TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sousa Jucá, Rosineide de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509
Resumo: This work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics.
id IFMT_5add20c70197433f24ca397544548b02
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/509
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONSPRÁTICAS DOCENTES RELACIONADAS AO ENSINO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICASEducação MatemáticaTransformações GeométricasPráticas DocentesMathematical EducationGeometric TransformationsTeaching PracticesThis work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics.Este trabalho tem como objetivo investigar as práticas de professores de matemática no ensino das Transformações Geométricas. Como aporte teórico foi feita uma revisão bibliográfica de estudos referentes ao ensino das Transformações Geométricas, estudos sobre a formação do professor, e nos documentos oficiais que norteiam o ensino no Brasil como os Parâmetros Curriculares Nacionais (1998) e a Base Nacional Comum Curricular (2017). Para o desenvolvimento da pesquisa elaboramos e aplicamos um questionário a 20 professores de matemática que atuam na Educação Básica. Os resultados obtidos apontaram que alguns dos professores não ensinam as Transformações Geométricas, e os que ensinam apresentam dificuldade para trabalhar este conteúdo com os alunos, e que possuem algumas dificuldades metodológicas, além de possuírem desconhecimento da conexão desse conteúdo com outros da matemática.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/50910.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-3902526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509/500Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanto Lima Malcher Junior, João do EspíritoSousa Jucá, Rosineide de2023-06-07T00:51:06Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/509Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:51:06Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
PRÁTICAS DOCENTES RELACIONADAS AO ENSINO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
title TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
spellingShingle TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito
Educação Matemática
Transformações Geométricas
Práticas Docentes
Mathematical Education
Geometric Transformations
Teaching Practices
title_short TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
title_full TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
title_fullStr TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
title_full_unstemmed TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
title_sort TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
author Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito
author_facet Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito
Sousa Jucá, Rosineide de
author_role author
author2 Sousa Jucá, Rosineide de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito
Sousa Jucá, Rosineide de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Transformações Geométricas
Práticas Docentes
Mathematical Education
Geometric Transformations
Teaching Practices
topic Educação Matemática
Transformações Geométricas
Práticas Docentes
Mathematical Education
Geometric Transformations
Teaching Practices
description This work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509/500
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390
Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943926493184