SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Rodinéia Rekssua
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Martins, Suely Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344
Resumo: This article aims to understand some of the motivations for school abandonment and dropout in the freshman year of high school in three public schools of a municipality of the state of Paraná, Brazil, based on pedagogical directors’ understandings. The research is part of a graduation program in education, a master’s degree. As a qualitative study, it conducted a literature review and document analysis. It also collected data via online forms. Amongst the authors studied one finds Patto (2015), Freitas (2018), and others. The paper highlights that, before the school abandonment and failure, there still is an understanding held by these school workers that tends to blame young people and social external factors, alleviating school’s responsibilities and often bypassing the State’s responsibility related to education access and permanence policies in school.
id IFMT_6add18eb5f292c5274b52710b0308136
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1344
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁABANDONO, EVASIÓN Y FRACASO ESCOLAR EN 1ER GRADO DE LA ENSEÑANZA MEDIA EN MUNICIPIO DE PATO BRANCO, PARANÁABANDONO, EVASÃO E FRACASSO ESCOLAR NA 1.A SÉRIE DO ENSINO MÉDIO NO MUNICÍPIO DE PATO BRANCO, PARANÁSchool AbandonmentHigh SchoolSchool FailureAbandonoEnseñanza MediaFracaso escolarAbandonoEnsino MédioFracasso EscolarThis article aims to understand some of the motivations for school abandonment and dropout in the freshman year of high school in three public schools of a municipality of the state of Paraná, Brazil, based on pedagogical directors’ understandings. The research is part of a graduation program in education, a master’s degree. As a qualitative study, it conducted a literature review and document analysis. It also collected data via online forms. Amongst the authors studied one finds Patto (2015), Freitas (2018), and others. The paper highlights that, before the school abandonment and failure, there still is an understanding held by these school workers that tends to blame young people and social external factors, alleviating school’s responsibilities and often bypassing the State’s responsibility related to education access and permanence policies in school.Este artículo tiene como objetivo comprender qué motiva el abandono y la evasión en el 1er grado de la enseñanza media en tres escuelas de la Red Estatal de un municipio del suroeste de Paraná, a partir del entendimiento de pedagogas de estas escuelas. Se trata de una investigación realizada a nivel de maestría en el PPG en Educación. Con un enfoque cualitativo, se desarrolló a partir de una revisión bibliográfica, análisis de documentos y datos recolectados vía formulario online, teniendo como soporte teórico a autores como Patto (2015); Freitas (2018), entre otros. En consecuencia, destaca que ante al abandono y el fracaso escolar, estos profesionales aún tienen un entendimiento que tiende a culpar a los jóvenes o factores sociales externos, amenizando las responsabilidades de la escuela y, en ocasiones, ignorando la responsabilidad del Estado en relación con políticas de acceso y permanencia en la escuela.Este artigo tem por objetivo compreender o que motiva o abandono e a evasão na 1.a série do ensino médio em três escolas da rede estadual no município de Pato Branco, situado no Sudoeste do Paraná, a partir da compreensão de pedagogas destas escolas. A pesquisa foi realizada no PPG em Educação, nível de mestrado. Com abordagem qualitativa, foi desenvolvida a partir de revisão bibliográfica, análise documental e dados levantados via formulário on-line, tendo como suporte teórico autores como Patto (2015), Freitas (2018) e outros. Como resultado, destaca que, frente ao abandono e fracasso escolar, ainda persiste, por parte destes profissionais, uma compreensão que tende a culpabilizar os jovens ou fatores sociais externos, amenizando as responsabilidades da escola e, por vezes, ignorando a responsabilidade do Estado em relação a políticas de acesso e permanência na escola.Revista Prática Docente2022-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/134410.23926/RPD.2022.v7.n1.e025.id1344Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e025Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e025Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0252526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344/618Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rodinéia RekssuaMartins, Suely Aparecida2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1344Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
ABANDONO, EVASIÓN Y FRACASO ESCOLAR EN 1ER GRADO DE LA ENSEÑANZA MEDIA EN MUNICIPIO DE PATO BRANCO, PARANÁ
ABANDONO, EVASÃO E FRACASSO ESCOLAR NA 1.A SÉRIE DO ENSINO MÉDIO NO MUNICÍPIO DE PATO BRANCO, PARANÁ
title SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
spellingShingle SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
Rodrigues, Rodinéia Rekssua
School Abandonment
High School
School Failure
Abandono
Enseñanza Media
Fracaso escolar
Abandono
Ensino Médio
Fracasso Escolar
title_short SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
title_full SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
title_fullStr SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
title_full_unstemmed SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
title_sort SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
author Rodrigues, Rodinéia Rekssua
author_facet Rodrigues, Rodinéia Rekssua
Martins, Suely Aparecida
author_role author
author2 Martins, Suely Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Rodinéia Rekssua
Martins, Suely Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv School Abandonment
High School
School Failure
Abandono
Enseñanza Media
Fracaso escolar
Abandono
Ensino Médio
Fracasso Escolar
topic School Abandonment
High School
School Failure
Abandono
Enseñanza Media
Fracaso escolar
Abandono
Ensino Médio
Fracasso Escolar
description This article aims to understand some of the motivations for school abandonment and dropout in the freshman year of high school in three public schools of a municipality of the state of Paraná, Brazil, based on pedagogical directors’ understandings. The research is part of a graduation program in education, a master’s degree. As a qualitative study, it conducted a literature review and document analysis. It also collected data via online forms. Amongst the authors studied one finds Patto (2015), Freitas (2018), and others. The paper highlights that, before the school abandonment and failure, there still is an understanding held by these school workers that tends to blame young people and social external factors, alleviating school’s responsibilities and often bypassing the State’s responsibility related to education access and permanence policies in school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e025.id1344
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e025.id1344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344/618
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e025
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e025
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e025
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726225006592