THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Cardoso , Letícia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Evangelista Costa , Dailson, Ferreira de Moraes , Mônica Suelen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602
Resumo: The present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught.
id IFMT_4d69f9f0f6e2060530ecb198ca0868bc
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/602
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCEO ENSINO DE FRAÇÃO POR MEIO DO TANGRAM: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICASequência didáticaEnsino de matemáticaTangramFraçãoDidactic sequenceMathematics teachingTangramFractionsThe present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught.O presente trabalho tem como objetivo propor uma sequência didática para o ensino de Frações no 6º ano do Ensino Fundamental utilizando como material didático concreto e manipulável o Tangram. Para tanto, definimos, assim, a pergunta de pesquisa: De que maneira o professor pode construir uma sequência didática para o ensino de Fração no 6º ano do Ensino Fundamental por meio do material didático Tangram? A construção da sequência didática foi iniciada na disciplina de Laboratório de Ensino de Matemática (LEM II), no curso de Licenciatura em Matemática, da Universidade Federal do Tocantins, no Câmpus de Arraias, para ser desenvolvida nas turmas do 6º ano do ensino fundamental e com ênfase nos conteúdos de frações. Escolhemos como material didático concreto e manipulável o Tangram. Acreditamos que o uso da sequência didática com o auxílio deste recurso didático tornará as aulas diversificadas, motivadoras e despertará o interesse dos alunos pela matemática e, consequentemente, os mesmos terão melhores rendimentos nos conteúdos ministrados.Revista Prática Docente2018-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/60210.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-1072526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602/590Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Cardoso , LetíciaEvangelista Costa , Dailson Ferreira de Moraes , Mônica Suelen2023-06-09T00:58:13Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/602Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-09T00:58:13Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
O ENSINO DE FRAÇÃO POR MEIO DO TANGRAM: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
title THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
spellingShingle THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
Silva Cardoso , Letícia
Sequência didática
Ensino de matemática
Tangram
Fração
Didactic sequence
Mathematics teaching
Tangram
Fractions
title_short THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
title_full THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
title_fullStr THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
title_full_unstemmed THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
title_sort THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
author Silva Cardoso , Letícia
author_facet Silva Cardoso , Letícia
Evangelista Costa , Dailson
Ferreira de Moraes , Mônica Suelen
author_role author
author2 Evangelista Costa , Dailson
Ferreira de Moraes , Mônica Suelen
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Cardoso , Letícia
Evangelista Costa , Dailson
Ferreira de Moraes , Mônica Suelen
dc.subject.por.fl_str_mv Sequência didática
Ensino de matemática
Tangram
Fração
Didactic sequence
Mathematics teaching
Tangram
Fractions
topic Sequência didática
Ensino de matemática
Tangram
Fração
Didactic sequence
Mathematics teaching
Tangram
Fractions
description The present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602/590
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107
Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944615407616