The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jucá, Rosineide de Sousa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barros Neto, Antonio José de, Sá, Pedro Franco de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1583
Resumo: This paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.
id IFMT_5cd8e54e0c221e793094a4391c1a1602
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1583
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbersLa calculadora como recurso didáctico para la enseñanza de los números decimalesA calculadora como recurso didático para o ensino dos números decimaisMathematics educationTeaching and learningDecimal numbersCalculatorEducación matemáticaEnseñando y aprendiendoNumeros decimalesCalculadoraEducação matemáticaEnsino e aprendizagemNúmeros decimaisCalculadoraThis paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.Este trabajo tuvo como objetivo analizar si una secuencia didáctica utilizando la calculadora simple contribuye a la comprensión del concepto y propiedades de los números decimales. El camino metodológico siguió las cuatro fases de la Ingeniería Didáctica: estudios preliminares, análisis a priori, experimentación, análisis a posteriori y validación. Las actividades con la calculadora fueron aplicadas a alumnos del 6º año de la enseñanza fundamental de una escuela pública de Belém do Pará y forman parte de la investigación de Jucá (2008). Los resultados mostraron que la calculadora contribuyó favorablemente al aprendizaje, permitiendo a los estudiantes realizar actividades de investigación para comprender el concepto de números decimales y sus propiedades.Este trabalho  teve por objetivo analisar se uma sequência de ensino usando a calculadora simples contribui para a compreensão do conceito e das propriedades dos números decimais. O caminho metodológico seguiu as quatros fases da Engenharia Didática: estudos preliminares, análise a priori, experimentação, análise a posteriori e validação. As atividades com a calculadora foram aplicadas aos alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola pública de Belém do Pará e fazem parte da pesquisa de Jucá (2008). Os resultados apontaram que a calculadora contribuiu de forma favorável para a aprendizagem, possibilitando que os alunos se envolvessem em atividades de investigação para que compreendessem o conceito de números decimais e suas propriedades.Revista Prática Docente2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/158310.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22078Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22078Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1583/713Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJucá, Rosineide de SousaBarros Neto, Antonio José deSá, Pedro Franco de 2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1583Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
La calculadora como recurso didáctico para la enseñanza de los números decimales
A calculadora como recurso didático para o ensino dos números decimais
title The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
spellingShingle The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
Jucá, Rosineide de Sousa
Mathematics education
Teaching and learning
Decimal numbers
Calculator
Educación matemática
Enseñando y aprendiendo
Numeros decimales
Calculadora
Educação matemática
Ensino e aprendizagem
Números decimais
Calculadora
title_short The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
title_full The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
title_fullStr The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
title_full_unstemmed The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
title_sort The calculator as a teaching resource for teaching decimal numbers
author Jucá, Rosineide de Sousa
author_facet Jucá, Rosineide de Sousa
Barros Neto, Antonio José de
Sá, Pedro Franco de
author_role author
author2 Barros Neto, Antonio José de
Sá, Pedro Franco de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jucá, Rosineide de Sousa
Barros Neto, Antonio José de
Sá, Pedro Franco de
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics education
Teaching and learning
Decimal numbers
Calculator
Educación matemática
Enseñando y aprendiendo
Numeros decimales
Calculadora
Educação matemática
Ensino e aprendizagem
Números decimais
Calculadora
topic Mathematics education
Teaching and learning
Decimal numbers
Calculator
Educación matemática
Enseñando y aprendiendo
Numeros decimales
Calculadora
Educação matemática
Ensino e aprendizagem
Números decimais
Calculadora
description This paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1583
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1583
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1583/713
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22078
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22078
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726356078592