THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa Guimarães, Gabriela
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matias de Castro, Hortência, Brito e Silva, Janaína Walkíria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258
Resumo: The purpose of this experience report is to reflect on the current society, which is strongly marked by the advent of technologies. For that, it starts from discussions of the discipline of Education and Knowledge in Contemporary of the Graduate Program in Education (PPGE), of the State University of Goiás (UEG) - Inhumas, in the year 2021/1. The report permeates the conceptualization of the social body, its historical aspects and thinking/reflecting on contemporary issues that allowed this collectivity to be known today by polysemic terms, such as information society, knowledge society, technological society, among others that are assigned in the 21st century. From this, it was possible to move the thought towards deepening knowledge, which, in turn, resulted in this report.
id IFMT_3a31e0c96c630fa789fad2e8def59284
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/258
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMESLA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN: UN RELATO DE EXPERIENCIA EN LA DISCIPLINA DE LA EDUCACIÓN Y EL CONOCIMIENTO EN LA ÉPOCA CONTEMPORÁNEAA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NA DISCIPLINA DE EDUCAÇÃO E CONHECIMENTO NA CONTEMPORANEIDADEContemporaneidadeTecnologiasSociedade do conhecimentoSociedade da informaçãoContemporaneityTechnologiesKnowledge societyInformation societyTiempo contemporáneoSociedad de informaciónTecnologíasSociedad del conocimientoThe purpose of this experience report is to reflect on the current society, which is strongly marked by the advent of technologies. For that, it starts from discussions of the discipline of Education and Knowledge in Contemporary of the Graduate Program in Education (PPGE), of the State University of Goiás (UEG) - Inhumas, in the year 2021/1. The report permeates the conceptualization of the social body, its historical aspects and thinking/reflecting on contemporary issues that allowed this collectivity to be known today by polysemic terms, such as information society, knowledge society, technological society, among others that are assigned in the 21st century. From this, it was possible to move the thought towards deepening knowledge, which, in turn, resulted in this report.El propósito de este relato de experiencia es reflexionar sobre la sociedad actual, fuertemente marcada por el advenimiento de las tecnologías. Para ello, se parte de las discusiones de la disciplina de Educación y Conocimiento en Contemporánea del Programa de Posgrado en Educación (PPGE), de la Universidad Estatal de Goiás (UEG) - Inhumas, en el año 2021/1. El informe impregna la conceptualización del cuerpo social, sus aspectos históricos y el pensamiento / reflexión sobre temas contemporáneos que permitieron que esta colectividad sea conocida hoy en términos polisémicos, como sociedad de la información, sociedad del conocimiento, sociedad tecnológica, entre otros que se asignan en el Siglo 21. A partir de ahí, fue posible orientar el pensamiento hacia la profundización del conocimiento, lo que, a su vez, resultó en este informe.O objetivo deste relato de experiência é refletir sobre a sociedade atual, que se encontra fortemente marcada pelo advento das tecnologias. Para tanto, parte de discussões da disciplina de Educação e Conhecimento na Contemporaneidade do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Inhumas, no ano de 2021/1. O relato perpassa pela conceituação do corpo social, seus aspectos históricos e o pensar/refletir sobre as questões contemporâneas que permitiram que essa coletividade fosse conhecida hoje por termos polissêmicos, como sociedade da informação, sociedade do conhecimento, sociedade tecnológica, entre outros tantos que lhe são atribuídos no século XXI. A partir disso, foi possível movimentar o pensamento no sentido de aprofundar conhecimentos, o que, por sua vez, resultou neste relato.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25810.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0102526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258/249Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Guimarães, GabrielaMatias de Castro, HortênciaBrito e Silva, Janaína Walkíria2023-05-28T00:39:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/258Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:39:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
LA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN: UN RELATO DE EXPERIENCIA EN LA DISCIPLINA DE LA EDUCACIÓN Y EL CONOCIMIENTO EN LA ÉPOCA CONTEMPORÁNEA
A SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NA DISCIPLINA DE EDUCAÇÃO E CONHECIMENTO NA CONTEMPORANEIDADE
title THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
spellingShingle THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
Barbosa Guimarães, Gabriela
Contemporaneidade
Tecnologias
Sociedade do conhecimento
Sociedade da informação
Contemporaneity
Technologies
Knowledge society
Information society
Tiempo contemporáneo
Sociedad de información
Tecnologías
Sociedad del conocimiento
title_short THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
title_full THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
title_fullStr THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
title_full_unstemmed THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
title_sort THE INFORMATION SOCIETY: AN EXPERIENCE REPORT IN THE DISCIPLINE OF EDUCATION AND KNOWLEDGE IN CONTEMPORARY TIMES
author Barbosa Guimarães, Gabriela
author_facet Barbosa Guimarães, Gabriela
Matias de Castro, Hortência
Brito e Silva, Janaína Walkíria
author_role author
author2 Matias de Castro, Hortência
Brito e Silva, Janaína Walkíria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa Guimarães, Gabriela
Matias de Castro, Hortência
Brito e Silva, Janaína Walkíria
dc.subject.por.fl_str_mv Contemporaneidade
Tecnologias
Sociedade do conhecimento
Sociedade da informação
Contemporaneity
Technologies
Knowledge society
Information society
Tiempo contemporáneo
Sociedad de información
Tecnologías
Sociedad del conocimiento
topic Contemporaneidade
Tecnologias
Sociedade do conhecimento
Sociedade da informação
Contemporaneity
Technologies
Knowledge society
Information society
Tiempo contemporáneo
Sociedad de información
Tecnologías
Sociedad del conocimiento
description The purpose of this experience report is to reflect on the current society, which is strongly marked by the advent of technologies. For that, it starts from discussions of the discipline of Education and Knowledge in Contemporary of the Graduate Program in Education (PPGE), of the State University of Goiás (UEG) - Inhumas, in the year 2021/1. The report permeates the conceptualization of the social body, its historical aspects and thinking/reflecting on contemporary issues that allowed this collectivity to be known today by polysemic terms, such as information society, knowledge society, technological society, among others that are assigned in the 21st century. From this, it was possible to move the thought towards deepening knowledge, which, in turn, resulted in this report.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e010.id1349
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/258/249
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e010
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941227458560