SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255 |
Resumo: | Science fair projects are public events that make possible the validation of students' ideas and permit them to put into practice their argumentative abilities, besides publicizing knowledge. This article aimed to make bibliographic research regarding the use of Science fair projects as a methodological strategy of Chemistry teaching. For this, we made a literature review of original articles, other review articles, dissertations, and congress abstracts related to Chemistry teaching by Science Fair projects. The research was carried out in the following databases: Science Direct, CAPES Journals, and Scholar Google. The keywords "Science Fair", "Chemistry teaching", and "Alternative methodologies" were used. We obtained 14815 results, which support this discussion, and reveal the relevance of Science Fair projects as an alternative methodology to the traditional methods of Chemistry teaching. |
id |
IFMT_2fcc4badb3032f025cb6c824b99e85c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/255 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRYLA FERIA DE CIENCIAS COMO ESTRATEGIA METODOLÓGICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICAFEIRA DE CIÊNCIAS COMO ESTRATÉGIA METODOLÓGICA PARA O ENSINO DE QUÍMICAMetodologias AlternativasFeiras de CiênciasEnsino de QuímicaAlternative methodologyScience FairChemistry teachingMetodología alternativaFeria de CienciasEnseñanza de la químicaScience fair projects are public events that make possible the validation of students' ideas and permit them to put into practice their argumentative abilities, besides publicizing knowledge. This article aimed to make bibliographic research regarding the use of Science fair projects as a methodological strategy of Chemistry teaching. For this, we made a literature review of original articles, other review articles, dissertations, and congress abstracts related to Chemistry teaching by Science Fair projects. The research was carried out in the following databases: Science Direct, CAPES Journals, and Scholar Google. The keywords "Science Fair", "Chemistry teaching", and "Alternative methodologies" were used. We obtained 14815 results, which support this discussion, and reveal the relevance of Science Fair projects as an alternative methodology to the traditional methods of Chemistry teaching.Las ferias de ciencias son eventos públicos que posibilitan la validación de las ideas de los estudiantes y les permiten poner en práctica sus habilidades argumentativas, además de dar a conocer conocimientos. El objetivo fue realizar una investigación bibliográfica sobre el uso de ferias de ciencias como estrategia metodológica de la enseñanza de la Química. Para ello, realizamos una revisión bibliográfica de artículos originales, otros artículos de revisión, disertaciones y resúmenes de congresos relacionados con la enseñanza de la Química por proyectos de Feria de Ciencias. La investigación se realizó en las siguientes bases de datos: Science Direct, CAPES Journals y Scholar Google. Se utilizaron las palabras clave "Feria de Ciencias", "Enseñanza de la Química" y "Metodologías alternativas". Obtuvimos 14815 resultados que apoyan esta discusión y revelan la relevancia de los proyectos de la Feria de Ciencias como metodología alternativa a los métodos tradicionales de enseñanza de la Química.As Feiras de Ciências são eventos públicos que possibilitam aos estudantes validar suas ideias e colocar em prática suas habilidades argumentativas, divulgando seus conhecimentos. Nesta perspectiva, o presente artigo objetivou realizar um levantamento bibliográfico referente à utilização de Feiras de Ciências como estratégia metodológica voltada ao ensino de Química, bem como destacar os seus principais benefícios em relação ao processo de ensino-aprendizagem dos estudantes. Para tanto, realizou-se uma revisão de literatura, pesquisa qualitativa e descritiva, com base em artigos originais, outros artigos de revisão, dissertações e resumos de eventos, levando-se em consideração os estudos que abordassem atividades relacionadas à aplicação de Feiras de Ciências no ensino de Química. As pesquisas foram realizadas nas bases de dados: Science Direct, Periódicos CAPES e Google Acadêmico. Os termos “Feira de Ciências”, “Ensino de Química” e “Metodologias Alternativas” foram os descritores utilizados. Foram obtidos 14.815 resultados, que embasaram a discussão ora proposta, e demonstram a importância da realização de Feiras de Ciências como uma metodologia alternativa aos métodos tradicionais de ensino de Química.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25510.23926/RPD.2022.v7.n1.e007.id1174Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0072526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255/246Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Machado, Cleane daAlves, Abraão LealMonte Alvarenga, Elenice2023-05-28T00:40:06Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/255Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:40:06Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY LA FERIA DE CIENCIAS COMO ESTRATEGIA METODOLÓGICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA FEIRA DE CIÊNCIAS COMO ESTRATÉGIA METODOLÓGICA PARA O ENSINO DE QUÍMICA |
title |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY |
spellingShingle |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY Silva Machado, Cleane da Metodologias Alternativas Feiras de Ciências Ensino de Química Alternative methodology Science Fair Chemistry teaching Metodología alternativa Feria de Ciencias Enseñanza de la química |
title_short |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY |
title_full |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY |
title_fullStr |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY |
title_full_unstemmed |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY |
title_sort |
SCIENCE FAIR PROJECTS AS A METHODOLOGICAL STRATEGY FOR TEACHING CHEMISTRY |
author |
Silva Machado, Cleane da |
author_facet |
Silva Machado, Cleane da Alves, Abraão Leal Monte Alvarenga, Elenice |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Abraão Leal Monte Alvarenga, Elenice |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Machado, Cleane da Alves, Abraão Leal Monte Alvarenga, Elenice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias Alternativas Feiras de Ciências Ensino de Química Alternative methodology Science Fair Chemistry teaching Metodología alternativa Feria de Ciencias Enseñanza de la química |
topic |
Metodologias Alternativas Feiras de Ciências Ensino de Química Alternative methodology Science Fair Chemistry teaching Metodología alternativa Feria de Ciencias Enseñanza de la química |
description |
Science fair projects are public events that make possible the validation of students' ideas and permit them to put into practice their argumentative abilities, besides publicizing knowledge. This article aimed to make bibliographic research regarding the use of Science fair projects as a methodological strategy of Chemistry teaching. For this, we made a literature review of original articles, other review articles, dissertations, and congress abstracts related to Chemistry teaching by Science Fair projects. The research was carried out in the following databases: Science Direct, CAPES Journals, and Scholar Google. The keywords "Science Fair", "Chemistry teaching", and "Alternative methodologies" were used. We obtained 14815 results, which support this discussion, and reveal the relevance of Science Fair projects as an alternative methodology to the traditional methods of Chemistry teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e007.id1174 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e007.id1174 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/255/246 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e007 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941219069952 |