TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509 |
Resumo: | This work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics. |
id |
IFMT_5add20c70197433f24ca397544548b02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/509 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONSPRÁTICAS DOCENTES RELACIONADAS AO ENSINO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICASEducação MatemáticaTransformações GeométricasPráticas DocentesMathematical EducationGeometric TransformationsTeaching PracticesThis work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics.Este trabalho tem como objetivo investigar as práticas de professores de matemática no ensino das Transformações Geométricas. Como aporte teórico foi feita uma revisão bibliográfica de estudos referentes ao ensino das Transformações Geométricas, estudos sobre a formação do professor, e nos documentos oficiais que norteiam o ensino no Brasil como os Parâmetros Curriculares Nacionais (1998) e a Base Nacional Comum Curricular (2017). Para o desenvolvimento da pesquisa elaboramos e aplicamos um questionário a 20 professores de matemática que atuam na Educação Básica. Os resultados obtidos apontaram que alguns dos professores não ensinam as Transformações Geométricas, e os que ensinam apresentam dificuldade para trabalhar este conteúdo com os alunos, e que possuem algumas dificuldades metodológicas, além de possuírem desconhecimento da conexão desse conteúdo com outros da matemática.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/50910.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-3902526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509/500Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanto Lima Malcher Junior, João do EspíritoSousa Jucá, Rosineide de2023-06-07T00:51:06Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/509Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:51:06Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS PRÁTICAS DOCENTES RELACIONADAS AO ENSINO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
title |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS |
spellingShingle |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito Educação Matemática Transformações Geométricas Práticas Docentes Mathematical Education Geometric Transformations Teaching Practices |
title_short |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS |
title_full |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS |
title_fullStr |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS |
title_full_unstemmed |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS |
title_sort |
TEACHING PRACTICES RELATED TO THE TEACHING OF GEOMETRIC TRANSFORMATIONS |
author |
Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito |
author_facet |
Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito Sousa Jucá, Rosineide de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa Jucá, Rosineide de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santo Lima Malcher Junior, João do Espírito Sousa Jucá, Rosineide de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Transformações Geométricas Práticas Docentes Mathematical Education Geometric Transformations Teaching Practices |
topic |
Educação Matemática Transformações Geométricas Práticas Docentes Mathematical Education Geometric Transformations Teaching Practices |
description |
This work aims to investigate the practices of teachers of Basic Education in the teaching of Geometric Transformations. As a theoretical contribution, a bibliographical review of studies related to the teaching of geometric transformations, studies on teacher education, and in the official documents that guide teaching in Brazil as the National Curricular Parameters (1998) and the National Curricular Common Base (2017). For the development of the research, we developed and applied a questionnaire to 20 mathematics teachers who work in Basic Education. The results show that some of the teachers do not teach Geometric Transformations, and those who teach have difficulty working with the students, and that they have some methodological difficulties, as well as being unaware of the connection of this content with others in mathematics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p375-390.id426 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/509/500 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390 Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 375-390 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943926493184 |