USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Juliana Jardini
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza, Hilton Marcelo de Lima, Miranda, Anderson Fernandes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163
Resumo: The teaching of Biology in High School is seen by students as complex, however, the use of digital learning technologies, including Quiz, can help the teacher to promote a dynamic and interactive environment. This work aimed to evaluate the acceptability and effectiveness of using a Quiz, built from the SunVote ARS PPT platform, in promoting learning on the theme "Mitosis". Therefore, high school students answered questionnaires before and after taking traditional classes and using the Quiz. At the end, an interview was also carried out. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative through Content Analysis. As expected, with the platform used in classes, higher grades and expressive student motivation were observed, aspects which were confirmed by the reports obtained in the research emphasizing the importance of using Quiz for learning in biology.
id IFMT_31a6ef23398f941d04539ed027fd3878
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/163
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSISUSO DE QUIZ COMO HERRAMIENTA PARA ENSEÑAR Y APRENDER SOBRE LA MITOSISUSO DO QUIZ COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM SOBRE MITOSETecnologias Digitais da Informação e ComunicaçãoQuizRecurso DidáticoDigital Technologies of Information and CommunicationQuizLearningTecnologías digitales de la información y la comunicaciónQuizRecurso didácticoThe teaching of Biology in High School is seen by students as complex, however, the use of digital learning technologies, including Quiz, can help the teacher to promote a dynamic and interactive environment. This work aimed to evaluate the acceptability and effectiveness of using a Quiz, built from the SunVote ARS PPT platform, in promoting learning on the theme "Mitosis". Therefore, high school students answered questionnaires before and after taking traditional classes and using the Quiz. At the end, an interview was also carried out. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative through Content Analysis. As expected, with the platform used in classes, higher grades and expressive student motivation were observed, aspects which were confirmed by the reports obtained in the research emphasizing the importance of using Quiz for learning in biology.Los estudiantes consideran que la enseñanza de la biología en la escuela secundaria es compleja; sin embargo, el uso de tecnologías de aprendizaje digital, incluido Quiz, puede ayudar al maestro a promover un entorno dinámico e interactivo. Este trabajo tuvo como objetivo evaluar la aceptabilidad y efectividad del uso de un Quiz, construido a partir de la plataforma SunVote ARS PPT, para promover el aprendizaje sobre el tema "Mitosis". Por lo tanto, los estudiantes de secundaria respondieron cuestionarios antes y después de tomar clases tradicionales y usar el cuestionario. Al final, también se realizó una entrevista. Los datos cuantitativos se analizaron estadísticamente y cualitativamente a través del análisis de contenido. Como era de esperar, con la plataforma utilizada en las clases se observaron calificaciones superiores y motivación expresiva del alumno, aspectos que fueron confirmados por los reportes obtenidos en la investigación enfatizando la importancia de utilizar Quiz para el aprendizaje en biología.O ensino de Biologia no Ensino Médio é visto pelos estudantes como complexo. No entanto, o uso de tecnologias digitais de aprendizagem, dentre elas o Quiz, podem auxiliar o professor a promover uma aprendizagem mais dinâmica e estimulante. Este trabalho teve como objetivo avaliar a aceitabilidade e eficiência do uso de um Quiz, por meio de uma plataforma, na promoção da aprendizagem sobre a temática “Mitose”. Para tanto, 60 estudantes do 1º ano do ensino médio em uma escola pública estadual de Tangará da Serra responderam questionários referente ao ensino de Mitose antes e após a realização de aulas com e sem o uso do Quiz, participando também de uma entrevista. Os dados quantitativos foram analisados estatisticamente e os qualitativos por meio da análise de conteúdo. Como esperado, com a plataforma utilizada nas aulas, observou-se maiores notas e expressiva motivação dos alunos, aspectos estes que foram confirmados pelos relatos obtidos na pesquisa enfatizando a importância do uso do Quiz para a aprendizagem em biologia. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16310.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23018Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23018Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230182526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163/155Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Brandão, Juliana JardiniSouza, Hilton Marcelo de LimaMiranda, Anderson Fernandes de2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/163Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
USO DE QUIZ COMO HERRAMIENTA PARA ENSEÑAR Y APRENDER SOBRE LA MITOSIS
USO DO QUIZ COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM SOBRE MITOSE
title USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
spellingShingle USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
Brandão, Juliana Jardini
Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação
Quiz
Recurso Didático
Digital Technologies of Information and Communication
Quiz
Learning
Tecnologías digitales de la información y la comunicación
Quiz
Recurso didáctico
title_short USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
title_full USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
title_fullStr USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
title_full_unstemmed USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
title_sort USE OF QUIZ AS A TOOL FOR TEACHING AND LEARNING ABOUT MITOSIS
author Brandão, Juliana Jardini
author_facet Brandão, Juliana Jardini
Souza, Hilton Marcelo de Lima
Miranda, Anderson Fernandes de
author_role author
author2 Souza, Hilton Marcelo de Lima
Miranda, Anderson Fernandes de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, Juliana Jardini
Souza, Hilton Marcelo de Lima
Miranda, Anderson Fernandes de
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação
Quiz
Recurso Didático
Digital Technologies of Information and Communication
Quiz
Learning
Tecnologías digitales de la información y la comunicación
Quiz
Recurso didáctico
topic Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação
Quiz
Recurso Didático
Digital Technologies of Information and Communication
Quiz
Learning
Tecnologías digitales de la información y la comunicación
Quiz
Recurso didáctico
description The teaching of Biology in High School is seen by students as complex, however, the use of digital learning technologies, including Quiz, can help the teacher to promote a dynamic and interactive environment. This work aimed to evaluate the acceptability and effectiveness of using a Quiz, built from the SunVote ARS PPT platform, in promoting learning on the theme "Mitosis". Therefore, high school students answered questionnaires before and after taking traditional classes and using the Quiz. At the end, an interview was also carried out. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative through Content Analysis. As expected, with the platform used in classes, higher grades and expressive student motivation were observed, aspects which were confirmed by the reports obtained in the research emphasizing the importance of using Quiz for learning in biology.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23018.id1438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163/155
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23018
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23018
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23018
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939668226048