are public events that make possible the validation of students' ideas and permit them to put into practice their argumentative abilities, besides publicizing knowledge. This article aimed to make bibliographic research regarding the use of Science fair projects as a methodological strategy of Chemistry teaching. For this, we made a literature review of original articles, other review articles, dissertations, and congress abstracts related to Chemistry teaching by Science Fair projects. The research was carried out in the following databases: Science Direct, CAPES Journals, and Scholar Google. The keywords "Science Fair", "Chemistry teaching", and "Alternative methodologies" were used. We obtained 14815 results, which support this discussion, and reveal the relevance of Science Fair projects as an alternative methodology to the traditional methods of Chemistry teaching.Las ferias de ciencias son eventos públicos que posibilitan la validación de las ideas de los estudiantes y les permiten poner en práctica sus habilidades argumentativas, además de dar a conocer conocimientos. El objetivo fue realizar una investigación bibliográfica sobre el uso de ferias de ciencias como estrategia metodológica de la enseñanza de la Química. Para ello, realizamos una revisión bibliográfica de artículos originales, otros artículos de revisión, disertaciones y resúmenes de congresos relacionados con la enseñanza de la Química por proyectos de Feria de Ciencias. La investigación se realizó en las siguientes bases de datos: Science Direct, CAPES Journals y Scholar Google. Se utilizaron las palabras clave "Feria de Ciencias", "Enseñanza de la Química" y "Metodologías alternativas". Obtuvimos 14815 resultados que apoyan esta discusión y revelan la relevancia de los proyectos de la Feria de Ciencias como metodología alternativa a los métodos tradicionales de enseñanza de la Química.As Feiras de Ciências são eventos públicos que possibilitam aos estudantes validar suas ideias e colocar em prática suas habilidades argumentativas, divulgando seus conhecimentos. Nesta perspectiva, o presente artigo objetivou realizar um levantamento bibliográfico referente à utilização de Feiras de Ciências como estratégia metodológica voltada ao ensino de Química, bem como destacar os seus principais benefícios em relação ao processo de ensino-aprendizagem dos estudantes. Para tanto, realizou-se uma revisão de literatura, pesquisa qualitativa e descritiva, com base em artigos originais, outros artigos de revisão, dissertações e resumos de eventos, levando-se em consideração os estudos que abordassem atividades relacionadas à aplicação de Feiras de Ciências no ensino de Química. As pesquisas foram realizadas nas bases de dados: Science Direct, Periódicos CAPES e Google Acadêmico. Os termos “Feira de Ciências”, “Ensino de Química” e “Metodologias Alternativas” foram os descritores utilizados. Foram obtidos 14.815 resultados, que embasaram a discussão ora proposta, e demonstram a importância da realização de Feiras de Ciências como uma metodologia alternativa aos métodos tradicionais de ensino de Química.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25510.23926/RPD.2022.v7.n1.e007.id1174Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0072526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255/246Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Machado, Cleane daAlves, Abraão LealMonte Alvarenga, Elenice2023-05-28T00:40:06Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/255Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:40:06Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
LA FERIA DE CIENCIAS COMO ESTRATEGIA METODOLÓGICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA
FEIRA DE CIÊNCIAS COMO ESTRATÉGIA METODOLÓGICA PARA O ENSINO DE QUÍMICA
title SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
spellingShingle SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
Silva Machado, Cleane da
Metodologias Alternativas
Feiras de Ciências
Ensino de Química
Alternative methodology
Science Fair
Chemistry teaching
Metodología alternativa
Feria de Ciencias
Enseñanza de la química
title_short SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
title_full SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
title_fullStr SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
title_full_unstemmed SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
title_sort SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
author Silva Machado, Cleane da
author_facet Silva Machado, Cleane da
Alves, Abraão Leal
Monte Alvarenga, Elenice
author_role author
author2 Alves, Abraão Leal
Monte Alvarenga, Elenice
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Machado, Cleane da
Alves, Abraão Leal
Monte Alvarenga, Elenice
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias Alternativas
Feiras de Ciências
Ensino de Química
Alternative methodology
Science Fair
Chemistry teaching
Metodología alternativa
Feria de Ciencias
Enseñanza de la química
topic Metodologias Alternativas
Feiras de Ciências
Ensino de Química
Alternative methodology
Science Fair
Chemistry teaching
Metodología alternativa
Feria de Ciencias
Enseñanza de la química
description Science fair projects are public events that make possible the validation of students' ideas and permit them to put into practice their argumentative abilities, besides publicizing knowledge. This article aimed to make bibliographic research regarding the use of Science fair projects as a methodological strategy of Chemistry teaching. For this, we made a literature review of original articles, other review articles, dissertations, and congress abstracts related to Chemistry teaching by Science Fair projects. The research was carried out in the following databases: Science Direct, CAPES Journals, and Scholar Google. The keywords "Science Fair", "Chemistry teaching", and "Alternative methodologies" were used. We obtained 14815 results, which support this discussion, and reveal the relevance of Science Fair projects as an alternative methodology to the traditional methods of Chemistry teaching.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e007.id1174
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e007.id1174
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255/246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941219069952