DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerqueira Pinheiro, Tiago
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barbosa da Costa, Cássia, Sarti, Renato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435
Resumo: This paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.
id IFMT_70cab83a773b7886e584cbd8e1317a38
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/435
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSIONDOCUMENTÁRIO FIO: TECENDO A PROFISSÃO DOCENTEProfissão DocenteIdentidade ProfissionalSaberes da ExperiênciaTeaching ProfessionProfessional IdentityKnowledge of ExperienceThis paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.O presente artigo tem o objetivo de apresentar o relatório da experiência desenvolvida na construção do documentário “Fio: Tecendo a profissão docente”. A ação em tela teve como contexto o projeto de extensão “EEFD-Baixada: Autonomia e Construção de Conhecimento” e contou com o objetivo de contribuir para o processo de reflexão acerca da profissão docente, valorizar e socializar os desafios da profissão com os graduandos. Ancorados nos conceitos de identidade, saberes e carreira docente, o documentário teve como protagonistas cinco professores atuantes do ensino básico, de diferentes etapas da carreira profissional e de diferentes regiões do estado do Rio de Janeiro. A estrutura metodológica contou com dois momentos: apresentação do contexto de produção; e reflexão sobre as falas dos professores/atores. O desenvolvimento da experiência em tela possibilitou relevantes tessituras sobre a profissão docente e suas múltiplas dimensões.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/43510.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-8562526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435/426Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerqueira Pinheiro, TiagoBarbosa da Costa, CássiaSarti, Renato2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/435Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
DOCUMENTÁRIO FIO: TECENDO A PROFISSÃO DOCENTE
title DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
spellingShingle DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
Cerqueira Pinheiro, Tiago
Profissão Docente
Identidade Profissional
Saberes da Experiência
Teaching Profession
Professional Identity
Knowledge of Experience
title_short DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_full DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_fullStr DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_full_unstemmed DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
title_sort DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
author Cerqueira Pinheiro, Tiago
author_facet Cerqueira Pinheiro, Tiago
Barbosa da Costa, Cássia
Sarti, Renato
author_role author
author2 Barbosa da Costa, Cássia
Sarti, Renato
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cerqueira Pinheiro, Tiago
Barbosa da Costa, Cássia
Sarti, Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Profissão Docente
Identidade Profissional
Saberes da Experiência
Teaching Profession
Professional Identity
Knowledge of Experience
topic Profissão Docente
Identidade Profissional
Saberes da Experiência
Teaching Profession
Professional Identity
Knowledge of Experience
description This paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435/426
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943272181760