EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Acioli da Rosa, José Víctor
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Aghta Pantano Souza, Gahelyka, Martins do Nascimento, Francisca Georgiana, Ricardo Ghidini, André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/454
Resumo: Experiemental classes constitute in an efficient teaching strategy due to their motivating nature. On a preparatory course for Exams and “Vestibular” exams, the teaching of a wide range of contents in a short period of time stands out. In this context, this work aims to investigate the contributions and limitations of the use of experimentation in Chemistry classes of a pre-university course in Rio Branco/Acre. With a qualitative and exploratory research approach, a semi-structured questionnaire was used in the collection of data, applied after 17 classes, and in each one, different demonstrative experiments were carried out. The results indicate that the use of experimentation contributes to a better understanding of the subject and their concepts and the students justify this importance, considering that the explanation becomes clearer. However, regarding the limitations, the students pointed out insufficient course load and inadequate space, stating that this type of teaching method is not traditionally expected in preparatory classes.
id IFMT_3d1807fac9acfd55932c474d1a467b2e
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/454
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORTEXPERIMENTAÇÃO NAS AULAS DE QUÍMICA DE UM CURSO PRÉ-VESTIBULAR: UM RELATO DE EXPERIÊNCIAEnsino de QuímicaExperimentação DemonstrativaCurso Pré-VestibularChemistry teachingExperimentationPre entrance examExperiemental classes constitute in an efficient teaching strategy due to their motivating nature. On a preparatory course for Exams and “Vestibular” exams, the teaching of a wide range of contents in a short period of time stands out. In this context, this work aims to investigate the contributions and limitations of the use of experimentation in Chemistry classes of a pre-university course in Rio Branco/Acre. With a qualitative and exploratory research approach, a semi-structured questionnaire was used in the collection of data, applied after 17 classes, and in each one, different demonstrative experiments were carried out. The results indicate that the use of experimentation contributes to a better understanding of the subject and their concepts and the students justify this importance, considering that the explanation becomes clearer. However, regarding the limitations, the students pointed out insufficient course load and inadequate space, stating that this type of teaching method is not traditionally expected in preparatory classes.As aulas experimentais surgem como uma estratégia eficiente devido ao seu caráter motivador. Em um curso preparatório para Exames e Vestibulares, destaca-se o ensino de uma gama de conteúdos em pouco tempo. Nesse contexto, este trabalho visa investigar as contribuições e as limitações da utilização da experimentação em aulas de Química de um curso pré-vestibular em Rio Branco/Acre. Com abordagem metodológica de pesquisa qualitativa do tipo exploratória, utilizou-se, na produção dos dados, um questionário semiestruturado, aplicado após 17 encontros, sendo que em cada encontro foram realizados diferentes experimentos demonstrativos. Os resultados indicam que a utilização da experimentação contribui para motivar e incentivar a participação dos alunos na aula e que estes justificam essa importância por considerarem que a explicação fica mais clara. Contudo, no que se refere às limitações, os discentes apontam pouca carga horária e espaço não adequado, afirmando não ser uma modalidade de ensino tradicionalmente esperada em cursinhos preparatórios.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/45410.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1155-1170.id752Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-1170Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-1170Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-11702526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/454/445Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAcioli da Rosa, José Víctor Aghta Pantano Souza, Gahelyka Martins do Nascimento, Francisca GeorgianaRicardo Ghidini, André2023-06-04T00:43:02Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/454Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:43:02Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
EXPERIMENTAÇÃO NAS AULAS DE QUÍMICA DE UM CURSO PRÉ-VESTIBULAR: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA
title EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
spellingShingle EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
Acioli da Rosa, José Víctor
Ensino de Química
Experimentação Demonstrativa
Curso Pré-Vestibular
Chemistry teaching
Experimentation
Pre entrance exam
title_short EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
title_full EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
title_fullStr EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
title_full_unstemmed EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
title_sort EXPERIMENTATION IN THE CHEMISTRY CLASSES OF A PRE-VESTIBULAR COURSE: AN EXPERIENCE REPORT
author Acioli da Rosa, José Víctor
author_facet Acioli da Rosa, José Víctor
Aghta Pantano Souza, Gahelyka
Martins do Nascimento, Francisca Georgiana
Ricardo Ghidini, André
author_role author
author2 Aghta Pantano Souza, Gahelyka
Martins do Nascimento, Francisca Georgiana
Ricardo Ghidini, André
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Acioli da Rosa, José Víctor
Aghta Pantano Souza, Gahelyka
Martins do Nascimento, Francisca Georgiana
Ricardo Ghidini, André
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Experimentação Demonstrativa
Curso Pré-Vestibular
Chemistry teaching
Experimentation
Pre entrance exam
topic Ensino de Química
Experimentação Demonstrativa
Curso Pré-Vestibular
Chemistry teaching
Experimentation
Pre entrance exam
description Experiemental classes constitute in an efficient teaching strategy due to their motivating nature. On a preparatory course for Exams and “Vestibular” exams, the teaching of a wide range of contents in a short period of time stands out. In this context, this work aims to investigate the contributions and limitations of the use of experimentation in Chemistry classes of a pre-university course in Rio Branco/Acre. With a qualitative and exploratory research approach, a semi-structured questionnaire was used in the collection of data, applied after 17 classes, and in each one, different demonstrative experiments were carried out. The results indicate that the use of experimentation contributes to a better understanding of the subject and their concepts and the students justify this importance, considering that the explanation becomes clearer. However, regarding the limitations, the students pointed out insufficient course load and inadequate space, stating that this type of teaching method is not traditionally expected in preparatory classes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/454
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1155-1170.id752
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/454
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1155-1170.id752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/454/445
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-1170
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-1170
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1155-1170
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943801712640