USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163 |
Resumo: | The teaching of Biology in High School is seen by students as complex, however, the use of digital learning technologies, including Quiz, can help the teacher to promote a dynamic and interactive environment. This work aimed to evaluate the acceptability and effectiveness of using a Quiz, built from the SunVote ARS PPT platform, in promoting learning on the theme "Mitosis". Therefore, high school students answered questionnaires before and after taking traditional classes and using the Quiz. At the end, an interview was also carried out. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative through Content Analysis. As expected, with the platform used in classes, higher grades and expressive student motivation were observed, aspects which were confirmed by the reports obtained in the research emphasizing the importance of using Quiz for learning in biology. |
id |
IFMT_31a6ef23398f941d04539ed027fd3878 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/163 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSISUSO DE QUIZ COMO HERRAMIENTA PARA ENSEÑAR Y APRENDER SOBRE LA MITOSISUSO DO QUIZ COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM SOBRE MITOSETecnologias Digitais da Informação e ComunicaçãoQuizRecurso DidáticoDigital Technologies of Information and CommunicationQuizLearningTecnologías digitales de la información y la comunicaciónQuizRecurso didácticoThe teaching of Biology in High School is seen by students as complex, however, the use of digital learning technologies, including Quiz, can help the teacher to promote a dynamic and interactive environment. This work aimed to evaluate the acceptability and effectiveness of using a Quiz, built from the SunVote ARS PPT platform, in promoting learning on the theme "Mitosis". Therefore, high school students answered questionnaires before and after taking traditional classes and using the Quiz. At the end, an interview was also carried out. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative through Content Analysis. As expected, with the platform used in classes, higher grades and expressive student motivation were observed, aspects which were confirmed by the reports obtained in the research emphasizing the importance of using Quiz for learning in biology.Los estudiantes consideran que la enseñanza de la biología en la escuela secundaria es compleja; sin embargo, el uso de tecnologías de aprendizaje digital, incluido Quiz, puede ayudar al maestro a promover un entorno dinámico e interactivo. Este trabajo tuvo como objetivo evaluar la aceptabilidad y efectividad del uso de un Quiz, construido a partir de la plataforma SunVote ARS PPT, para promover el aprendizaje sobre el tema "Mitosis". Por lo tanto, los estudiantes de secundaria respondieron cuestionarios antes y después de tomar clases tradicionales y usar el cuestionario. Al final, también se realizó una entrevista. Los datos cuantitativos se analizaron estadísticamente y cualitativamente a través del análisis de contenido. Como era de esperar, con la plataforma utilizada en las clases se observaron calificaciones superiores y motivación expresiva del alumno, aspectos que fueron confirmados por los reportes obtenidos en la investigación enfatizando la importancia de utilizar Quiz para el aprendizaje en biología.O ensino de Biologia no Ensino Médio é visto pelos estudantes como complexo. No entanto, o uso de tecnologias digitais de aprendizagem, dentre elas o Quiz, podem auxiliar o professor a promover uma aprendizagem mais dinâmica e estimulante. Este trabalho teve como objetivo avaliar a aceitabilidade e eficiência do uso de um Quiz, por meio de uma plataforma, na promoção da aprendizagem sobre a temática “Mitose”. Para tanto, 60 estudantes do 1º ano do ensino médio em uma escola pública estadual de Tangará da Serra responderam questionários referente ao ensino de Mitose antes e após a realização de aulas com e sem o uso do Quiz, participando também de uma entrevista. Os dados quantitativos foram analisados estatisticamente e os qualitativos por meio da análise de conteúdo. Como esperado, com a plataforma utilizada nas aulas, observou-se maiores notas e expressiva motivação dos alunos, aspectos estes que foram confirmados pelos relatos obtidos na pesquisa enfatizando a importância do uso do Quiz para a aprendizagem em biologia. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16310.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23018Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23018Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230182526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163/155Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Brandão, Juliana JardiniSouza, Hilton Marcelo de LimaMiranda, Anderson Fernandes de2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/163Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS USO DE QUIZ COMO HERRAMIENTA PARA ENSEÑAR Y APRENDER SOBRE LA MITOSIS USO DO QUIZ COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM SOBRE MITOSE |
title |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS |
spellingShingle |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS Brandão, Juliana Jardini Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação Quiz Recurso Didático Digital Technologies of Information and Communication Quiz Learning Tecnologías digitales de la información y la comunicación Quiz Recurso didáctico |
title_short |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS |
title_full |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS |
title_fullStr |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS |
title_full_unstemmed |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS |
title_sort |
USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS |
author |
Brandão, Juliana Jardini |
author_facet |
Brandão, Juliana Jardini Souza, Hilton Marcelo de Lima Miranda, Anderson Fernandes de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Hilton Marcelo de Lima Miranda, Anderson Fernandes de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandão, Juliana Jardini Souza, Hilton Marcelo de Lima Miranda, Anderson Fernandes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação Quiz Recurso Didático Digital Technologies of Information and Communication Quiz Learning Tecnologías digitales de la información y la comunicación Quiz Recurso didáctico |
topic |
Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação Quiz Recurso Didático Digital Technologies of Information and Communication Quiz Learning Tecnologías digitales de la información y la comunicación Quiz Recurso didáctico |
description |
The teaching of Biology in High School is seen by students as complex, however, the use of digital learning technologies, including Quiz, can help the teacher to promote a dynamic and interactive environment. This work aimed to evaluate the acceptability and effectiveness of using a Quiz, built from the SunVote ARS PPT platform, in promoting learning on the theme "Mitosis". Therefore, high school students answered questionnaires before and after taking traditional classes and using the Quiz. At the end, an interview was also carried out. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative through Content Analysis. As expected, with the platform used in classes, higher grades and expressive student motivation were observed, aspects which were confirmed by the reports obtained in the research emphasizing the importance of using Quiz for learning in biology. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163/155 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23018 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23018 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23018 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939668226048 |