EXPERIMENTAL ELECTRODYNAMIC ACTIVITIES BUILT BY BLIND STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lombardo Evangelista, Fábio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Severino da Silva, Stênio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/373
Resumo: Blind students lack didactic approaches that include them in the regular teaching environment. The objective of this research is to elaborate and to analyze a proposal and discuss the classical concepts of Electrodynamics with students, with this specificity. To this end, the qualitative approach was adopted, outlined by the Field Study, in which, from the collection of data and analysis of the material of a pilot trial, the categories of analysis were constructed and a new didactic sequence was reworked to be applied later. Based on experimental activities, categorized in the literature, some adaptations were made to the material and methodological procedure for pilot planning, applied to the Associação Catarinense de Integração do Cego (ACIC) with the participation of six blinded students and aged between 20 and 35 years. The assessment of the relevance of these materials and the procedure proved to be essential to the restructuring of a second Didactic Sequence. As a result, some characteristics of the materials and procedures are pointed out, considered relevant to help in the teaching and learning process of students with and without blindness in regular education.
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spelling EXPERIMENTAL ELECTRODYNAMIC ACTIVITIES BUILT BY BLIND STUDENTSTÍTULO EM ESPANHOL TÍTULO EM ESPANHOL TÍTULO EM ESPANHOL TÍTULO EM ESPANHOLATIVIDADES EXPERIMENTAIS DE ELETRODINÂMICA CONSTRUÍDAS POR ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUALAtividades ExperimentaisEnsino de FísicaAlunos com Deficiência VisualInclusãoExperimental activitiesPhysics educationBlind studentsInclusionActividades experimentalesEnseñanza de la físicaEstudiantes con discapacidad visualInclusiónBlind students lack didactic approaches that include them in the regular teaching environment. The objective of this research is to elaborate and to analyze a proposal and discuss the classical concepts of Electrodynamics with students, with this specificity. To this end, the qualitative approach was adopted, outlined by the Field Study, in which, from the collection of data and analysis of the material of a pilot trial, the categories of analysis were constructed and a new didactic sequence was reworked to be applied later. Based on experimental activities, categorized in the literature, some adaptations were made to the material and methodological procedure for pilot planning, applied to the Associação Catarinense de Integração do Cego (ACIC) with the participation of six blinded students and aged between 20 and 35 years. The assessment of the relevance of these materials and the procedure proved to be essential to the restructuring of a second Didactic Sequence. As a result, some characteristics of the materials and procedures are pointed out, considered relevant to help in the teaching and learning process of students with and without blindness in regular education.Los estudiantes con discapacidad visual carecen de enfoques didácticos que los incluyan en el entorno docente habitual. El objetivo de esta investigación es la elaboración y análisis de una propuesta para discutir conceptos clásicos de Electrodinámica, con estudiantes con esta especificidad. Para ello, se adoptó el enfoque cualitativo, perfilado por el Estudio de Campo, en el cual, a partir de la recolección de datos y análisis del material de un ensayo piloto, se construyeron las categorías de análisis y se elaboró una nueva secuencia didáctica para ser aplicada posteriormente. A partir de actividades experimentales, categorizadas en la literatura, se realizaron algunos ajustes al procedimiento material y metodológico para la planificación piloto, aplicado a la Associação Catarinense de Integração do Cego (ACIC) con la participación de seis estudiantes con discapacidad visual de edades comprendidas entre 20 y 35 años. Las valoraciones de la pertinencia de estos materiales y el procedimiento fueron fundamentales para la reestructuración de una segunda secuencia didáctica. Como resultado, se señalan algunas características de los materiales y procedimientos, considerados relevantes para ayudar en el proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes con y sin discapacidad visual en la educación regular.Os estudantes com deficiência visual carecem de abordagens didáticas que os incluam no ambiente de ensino regular. O objetivo dessa pesquisa é a elaboração e análise de uma proposta para discutir conceitos clássicos de Eletrodinâmica, junto a estudantes com essa especificidade. Para tanto, adotou-se a abordagem qualitativa, delineada pelo Estudo de Campo, no qual, a partir da coleta de dados e análise do material de um ensaio piloto, foram construídas as categorias de análise e reelaborada uma nova sequência didática para ser aplicada posteriormente. A partir de atividades experimentais, categorizadas na literatura, foram desenvolvidas algumas adequações ao material e ao procedimento metodológico para a planejamento piloto, aplicado junto à Associação Catarinense de Integração do Cego (ACIC) com a participação de seis alunos com deficiência visual e com idades entre 20 e 35 anos. As avaliações da pertinência destes materiais e do procedimento apresentaram-se como essenciais à reestruturação de uma segunda sequência didática. Como resultado, aponta-se algumas características dos materiais e procedimentos, consideradas relevantes para o auxílio no processo de ensino e aprendizagem de estudantes com e sem deficiência visual no ensino regular.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/37310.23926/RPD.2021.v6.n1.e010.id906Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e010Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e010Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0102526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/373/365Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Lombardo Evangelista, FábioSeverino da Silva, Stênio2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/373Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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Lombardo Evangelista, Fábio
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