YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Enerci Candido
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Campos, Maria das Graças, Bilio, Maria Geni Pereira, Oliveira, Nair Mendes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1038
Resumo: The article aims to address issues related to school dropout in the EJA - Youth and Adult Education modality, in two schools in the State of Mato Grosso. To meet the objectives of the study, qualitative research was used, using bibliographic, documentary sources and oral history. School dropout marks the high incidence of dropout that occurs in EJA from the perspective of nightly education, especially with women. The documentary records collected in the two school units legitimize the veracity of this problem, whose epistemic context relies on the theoretical contribution of thinkers who discuss the theme, such as Heleieth Saffioti, Paul Thompson and others, whose works support to understand the difficulty present in the trajectory of considerable portion of society, which seeks school education as a social right. The analysis of the data using instruments used in the research contributed to legitimize the existence of the problem announced in this production, which denounces the school dropout of young students from EJA.
id IFMT_5d64562cf92a09c677bd6dc9cfd45055
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1038
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSOMUJERES JÓVENES: MOTIVOS DE LA DESERCIÓN ESCOLAR EN LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS EN DOS ESCUELAS DEL ESTADO DE MATO GROSSOJOVENS MULHERES: MOTIVOS DO ABANDONO ESCOLAR NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS EM DUAS ESCOLAS DO ESTADO DE MATO GROSSOWomenYouth and Adult EducationTrajectorySocial LawMujeresEducación de jóvenes y adultosTrayectoriaDerecho socialMulheresEducação de Jovens e AdultosTrajetóriaDireito SocialThe article aims to address issues related to school dropout in the EJA - Youth and Adult Education modality, in two schools in the State of Mato Grosso. To meet the objectives of the study, qualitative research was used, using bibliographic, documentary sources and oral history. School dropout marks the high incidence of dropout that occurs in EJA from the perspective of nightly education, especially with women. The documentary records collected in the two school units legitimize the veracity of this problem, whose epistemic context relies on the theoretical contribution of thinkers who discuss the theme, such as Heleieth Saffioti, Paul Thompson and others, whose works support to understand the difficulty present in the trajectory of considerable portion of society, which seeks school education as a social right. The analysis of the data using instruments used in the research contributed to legitimize the existence of the problem announced in this production, which denounces the school dropout of young students from EJA.El artículo tiene como objetivo abordar temas relacionados con la deserción escolar en la modalidad EJA - Educación de Jóvenes y Adultos, en dos escuelas del Estado de Mato Grosso. Para cumplir con los objetivos del estudio se utilizó la investigación cualitativa, utilizando fuentes bibliográficas, documentales e historia oral. La deserción escolar marca la alta incidencia de deserción que se da en EJA desde la perspectiva de la educación nocturna, especialmente con las mujeres. Los registros documentales recogidos en las dos unidades escolares legitiman la veracidad de esta problemática, cuyo contexto epistémico se apoya en el aporte teórico de pensadores que discuten el tema, como Heleieth Saffioti, Paul Thompson y otros, cuyos trabajos apoyan la comprensión de la dificultad presente en la trayectoria de una parte considerable de la sociedad, que busca la educación escolar como un derecho social. El análisis de los datos utilizando los instrumentos utilizados en la investigación contribuyó a legitimar la existencia del problema anunciado en esta producción, que denuncia el abandono escolar de los jóvenes estudiantes de EJA.O artigo tem por objetivo abordar as questões relativas ao abandono escolar na modalidade da EJA – Educação de Jovens e Adultos, em duas escolas do Estado de Mato Grosso. Para atender aos objetivos do estudo foi empregada a pesquisa qualitativa, com a utilização de fontes bibliográficos, documental e a história oral. O abandono escolar demarca a grande incidência de evasão que ocorre na EJA na perspectiva da educação noturna, em especial com as mulheres. Os registros documentais coletados nas duas unidades escolares legitimam a veracidade desse problema, cujo contexto epistêmico conta com o aporte teórico de pensadores que discutem o tema, como Heleieth Saffioti, Paul Thompson e outros, cujos trabalhos dão suporte para entender a dificuldade presente na trajetória de considerável parcela da sociedade, que busca a formação escolar como um direito social. A análise dos dados mediante instrumentos utilizados na pesquisa contribuiu para legitimar a existência do problema anunciado nesta produção, que denuncia o abandono escolar de jovens alunas da EJA.Revista Prática Docente2021-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/103810.23926/RPD.2021.v6.n1.e015.id1038Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e015Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e015Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1038/459Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Enerci CandidoCampos, Maria das GraçasBilio, Maria Geni PereiraOliveira, Nair Mendes de2022-06-03T13:02:15Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1038Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
MUJERES JÓVENES: MOTIVOS DE LA DESERCIÓN ESCOLAR EN LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS EN DOS ESCUELAS DEL ESTADO DE MATO GROSSO
JOVENS MULHERES: MOTIVOS DO ABANDONO ESCOLAR NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS EM DUAS ESCOLAS DO ESTADO DE MATO GROSSO
title YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
spellingShingle YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
Gomes, Enerci Candido
Women
Youth and Adult Education
Trajectory
Social Law
Mujeres
Educación de jóvenes y adultos
Trayectoria
Derecho social
Mulheres
Educação de Jovens e Adultos
Trajetória
Direito Social
title_short YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
title_full YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
title_fullStr YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
title_full_unstemmed YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
title_sort YOUNG WOMEN: REASONS FOR SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION IN TWO SCHOOLS IN THE STATE OF MATO GROSSO
author Gomes, Enerci Candido
author_facet Gomes, Enerci Candido
Campos, Maria das Graças
Bilio, Maria Geni Pereira
Oliveira, Nair Mendes de
author_role author
author2 Campos, Maria das Graças
Bilio, Maria Geni Pereira
Oliveira, Nair Mendes de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Enerci Candido
Campos, Maria das Graças
Bilio, Maria Geni Pereira
Oliveira, Nair Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv Women
Youth and Adult Education
Trajectory
Social Law
Mujeres
Educación de jóvenes y adultos
Trayectoria
Derecho social
Mulheres
Educação de Jovens e Adultos
Trajetória
Direito Social
topic Women
Youth and Adult Education
Trajectory
Social Law
Mujeres
Educación de jóvenes y adultos
Trayectoria
Derecho social
Mulheres
Educação de Jovens e Adultos
Trajetória
Direito Social
description The article aims to address issues related to school dropout in the EJA - Youth and Adult Education modality, in two schools in the State of Mato Grosso. To meet the objectives of the study, qualitative research was used, using bibliographic, documentary sources and oral history. School dropout marks the high incidence of dropout that occurs in EJA from the perspective of nightly education, especially with women. The documentary records collected in the two school units legitimize the veracity of this problem, whose epistemic context relies on the theoretical contribution of thinkers who discuss the theme, such as Heleieth Saffioti, Paul Thompson and others, whose works support to understand the difficulty present in the trajectory of considerable portion of society, which seeks school education as a social right. The analysis of the data using instruments used in the research contributed to legitimize the existence of the problem announced in this production, which denounces the school dropout of young students from EJA.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1038
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e015.id1038
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1038
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e015.id1038
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1038/459
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e015
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e015
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e015
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725560209408