THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217 |
Resumo: | This paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties. |
id |
IFMT_542fd02f2d838b8ff75505da26b5a8b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/217 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERSLA CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁCTICO PARA LA ENSEÑANZA DE LOS NÚMEROS DECIMALESA CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DOS NÚMEROS DECIMAISEducação matemáticaEnsino e aprendizagemNúmeros decimaisCalculadoraMathematics educationTeaching and learningDecimal numbersCalculatorEducación matemáticaEnseñando y aprendiendoNumeros decimalesCalculadoraThis paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.Este trabajo tuvo como objetivo analizar si una secuencia didáctica utilizando la calculadora simple contribuye a la comprensión del concepto y propiedades de los números decimales. El camino metodológico siguió las cuatro fases de la Ingeniería Didáctica: estudios preliminares, análisis a priori, experimentación, análisis a posteriori y validación. Las actividades con la calculadora fueron aplicadas a alumnos del 6º año de la enseñanza fundamental de una escuela pública de Belém do Pará y forman parte de la investigación de Jucá (2008). Los resultados mostraron que la calculadora contribuyó favorablemente al aprendizaje, permitiendo a los estudiantes realizar actividades de investigación para comprender el concepto de números decimales y sus propiedades.Este trabalho teve por objetivo analisar se uma sequência de ensino usando a calculadora simples contribui para a compreensão do conceito e das propriedades dos números decimais. O caminho metodológico seguiu as quatros fases da Engenharia Didática: estudos preliminares, análise a priori, experimentação, análise a posteriori e validação. As atividades com a calculadora foram aplicadas aos alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola pública de Belém do Pará e fazem parte da pesquisa de Jucá (2008). Os resultados apontaram que a calculadora contribuiu de forma favorável para a aprendizagem, possibilitando que os alunos se envolvessem em atividades de investigação para que compreendessem o conceito de números decimais e suas propriedades.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21710.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217/207Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Sousa Jucá, Rosineide deBarros Neto, Antonio José de Franco de Sá, Pedro2023-05-25T00:41:18Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/217Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:41:18Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS LA CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁCTICO PARA LA ENSEÑANZA DE LOS NÚMEROS DECIMALES A CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DOS NÚMEROS DECIMAIS |
title |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS |
spellingShingle |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS Sousa Jucá, Rosineide de Educação matemática Ensino e aprendizagem Números decimais Calculadora Mathematics education Teaching and learning Decimal numbers Calculator Educación matemática Enseñando y aprendiendo Numeros decimales Calculadora |
title_short |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS |
title_full |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS |
title_fullStr |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS |
title_full_unstemmed |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS |
title_sort |
THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS |
author |
Sousa Jucá, Rosineide de |
author_facet |
Sousa Jucá, Rosineide de Barros Neto, Antonio José de Franco de Sá, Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Barros Neto, Antonio José de Franco de Sá, Pedro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa Jucá, Rosineide de Barros Neto, Antonio José de Franco de Sá, Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Ensino e aprendizagem Números decimais Calculadora Mathematics education Teaching and learning Decimal numbers Calculator Educación matemática Enseñando y aprendiendo Numeros decimales Calculadora |
topic |
Educação matemática Ensino e aprendizagem Números decimais Calculadora Mathematics education Teaching and learning Decimal numbers Calculator Educación matemática Enseñando y aprendiendo Numeros decimales Calculadora |
description |
This paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217/207 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939820269568 |