Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Thais Rodrigues
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669
Resumo: This article aims to examine the importance of multiliteracy in Early Childhood Education, focusing on the use of the "tablet table" as a technological tool and exploring how this perspective significantly impacts the learning process of children. Using a qualitative approach with a case study, the research seeks observed results in the school environment and analyzes the data through Bardin's Content Analysis (2016). The results highlight the interaction of children with the "tablet table" in the educational setting. It is concluded that it is feasible to promote a comprehensive teaching and learning process involving multiliteracy for student development. This approach emphasizes the importance of strategies that encourage autonomy, social interaction, creativity, and critical thinking, highlighting the effectiveness of introducing technologies such as the "tablet table" for new learning opportunities and knowledge construction.
id IFMT_407f51dff53485b0870edeae52f40bc8
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/669
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning developmentMultiletrado en la Educación Infantil: uso de la 'Mesa Tablet' en el desarrollo del aprendizajeMultiletramento na Educação Infantil: uso da “Mesa Tablet” no desenvolvimento da Aprendizagem Educação InfantilMultiletramentoMesa tabletAprendizagemEarly Childhood EducationMultiliteracyTablet deskLearningEducación InfantilMultiletramentoMesa tabletAprendizajeThis article aims to examine the importance of multiliteracy in Early Childhood Education, focusing on the use of the "tablet table" as a technological tool and exploring how this perspective significantly impacts the learning process of children. Using a qualitative approach with a case study, the research seeks observed results in the school environment and analyzes the data through Bardin's Content Analysis (2016). The results highlight the interaction of children with the "tablet table" in the educational setting. It is concluded that it is feasible to promote a comprehensive teaching and learning process involving multiliteracy for student development. This approach emphasizes the importance of strategies that encourage autonomy, social interaction, creativity, and critical thinking, highlighting the effectiveness of introducing technologies such as the "tablet table" for new learning opportunities and knowledge construction.Este artículo tiene como objetivo examinar la importancia del multiletramiento en la Educación Infantil, centrándose en el uso de la "mesa tablet" como herramienta tecnológica y explorando cómo esta perspectiva impacta significativamente en el proceso de aprendizaje de los niños. Utilizando un enfoque cualitativo con un estudio de caso, la investigación busca resultados observados en el entorno escolar y analiza los datos a través del Análisis de Contenido de Bardin (2016). Los resultados resaltan la interacción de los niños con la "mesa tablet" en el entorno educativo. Se concluye que es viable promover un proceso de enseñanza-aprendizaje integral que involucre el multiletramiento para el desarrollo de los estudiantes. Este enfoque destaca la importancia de estrategias que fomenten la autonomía, la interacción social, la creatividad y el pensamiento crítico, evidenciando la eficacia de la introducción de tecnologías, como la "mesa tablet", para nuevas oportunidades de aprendizaje y construcción de conocimiento.Este artigo objetiva verificar a importância do multiletramento na Educação Infantil, concentrando-se no uso da “mesa tablet” como ferramenta tecnológica e explorando como essa perspectiva impacta significativamente o processo de aprendizagem das crianças. Utilizando uma abordagem qualitativa com estudo de caso, a pesquisa busca resultados observados no ambiente escolar e analisa os dados por meio da Análise de Conteúdo de Bardin (2016). Os resultados destacam a interação das crianças com a “mesa tablet” no ambiente educacional. Conclui-se que é viável promover um processo de ensino-aprendizagem integral, envolvendo multiletramento para o desenvolvimento dos estudantes. Esta abordagem ressalta a importância de estratégias que incentivem a autonomia, interação social, criatividade e pensamento crítico, evidenciando a eficácia da introdução de tecnologias, como a “mesa tablet”, para novas oportunidades de aprendizagem e construção de conhecimento.Revista Prática Docente2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/66910.23926/RPD.2024.v9.e24001.id669Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24001Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24001Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e240012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669/760Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Thais RodriguesMaciel, Cilene Maria Lima Antunes2024-04-07T15:21:56Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/669Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-04-07T15:21:56Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
Multiletrado en la Educación Infantil: uso de la 'Mesa Tablet' en el desarrollo del aprendizaje
Multiletramento na Educação Infantil: uso da “Mesa Tablet” no desenvolvimento da Aprendizagem
title Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
spellingShingle Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
Martins, Thais Rodrigues
Educação Infantil
Multiletramento
Mesa tablet
Aprendizagem
Early Childhood Education
Multiliteracy
Tablet desk
Learning
Educación Infantil
Multiletramento
Mesa tablet
Aprendizaje
title_short Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
title_full Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
title_fullStr Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
title_full_unstemmed Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
title_sort Multiliteracy in Early Childhood Education: use of the 'Tablet Desk' in learning development
author Martins, Thais Rodrigues
author_facet Martins, Thais Rodrigues
Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
author_role author
author2 Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Thais Rodrigues
Maciel, Cilene Maria Lima Antunes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Multiletramento
Mesa tablet
Aprendizagem
Early Childhood Education
Multiliteracy
Tablet desk
Learning
Educación Infantil
Multiletramento
Mesa tablet
Aprendizaje
topic Educação Infantil
Multiletramento
Mesa tablet
Aprendizagem
Early Childhood Education
Multiliteracy
Tablet desk
Learning
Educación Infantil
Multiletramento
Mesa tablet
Aprendizaje
description This article aims to examine the importance of multiliteracy in Early Childhood Education, focusing on the use of the "tablet table" as a technological tool and exploring how this perspective significantly impacts the learning process of children. Using a qualitative approach with a case study, the research seeks observed results in the school environment and analyzes the data through Bardin's Content Analysis (2016). The results highlight the interaction of children with the "tablet table" in the educational setting. It is concluded that it is feasible to promote a comprehensive teaching and learning process involving multiliteracy for student development. This approach emphasizes the importance of strategies that encourage autonomy, social interaction, creativity, and critical thinking, highlighting the effectiveness of introducing technologies such as the "tablet table" for new learning opportunities and knowledge construction.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669
10.23926/RPD.2024.v9.e24001.id669
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2024.v9.e24001.id669
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/669/760
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24001
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24001
Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e24001
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939554979840