LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo Cruz, Caio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira Alencar Oliveira, Maria Elizete, Leite Sales, Gilvandenys, Fernandes de Almeida, Alisandra Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/294
Resumo: The methodology of the Learning Workshops is presented as an alternative to teaching Physics in schools. This methodology values the students' knowledge and promotes the approach to reality, through experimentation, with preparation for everyday life and to deal with situations involving knowledge of Physics. It is based on David Ausubel's (1918 – 2008) concept of meaningful learning as an alternative to seek a change in the education of high school students. The case study carried out in 2018 shows the difference in the learning of young participants in the Physics Learning Workshop (experimental group) and those who did not (control group), by comparing two high school classes at IFCE . As a result, there was an improvement in the understanding of the concepts presented. It is expected, with this work, to show the difference in student learning with the methodology and bring improvement to the teaching and learning of Physics in High School.
id IFMT_a32f8a284c07a50a3a1a2f096fecdb5d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/294
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICSTALLERES DE PRENDIZAJE EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA: UN ESTUDIO DE CASO CON EXPERIENCIAS EN TERMODINÂMICAOFICINAS DE APRENDIZAGEM NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO DE CASO COM EXPERIÊNCIAS DE TERMODINÂMICAOficinas de aprendizagemAprendizagem significativaTermodinâmicaLearning WorkshopsMeaningful LearningThermodynamicsTalleres de aprendizajeAprendizaje significativasTermodinámicaThe methodology of the Learning Workshops is presented as an alternative to teaching Physics in schools. This methodology values the students' knowledge and promotes the approach to reality, through experimentation, with preparation for everyday life and to deal with situations involving knowledge of Physics. It is based on David Ausubel's (1918 – 2008) concept of meaningful learning as an alternative to seek a change in the education of high school students. The case study carried out in 2018 shows the difference in the learning of young participants in the Physics Learning Workshop (experimental group) and those who did not (control group), by comparing two high school classes at IFCE . As a result, there was an improvement in the understanding of the concepts presented. It is expected, with this work, to show the difference in student learning with the methodology and bring improvement to the teaching and learning of Physics in High School.La metodología de los Talleres de Aprendizaje se presenta como una alternativa a la enseñanza de la Física en las escuelas. Esta metodología valora los conocimientos de los estudiantes y promueve el acercamiento a la realidad, a través de la experimentación, con la preparación para la vida cotidiana y para afrontar situaciones que involucran conocimientos de Física. Se basa en el concepto de aprendizaje significativo de David Ausubel (1918 - 2008) como alternativa para buscar un cambio en la educación de los estudiantes de secundaria. El caso de estudio realizado en 2018 muestra la diferencia en el aprendizaje de los jóvenes participantes en el Taller de Aprendizaje de Física (grupo experimental) y los que no lo hicieron (grupo de control), al comparar dos clases de bachillerato en IFCE. Como resultado, hubo una mejora en la comprensión de los conceptos presentados. Se espera, con este trabajo, mostrar la diferencia en el aprendizaje de los estudiantes con la metodología y aportar una mejora en la enseñanza y el aprendizaje de la Física en el escuela secundaria.Apresenta-se a metodologia das Oficinas de Aprendizagem como alternativa para ensinar Física nas escolas. Essa metodologia valoriza os conhecimentos dos alunos e promove a aproximação à realidade, por meio da experimentação, com preparo para a vida cotidiana e lidar com situações que envolvam conhecimentos de Física. Baseia-se no conceito da aprendizagem significativa de David Ausubel (1918 – 2008) como alternativa para obter mudança na educação de alunos do Ensino Médio. O estudo de caso, realizado em 2018, mostra a diferença na aprendizagem dos jovens participantes da Oficina de Aprendizagem de Física (grupo experimental) e dos que não participaram (grupo de controle), por meio do comparativo entre duas turmas do Ensino Médio do IFCE. Como resultado, notou-se melhora na compreensão dos conceitos apresentados. Espera-se, com este trabalho, evidenciar a diferença na aprendizagem dos alunos com a metodologia e trazer melhoria para o ensino e a aprendizagem de Física no Ensino Médio.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/29410.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e082Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e082Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0822526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/294/283Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Araujo Cruz, CaioPereira Alencar Oliveira, Maria Elizete Leite Sales, GilvandenysFernandes de Almeida, Alisandra Cavalcante2023-05-25T23:13:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/294Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T23:13:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
TALLERES DE PRENDIZAJE EN LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA: UN ESTUDIO DE CASO CON EXPERIENCIAS EN TERMODINÂMICA
OFICINAS DE APRENDIZAGEM NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO DE CASO COM EXPERIÊNCIAS DE TERMODINÂMICA
title LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
spellingShingle LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
Araujo Cruz, Caio
Oficinas de aprendizagem
Aprendizagem significativa
Termodinâmica
Learning Workshops
Meaningful Learning
Thermodynamics
Talleres de aprendizaje
Aprendizaje significativas
Termodinámica
title_short LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
title_full LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
title_fullStr LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
title_full_unstemmed LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
title_sort LEARNING WORKSHOPS IN PHYSICS TEACHING: A CASE STUDY WITH EXPERIENCES IN THERMODYNAMICS
author Araujo Cruz, Caio
author_facet Araujo Cruz, Caio
Pereira Alencar Oliveira, Maria Elizete
Leite Sales, Gilvandenys
Fernandes de Almeida, Alisandra Cavalcante
author_role author
author2 Pereira Alencar Oliveira, Maria Elizete
Leite Sales, Gilvandenys
Fernandes de Almeida, Alisandra Cavalcante
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo Cruz, Caio
Pereira Alencar Oliveira, Maria Elizete
Leite Sales, Gilvandenys
Fernandes de Almeida, Alisandra Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Oficinas de aprendizagem
Aprendizagem significativa
Termodinâmica
Learning Workshops
Meaningful Learning
Thermodynamics
Talleres de aprendizaje
Aprendizaje significativas
Termodinámica
topic Oficinas de aprendizagem
Aprendizagem significativa
Termodinâmica
Learning Workshops
Meaningful Learning
Thermodynamics
Talleres de aprendizaje
Aprendizaje significativas
Termodinámica
description The methodology of the Learning Workshops is presented as an alternative to teaching Physics in schools. This methodology values the students' knowledge and promotes the approach to reality, through experimentation, with preparation for everyday life and to deal with situations involving knowledge of Physics. It is based on David Ausubel's (1918 – 2008) concept of meaningful learning as an alternative to seek a change in the education of high school students. The case study carried out in 2018 shows the difference in the learning of young participants in the Physics Learning Workshop (experimental group) and those who did not (control group), by comparing two high school classes at IFCE . As a result, there was an improvement in the understanding of the concepts presented. It is expected, with this work, to show the difference in student learning with the methodology and bring improvement to the teaching and learning of Physics in High School.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/294
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/294
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e082.id1236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/294/283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e082
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e082
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e082
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941320781824