THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258 |
Resumo: | The purpose of this experience report is to reflect on the current society, which is strongly marked by the advent of technologies. For that, it starts from discussions of the discipline of Education and Knowledge in Contemporary of the Graduate Program in Education (PPGE), of the State University of Goiás (UEG) - Inhumas, in the year 2021/1. The report permeates the conceptualization of the social body, its historical aspects and thinking/reflecting on contemporary issues that allowed this collectivity to be known today by polysemic terms, such as information society, knowledge society, technological society, among others that are assigned in the 21st century. From this, it was possible to move the thought towards deepening knowledge, which, in turn, resulted in this report. |
id |
IFMT_3a31e0c96c630fa789fad2e8def59284 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/258 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMESLA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN: UN RELATO DE EXPERIENCIA EN LA DISCIPLINA DE LA EDUCACIÓN Y EL CONOCIMIENTO EN LA ÉPOCA CONTEMPORÁNEAA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NA DISCIPLINA DE EDUCAÇÃO E CONHECIMENTO NA CONTEMPORANEIDADEContemporaneidadeTecnologiasSociedade do conhecimentoSociedade da informaçãoContemporaneityTechnologiesKnowledge societyInformation societyTiempo contemporáneoSociedad de informaciónTecnologíasSociedad del conocimientoThe purpose of this experience report is to reflect on the current society, which is strongly marked by the advent of technologies. For that, it starts from discussions of the discipline of Education and Knowledge in Contemporary of the Graduate Program in Education (PPGE), of the State University of Goiás (UEG) - Inhumas, in the year 2021/1. The report permeates the conceptualization of the social body, its historical aspects and thinking/reflecting on contemporary issues that allowed this collectivity to be known today by polysemic terms, such as information society, knowledge society, technological society, among others that are assigned in the 21st century. From this, it was possible to move the thought towards deepening knowledge, which, in turn, resulted in this report.El propósito de este relato de experiencia es reflexionar sobre la sociedad actual, fuertemente marcada por el advenimiento de las tecnologías. Para ello, se parte de las discusiones de la disciplina de Educación y Conocimiento en Contemporánea del Programa de Posgrado en Educación (PPGE), de la Universidad Estatal de Goiás (UEG) - Inhumas, en el año 2021/1. El informe impregna la conceptualización del cuerpo social, sus aspectos históricos y el pensamiento / reflexión sobre temas contemporáneos que permitieron que esta colectividad sea conocida hoy en términos polisémicos, como sociedad de la información, sociedad del conocimiento, sociedad tecnológica, entre otros que se asignan en el Siglo 21. A partir de ahí, fue posible orientar el pensamiento hacia la profundización del conocimiento, lo que, a su vez, resultó en este informe.O objetivo deste relato de experiência é refletir sobre a sociedade atual, que se encontra fortemente marcada pelo advento das tecnologias. Para tanto, parte de discussões da disciplina de Educação e Conhecimento na Contemporaneidade do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Inhumas, no ano de 2021/1. O relato perpassa pela conceituação do corpo social, seus aspectos históricos e o pensar/refletir sobre as questões contemporâneas que permitiram que essa coletividade fosse conhecida hoje por termos polissêmicos, como sociedade da informação, sociedade do conhecimento, sociedade tecnológica, entre outros tantos que lhe são atribuídos no século XXI. A partir disso, foi possível movimentar o pensamento no sentido de aprofundar conhecimentos, o que, por sua vez, resultou neste relato.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25810.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0102526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258/249Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Guimarães, GabrielaMatias de Castro, HortênciaBrito e Silva, Janaína Walkíria2023-05-28T00:39:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/258Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:39:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES LA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN: UN RELATO DE EXPERIENCIA EN LA DISCIPLINA DE LA EDUCACIÓN Y EL CONOCIMIENTO EN LA ÉPOCA CONTEMPORÁNEA A SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NA DISCIPLINA DE EDUCAÇÃO E CONHECIMENTO NA CONTEMPORANEIDADE |
title |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES |
spellingShingle |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES Barbosa Guimarães, Gabriela Contemporaneidade Tecnologias Sociedade do conhecimento Sociedade da informação Contemporaneity Technologies Knowledge society Information society Tiempo contemporáneo Sociedad de información Tecnologías Sociedad del conocimiento |
title_short |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES |
title_full |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES |
title_fullStr |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES |
title_full_unstemmed |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES |
title_sort |
THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES |
author |
Barbosa Guimarães, Gabriela |
author_facet |
Barbosa Guimarães, Gabriela Matias de Castro, Hortência Brito e Silva, Janaína Walkíria |
author_role |
author |
author2 |
Matias de Castro, Hortência Brito e Silva, Janaína Walkíria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa Guimarães, Gabriela Matias de Castro, Hortência Brito e Silva, Janaína Walkíria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contemporaneidade Tecnologias Sociedade do conhecimento Sociedade da informação Contemporaneity Technologies Knowledge society Information society Tiempo contemporáneo Sociedad de información Tecnologías Sociedad del conocimiento |
topic |
Contemporaneidade Tecnologias Sociedade do conhecimento Sociedade da informação Contemporaneity Technologies Knowledge society Information society Tiempo contemporáneo Sociedad de información Tecnologías Sociedad del conocimiento |
description |
The purpose of this experience report is to reflect on the current society, which is strongly marked by the advent of technologies. For that, it starts from discussions of the discipline of Education and Knowledge in Contemporary of the Graduate Program in Education (PPGE), of the State University of Goiás (UEG) - Inhumas, in the year 2021/1. The report permeates the conceptualization of the social body, its historical aspects and thinking/reflecting on contemporary issues that allowed this collectivity to be known today by polysemic terms, such as information society, knowledge society, technological society, among others that are assigned in the 21st century. From this, it was possible to move the thought towards deepening knowledge, which, in turn, resulted in this report. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258/249 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941227458560 |