Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669 |
Resumo: | This article aims to examine the importance of multiliteracy in Early Childhood Education, focusing on the use of the "tablet table" as a technological tool and exploring how this perspective significantly impacts the learning process of children. Using a qualitative approach with a case study, the research seeks observed results in the school environment and analyzes the data through Bardin's Content Analysis (2016). The results highlight the interaction of children with the "tablet table" in the educational setting. It is concluded that it is feasible to promote a comprehensive teaching and learning process involving multiliteracy for student development. This approach emphasizes the importance of strategies that encourage autonomy, social interaction, creativity, and critical thinking, highlighting the effectiveness of introducing technologies such as the "tablet table" for new learning opportunities and knowledge construction. |
id |
IFMT_407f51dff53485b0870edeae52f40bc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/669 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning developmentMultiletrado en la Educación Infantil: uso de la 'Mesa Tablet' en el desarrollo del aprendizajeMultiletramento na Educação Infantil: uso da “Mesa Tablet” no desenvolvimento da Aprendizagem Educação InfantilMultiletramentoMesa tabletAprendizagemEarly Childhood EducationMultiliteracyTablet deskLearningEducación InfantilMultiletramentoMesa tabletAprendizajeThis article aims to examine the importance of multiliteracy in Early Childhood Education, focusing on the use of the "tablet table" as a technological tool and exploring how this perspective significantly impacts the learning process of children. Using a qualitative approach with a case study, the research seeks observed results in the school environment and analyzes the data through Bardin's Content Analysis (2016). The results highlight the interaction of children with the "tablet table" in the educational setting. It is concluded that it is feasible to promote a comprehensive teaching and learning process involving multiliteracy for student development. This approach emphasizes the importance of strategies that encourage autonomy, social interaction, creativity, and critical thinking, highlighting the effectiveness of introducing technologies such as the "tablet table" for new learning opportunities and knowledge construction.Este artículo tiene como objetivo examinar la importancia del multiletramiento en la Educación Infantil, centrándose en el uso de la "mesa tablet" como herramienta tecnológica y explorando cómo esta perspectiva impacta significativamente en el proceso de aprendizaje de los niños. Utilizando un enfoque cualitativo con un estudio de caso, la investigación busca resultados observados en el entorno escolar y analiza los datos a través del Análisis de Contenido de Bardin (2016). Los resultados resaltan la interacción de los niños con la "mesa tablet" en el entorno educativo. Se concluye que es viable promover un proceso de enseñanza-aprendizaje integral que involucre el multiletramiento para el desarrollo de los estudiantes. Este enfoque destaca la importancia de estrategias que fomenten la autonomía, la interacción social, la creatividad y el pensamiento crítico, evidenciando la eficacia de la introducción de tecnologías, como la "mesa tablet", para nuevas oportunidades de aprendizaje y construcción de conocimiento.Este artigo objetiva verificar a importância do multiletramento na Educação Infantil, concentrando-se no uso da “mesa tablet” como ferramenta tecnológica e explorando como essa perspectiva impacta significativamente o processo de aprendizagem das crianças. Utilizando uma abordagem qualitativa com estudo de caso, a pesquisa busca resultados observados no ambiente escolar e analisa os dados por meio da Análise de Conteúdo de Bardin (2016). Os resultados destacam a interação das crianças com a “mesa tablet” no ambiente educacional. Conclui-se que é viável promover um processo de ensino-aprendizagem integral, envolvendo multiletramento para o desenvolvimento dos estudantes. Esta abordagem ressalta a importância de estratégias que incentivem a autonomia, interação social, criatividade e pensamento crítico, evidenciando a eficácia da introdução de tecnologias, como a “mesa tablet”, para novas oportunidades de aprendizagem e construção de conhecimento.Revista Prática Docente2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/66910.23926/RPD.2024.v9.e24001.id669Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24001Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24001Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e240012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669/760Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Thais RodriguesMaciel, Cilene Maria Lima Antunes2024-04-07T15:21:56Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/669Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-04-07T15:21:56Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development Multiletrado en la Educación Infantil: uso de la 'Mesa Tablet' en el desarrollo del aprendizaje Multiletramento na Educação Infantil: uso da “Mesa Tablet” no desenvolvimento da Aprendizagem |
title |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development |
spellingShingle |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development Martins, Thais Rodrigues Educação Infantil Multiletramento Mesa tablet Aprendizagem Early Childhood Education Multiliteracy Tablet desk Learning Educación Infantil Multiletramento Mesa tablet Aprendizaje |
title_short |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development |
title_full |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development |
title_fullStr |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development |
title_full_unstemmed |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development |
title_sort |
Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development |
author |
Martins, Thais Rodrigues |
author_facet |
Martins, Thais Rodrigues Maciel, Cilene Maria Lima Antunes |
author_role |
author |
author2 |
Maciel, Cilene Maria Lima Antunes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Thais Rodrigues Maciel, Cilene Maria Lima Antunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Multiletramento Mesa tablet Aprendizagem Early Childhood Education Multiliteracy Tablet desk Learning Educación Infantil Multiletramento Mesa tablet Aprendizaje |
topic |
Educação Infantil Multiletramento Mesa tablet Aprendizagem Early Childhood Education Multiliteracy Tablet desk Learning Educación Infantil Multiletramento Mesa tablet Aprendizaje |
description |
This article aims to examine the importance of multiliteracy in Early Childhood Education, focusing on the use of the "tablet table" as a technological tool and exploring how this perspective significantly impacts the learning process of children. Using a qualitative approach with a case study, the research seeks observed results in the school environment and analyzes the data through Bardin's Content Analysis (2016). The results highlight the interaction of children with the "tablet table" in the educational setting. It is concluded that it is feasible to promote a comprehensive teaching and learning process involving multiliteracy for student development. This approach emphasizes the importance of strategies that encourage autonomy, social interaction, creativity, and critical thinking, highlighting the effectiveness of introducing technologies such as the "tablet table" for new learning opportunities and knowledge construction. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669 10.23926/RPD.2024.v9.e24001.id669 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2024.v9.e24001.id669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669/760 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24001 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24001 Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e24001 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939554979840 |