IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco, Mayara Hilgert
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Zanella, Marli Schmitt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1230
Resumo: This qualitative research aims to identify theorems-in-action are mobilized by a group of students in the fifth year of elementary school when solving Astronomy situations. To this end, a didactic sequence was elaborated, based on the contents suggested by the Common National Curricular Base for Elementary Education, specifically for classes from 1 ° to 5 °, which included a conceptual approach on the Sun, the Moon, and its phases and the Solar System. The data were collected through audio recordings, debates, students' written production, and interviews, which were analyzed using the Theory of Conceptual Fields (TCC) framework. As a result, we identified seven theorems-in-action, of which five were classified as false and two as true. The results showed CBT as a tool for understanding the students' conceptualization process by teachers and identifying the origin of false theorems-in-action.
id IFMT_3af55de9dac83676fca8fb5974e8a1aa
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1230
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARSIDENTIFICACIÓN DE TEOREMAS EN ACCIÓN EN LA ENSEÑANZA DE ASTRONOMÍA EN LOS PRIMEROS AÑOSIDENTIFICAÇÃO DE TEOREMAS EM AÇÃO NO ENSINO DE ASTRONOMIA NOS ANOS INICIAISTeoremas-em-açãoEnsino de AstronomiaSolTheorems-in-ActionAstronomy EducationSunTeoremas en acciónEducación astronómicaSolThis qualitative research aims to identify theorems-in-action are mobilized by a group of students in the fifth year of elementary school when solving Astronomy situations. To this end, a didactic sequence was elaborated, based on the contents suggested by the Common National Curricular Base for Elementary Education, specifically for classes from 1 ° to 5 °, which included a conceptual approach on the Sun, the Moon, and its phases and the Solar System. The data were collected through audio recordings, debates, students' written production, and interviews, which were analyzed using the Theory of Conceptual Fields (TCC) framework. As a result, we identified seven theorems-in-action, of which five were classified as false and two as true. The results showed CBT as a tool for understanding the students' conceptualization process by teachers and identifying the origin of false theorems-in-action.Resumen: Esta investigación cualitativa tiene como objetivo identificar teoremas en acción son movilizados por un grupo de estudiantes de quinto año de primaria al resolver situaciones de Astronomía. Para ello, se elaboró una secuencia didáctica, a partir de los contenidos sugeridos por la Base Curricular Nacional Común de Educación Primaria, específicamente para las clases de 1 ° a 5 °, que incluyó un abordaje conceptual sobre el Sol, la Luna y sus fases. y el Sistema Solar. Los datos fueron recolectados a través de grabaciones de audio, debates, producción escrita de los estudiantes y entrevistas, los cuales fueron analizados utilizando el marco de la Teoría de Campos Conceptuales (TCC). Como resultado, identificamos siete teoremas en acción, de los cuales cinco se clasificaron como falsos y dos como verdaderos. Los resultados mostraron la TCC como una herramienta para comprender el proceso de conceptualización de los estudiantes por parte de los profesores e identificar el origen de los falsos teoremas en acción.Esta pesquisa, de caráter qualitativo, tem como objetivo identificar teoremas em ação mobilizados por uma turma de estudantes do quinto ano do Ensino Fundamental ao resolverem situações de Astronomia. Para tanto, foi elaborada uma sequência didática, com base nos conteúdos sugeridos pela Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Fundamental, especificamente para as turmas de 1° a 5°, que contemplou uma abordagem conceitual sobre o Sol, a Lua e suas fases e o Sistema Solar. Os dados foram coletados por meio de gravações de áudio, debates, produção escrita dos estudantes e entrevistas, os quais foram analisados a partir do referencial da Teoria dos Campos Conceituais (TCC). Como resultados identificamos sete teoremas em ação. Os resultados mostraram a TCC como ferramenta para compreensão do processo de conceitualização dos estudantes por parte dos professores e a identificação da origem de teoremas em ação falsos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/123010.23926/RPD.2021.v6.n2.e071.id1230Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e071Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e071Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0712526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1230/548Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Mayara HilgertZanella, Marli Schmitt2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1230Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
IDENTIFICACIÓN DE TEOREMAS EN ACCIÓN EN LA ENSEÑANZA DE ASTRONOMÍA EN LOS PRIMEROS AÑOS
IDENTIFICAÇÃO DE TEOREMAS EM AÇÃO NO ENSINO DE ASTRONOMIA NOS ANOS INICIAIS
title IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
spellingShingle IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
Pacheco, Mayara Hilgert
Teoremas-em-ação
Ensino de Astronomia
Sol
Theorems-in-Action
Astronomy Education
Sun
Teoremas en acción
Educación astronómica
Sol
title_short IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
title_full IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
title_fullStr IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
title_full_unstemmed IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
title_sort IDENTIFICATION OF THEOREMS IN ACTION IN ASTRONOMY TEACHING IN THE EARLY YEARS
author Pacheco, Mayara Hilgert
author_facet Pacheco, Mayara Hilgert
Zanella, Marli Schmitt
author_role author
author2 Zanella, Marli Schmitt
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco, Mayara Hilgert
Zanella, Marli Schmitt
dc.subject.por.fl_str_mv Teoremas-em-ação
Ensino de Astronomia
Sol
Theorems-in-Action
Astronomy Education
Sun
Teoremas en acción
Educación astronómica
Sol
topic Teoremas-em-ação
Ensino de Astronomia
Sol
Theorems-in-Action
Astronomy Education
Sun
Teoremas en acción
Educación astronómica
Sol
description This qualitative research aims to identify theorems-in-action are mobilized by a group of students in the fifth year of elementary school when solving Astronomy situations. To this end, a didactic sequence was elaborated, based on the contents suggested by the Common National Curricular Base for Elementary Education, specifically for classes from 1 ° to 5 °, which included a conceptual approach on the Sun, the Moon, and its phases and the Solar System. The data were collected through audio recordings, debates, students' written production, and interviews, which were analyzed using the Theory of Conceptual Fields (TCC) framework. As a result, we identified seven theorems-in-action, of which five were classified as false and two as true. The results showed CBT as a tool for understanding the students' conceptualization process by teachers and identifying the origin of false theorems-in-action.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1230
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e071.id1230
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1230
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e071.id1230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1230/548
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e071
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e071
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e071
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725698621440