THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602 |
Resumo: | The present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught. |
id |
IFMT_4d69f9f0f6e2060530ecb198ca0868bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/602 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCEO ENSINO DE FRAÇÃO POR MEIO DO TANGRAM: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICASequência didáticaEnsino de matemáticaTangramFraçãoDidactic sequenceMathematics teachingTangramFractionsThe present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught.O presente trabalho tem como objetivo propor uma sequência didática para o ensino de Frações no 6º ano do Ensino Fundamental utilizando como material didático concreto e manipulável o Tangram. Para tanto, definimos, assim, a pergunta de pesquisa: De que maneira o professor pode construir uma sequência didática para o ensino de Fração no 6º ano do Ensino Fundamental por meio do material didático Tangram? A construção da sequência didática foi iniciada na disciplina de Laboratório de Ensino de Matemática (LEM II), no curso de Licenciatura em Matemática, da Universidade Federal do Tocantins, no Câmpus de Arraias, para ser desenvolvida nas turmas do 6º ano do ensino fundamental e com ênfase nos conteúdos de frações. Escolhemos como material didático concreto e manipulável o Tangram. Acreditamos que o uso da sequência didática com o auxílio deste recurso didático tornará as aulas diversificadas, motivadoras e despertará o interesse dos alunos pela matemática e, consequentemente, os mesmos terão melhores rendimentos nos conteúdos ministrados.Revista Prática Docente2018-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/60210.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-1072526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602/590Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Cardoso , LetíciaEvangelista Costa , Dailson Ferreira de Moraes , Mônica Suelen2023-06-09T00:58:13Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/602Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-09T00:58:13Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE O ENSINO DE FRAÇÃO POR MEIO DO TANGRAM: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
title |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE |
spellingShingle |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE Silva Cardoso , Letícia Sequência didática Ensino de matemática Tangram Fração Didactic sequence Mathematics teaching Tangram Fractions |
title_short |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE |
title_full |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE |
title_fullStr |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE |
title_full_unstemmed |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE |
title_sort |
THE TEACHING OF FRACTION THROUGH TANGRAM: A PROPOSAL OF DIDACTIC SEQUENCE |
author |
Silva Cardoso , Letícia |
author_facet |
Silva Cardoso , Letícia Evangelista Costa , Dailson Ferreira de Moraes , Mônica Suelen |
author_role |
author |
author2 |
Evangelista Costa , Dailson Ferreira de Moraes , Mônica Suelen |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Cardoso , Letícia Evangelista Costa , Dailson Ferreira de Moraes , Mônica Suelen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sequência didática Ensino de matemática Tangram Fração Didactic sequence Mathematics teaching Tangram Fractions |
topic |
Sequência didática Ensino de matemática Tangram Fração Didactic sequence Mathematics teaching Tangram Fractions |
description |
The present work aims to present a didactic sequence as a proposal to teach fractions in the 6th year of elementary school using Tangram as a concrete and manipulable material. Therefore, we define the research question: How can the teacher construct a didactic sequence for the teaching of Fraction in the 6th year of Elementary School through the Tangram didactic material? The construction of the didactic sequence was started in the Mathematics Teaching Laboratory (LEM II), in the Mathematics Degree course, at the Universidade Federal do Tocantins, at Campus de Arraias, to be developed in the 6th year of elementary school and with emphasis on the contents of fractions. We chose Tangram as concrete and manipulative material. We believe that the use of the didactic sequence with the aid of this didactic resource will make the classes diversified, motivating and will arouse students' interest in mathematics and, consequently, they will have better yields in the content taught. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/602/590 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107 Revista Prática Docente; v. 3 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 91-107 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944615407616 |