EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/454 |
Resumo: | Experiemental classes constitute in an efficient teaching strategy due to their motivating nature. On a preparatory course for Exams and “Vestibular” exams, the teaching of a wide range of contents in a short period of time stands out. In this context, this work aims to investigate the contributions and limitations of the use of experimentation in Chemistry classes of a pre-university course in Rio Branco/Acre. With a qualitative and exploratory research approach, a semi-structured questionnaire was used in the collection of data, applied after 17 classes, and in each one, different demonstrative experiments were carried out. The results indicate that the use of experimentation contributes to a better understanding of the subject and their concepts and the students justify this importance, considering that the explanation becomes clearer. However, regarding the limitations, the students pointed out insufficient course load and inadequate space, stating that this type of teaching method is not traditionally expected in preparatory classes. |
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EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORTEXPERIMENTAÇÃO NAS AULAS DE QUÍMICA DE UM CURSO PRÉ-VESTIBULAR: UM RELATO DE EXPERIÊNCIAEnsino de QuímicaExperimentação DemonstrativaCurso Pré-VestibularChemistry teachingExperimentationPre entrance examExperiemental classes constitute in an efficient teaching strategy due to their motivating nature. On a preparatory course for Exams and “Vestibular” exams, the teaching of a wide range of contents in a short period of time stands out. In this context, this work aims to investigate the contributions and limitations of the use of experimentation in Chemistry classes of a pre-university course in Rio Branco/Acre. With a qualitative and exploratory research approach, a semi-structured questionnaire was used in the collection of data, applied after 17 classes, and in each one, different demonstrative experiments were carried out. The results indicate that the use of experimentation contributes to a better understanding of the subject and their concepts and the students justify this importance, considering that the explanation becomes clearer. However, regarding the limitations, the students pointed out insufficient course load and inadequate space, stating that this type of teaching method is not traditionally expected in preparatory classes.As aulas experimentais surgem como uma estratégia eficiente devido ao seu caráter motivador. Em um curso preparatório para Exames e Vestibulares, destaca-se o ensino de uma gama de conteúdos em pouco tempo. Nesse contexto, este trabalho visa investigar as contribuições e as limitações da utilização da experimentação em aulas de Química de um curso pré-vestibular em Rio Branco/Acre. Com abordagem metodológica de pesquisa qualitativa do tipo exploratória, utilizou-se, na produção dos dados, um questionário semiestruturado, aplicado após 17 encontros, sendo que em cada encontro foram realizados diferentes experimentos demonstrativos. Os resultados indicam que a utilização da experimentação contribui para motivar e incentivar a participação dos alunos na aula e que estes justificam essa importância por considerarem que a explicação fica mais clara. Contudo, no que se refere às limitações, os discentes apontam pouca carga horária e espaço não adequado, afirmando não ser uma modalidade de ensino tradicionalmente esperada em cursinhos preparatórios.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/45410.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1155-1170.id752Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-1170Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-1170Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-11702526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/454/445Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAcioli da Rosa, José Víctor Aghta Pantano Souza, Gahelyka Martins do Nascimento, Francisca GeorgianaRicardo Ghidini, André2023-06-04T00:43:02Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/454Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:43:02Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
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