DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Tiago Cerqueira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Cássia Barbosa da, Sarti, Renato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/767
Resumo: This paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.
id IFMT_6216adfd279e26515b41d947d04da8fa
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/767
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSIONDOCUMENTÁRIO FIO: TECENDO A PROFISSÃO DOCENTETeaching ProfessionProfessional IdentityKnowledge of ExperienceProfissão DocenteIdentidade ProfissionalSaberes da ExperiênciaThis paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.O presente artigo tem o objetivo de apresentar o relatório da experiência desenvolvida na construção do documentário “Fio: Tecendo a profissão docente”. A ação em tela teve como contexto o projeto de extensão “EEFD-Baixada: Autonomia e Construção de Conhecimento” e contou com o objetivo de contribuir para o processo de reflexão acerca da profissão docente, valorizar e socializar os desafios da profissão com os graduandos. Ancorados nos conceitos de identidade, saberes e carreira docente, o documentário teve como protagonistas cinco professores atuantes do ensino básico, de diferentes etapas da carreira profissional e de diferentes regiões do estado do Rio de Janeiro. A estrutura metodológica contou com dois momentos: apresentação do contexto de produção; e reflexão sobre as falas dos professores/atores. O desenvolvimento da experiência em tela possibilitou relevantes tessituras sobre a profissão docente e suas múltiplas dimensões.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/76710.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 843-856Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 843-856Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-8562526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/767/383Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Tiago CerqueiraCosta, Cássia Barbosa daSarti, Renato2022-06-03T13:01:46Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/767Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:46Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
DOCUMENTÁRIO FIO: TECENDO A PROFISSÃO DOCENTE
title DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
spellingShingle DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
Pinheiro, Tiago Cerqueira
Teaching Profession
Professional Identity
Knowledge of Experience
Profissão Docente
Identidade Profissional
Saberes da Experiência
title_short DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_full DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_fullStr DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_full_unstemmed DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_sort DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
author Pinheiro, Tiago Cerqueira
author_facet Pinheiro, Tiago Cerqueira
Costa, Cássia Barbosa da
Sarti, Renato
author_role author
author2 Costa, Cássia Barbosa da
Sarti, Renato
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Tiago Cerqueira
Costa, Cássia Barbosa da
Sarti, Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Profession
Professional Identity
Knowledge of Experience
Profissão Docente
Identidade Profissional
Saberes da Experiência
topic Teaching Profession
Professional Identity
Knowledge of Experience
Profissão Docente
Identidade Profissional
Saberes da Experiência
description This paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/767
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/767
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/767/383
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 843-856
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 843-856
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724815720448