LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1236 |
Resumo: | The methodology of the Learning Workshops is presented as an alternative to teaching Physics in schools. This methodology values the students' knowledge and promotes the approach to reality, through experimentation, with preparation for everyday life and to deal with situations involving knowledge of Physics. It is based on David Ausubel's (1918 – 2008) concept of meaningful learning as an alternative to seek a change in the education of high school students. The case study carried out in 2018 shows the difference in the learning of young participants in the Physics Learning Workshop (experimental group) and those who did not (control group), by comparing two high school classes at IFCE . As a result, there was an improvement in the understanding of the concepts presented. It is expected, with this work, to show the difference in student learning with the methodology and bring improvement to the teaching and learning of Physics in High School. |
id |
IFMT_3e3e9b4eaa7392aab5479a62e5642daa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1236 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICSTALLERES DE PRENDIZAJE EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA: UN ESTUDIO DE CASO CON EXPERIENCIAS EN TERMODINÂMICAOFICINAS DE APRENDIZAGEM NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO DE CASO COM EXPERIÊNCIAS DE TERMODINÂMICALearning WorkshopsMeaningful LearningThermodynamicsTalleres de aprendizajeaprendizaje significativasTermodinámicaOficinas de aprendizagemAprendizagem significativaTermodinâmicaThe methodology of the Learning Workshops is presented as an alternative to teaching Physics in schools. This methodology values the students' knowledge and promotes the approach to reality, through experimentation, with preparation for everyday life and to deal with situations involving knowledge of Physics. It is based on David Ausubel's (1918 – 2008) concept of meaningful learning as an alternative to seek a change in the education of high school students. The case study carried out in 2018 shows the difference in the learning of young participants in the Physics Learning Workshop (experimental group) and those who did not (control group), by comparing two high school classes at IFCE . As a result, there was an improvement in the understanding of the concepts presented. It is expected, with this work, to show the difference in student learning with the methodology and bring improvement to the teaching and learning of Physics in High School.La metodología de los Talleres de Aprendizaje se presenta como una alternativa a la enseñanza de la Física en las escuelas. Esta metodología valora los conocimientos de los estudiantes y promueve el acercamiento a la realidad, a través de la experimentación, con la preparación para la vida cotidiana y para afrontar situaciones que involucran conocimientos de Física. Se basa en el concepto de aprendizaje significativo de David Ausubel (1918 - 2008) como alternativa para buscar un cambio en la educación de los estudiantes de secundaria. El caso de estudio realizado en 2018 muestra la diferencia en el aprendizaje de los jóvenes participantes en el Taller de Aprendizaje de Física (grupo experimental) y los que no lo hicieron (grupo de control), al comparar dos clases de bachillerato en IFCE. Como resultado, hubo una mejora en la comprensión de los conceptos presentados. Se espera, con este trabajo, mostrar la diferencia en el aprendizaje de los estudiantes con la metodología y aportar una mejora en la enseñanza y el aprendizaje de la Física en el escuela secundaria.Apresenta-se a metodologia das Oficinas de Aprendizagem como alternativa para ensinar Física nas escolas. Essa metodologia valoriza os conhecimentos dos alunos e promove a aproximação à realidade, por meio da experimentação, com preparo para a vida cotidiana e lidar com situações que envolvam conhecimentos de Física. Baseia-se no conceito da aprendizagem significativa de David Ausubel (1918 – 2008) como alternativa para obter mudança na educação de alunos do Ensino Médio. O estudo de caso, realizado em 2018, mostra a diferença na aprendizagem dos jovens participantes da Oficina de Aprendizagem de Física (grupo experimental) e dos que não participaram (grupo de controle), por meio do comparativo entre duas turmas do Ensino Médio do IFCE. Como resultado, notou-se melhora na compreensão dos conceitos apresentados. Espera-se, com este trabalho, evidenciar a diferença na aprendizagem dos alunos com a metodologia e trazer melhoria para o ensino e a aprendizagem de Física no Ensino Médio.Revista Prática Docente2021-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/123610.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e082Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e082Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0822526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1236/562Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Caio AraujoOliveira, Maria Elizete Pereira AlencarSales, Gilvandenys LeiteAlmeida, Alisandra Cavalcante Fernandes de2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1236Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS TALLERES DE PRENDIZAJE EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA: UN ESTUDIO DE CASO CON EXPERIENCIAS EN TERMODINÂMICA OFICINAS DE APRENDIZAGEM NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO DE CASO COM EXPERIÊNCIAS DE TERMODINÂMICA |
title |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS |
spellingShingle |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS Cruz, Caio Araujo Learning Workshops Meaningful Learning Thermodynamics Talleres de aprendizaje aprendizaje significativas Termodinámica Oficinas de aprendizagem Aprendizagem significativa Termodinâmica |
title_short |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS |
title_full |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS |
title_fullStr |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS |
title_full_unstemmed |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS |
title_sort |
LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS |
author |
Cruz, Caio Araujo |
author_facet |
Cruz, Caio Araujo Oliveira, Maria Elizete Pereira Alencar Sales, Gilvandenys Leite Almeida, Alisandra Cavalcante Fernandes de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Maria Elizete Pereira Alencar Sales, Gilvandenys Leite Almeida, Alisandra Cavalcante Fernandes de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Caio Araujo Oliveira, Maria Elizete Pereira Alencar Sales, Gilvandenys Leite Almeida, Alisandra Cavalcante Fernandes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Workshops Meaningful Learning Thermodynamics Talleres de aprendizaje aprendizaje significativas Termodinámica Oficinas de aprendizagem Aprendizagem significativa Termodinâmica |
topic |
Learning Workshops Meaningful Learning Thermodynamics Talleres de aprendizaje aprendizaje significativas Termodinámica Oficinas de aprendizagem Aprendizagem significativa Termodinâmica |
description |
The methodology of the Learning Workshops is presented as an alternative to teaching Physics in schools. This methodology values the students' knowledge and promotes the approach to reality, through experimentation, with preparation for everyday life and to deal with situations involving knowledge of Physics. It is based on David Ausubel's (1918 – 2008) concept of meaningful learning as an alternative to seek a change in the education of high school students. The case study carried out in 2018 shows the difference in the learning of young participants in the Physics Learning Workshop (experimental group) and those who did not (control group), by comparing two high school classes at IFCE . As a result, there was an improvement in the understanding of the concepts presented. It is expected, with this work, to show the difference in student learning with the methodology and bring improvement to the teaching and learning of Physics in High School. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1236 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1236 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1236/562 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e082 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e082 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e082 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725705961472 |