SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344 |
Resumo: | This article aims to understand some of the motivations for school abandonment and dropout in the freshman year of high school in three public schools of a municipality of the state of Paraná, Brazil, based on pedagogical directors’ understandings. The research is part of a graduation program in education, a master’s degree. As a qualitative study, it conducted a literature review and document analysis. It also collected data via online forms. Amongst the authors studied one finds Patto (2015), Freitas (2018), and others. The paper highlights that, before the school abandonment and failure, there still is an understanding held by these school workers that tends to blame young people and social external factors, alleviating school’s responsibilities and often bypassing the State’s responsibility related to education access and permanence policies in school. |
id |
IFMT_6add18eb5f292c5274b52710b0308136 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1344 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁABANDONO, EVASIÓN Y FRACASO ESCOLAR EN 1ER GRADO DE LA ENSEÑANZA MEDIA EN MUNICIPIO DE PATO BRANCO, PARANÁABANDONO, EVASÃO E FRACASSO ESCOLAR NA 1.A SÉRIE DO ENSINO MÉDIO NO MUNICÍPIO DE PATO BRANCO, PARANÁSchool AbandonmentHigh SchoolSchool FailureAbandonoEnseñanza MediaFracaso escolarAbandonoEnsino MédioFracasso EscolarThis article aims to understand some of the motivations for school abandonment and dropout in the freshman year of high school in three public schools of a municipality of the state of Paraná, Brazil, based on pedagogical directors’ understandings. The research is part of a graduation program in education, a master’s degree. As a qualitative study, it conducted a literature review and document analysis. It also collected data via online forms. Amongst the authors studied one finds Patto (2015), Freitas (2018), and others. The paper highlights that, before the school abandonment and failure, there still is an understanding held by these school workers that tends to blame young people and social external factors, alleviating school’s responsibilities and often bypassing the State’s responsibility related to education access and permanence policies in school.Este artículo tiene como objetivo comprender qué motiva el abandono y la evasión en el 1er grado de la enseñanza media en tres escuelas de la Red Estatal de un municipio del suroeste de Paraná, a partir del entendimiento de pedagogas de estas escuelas. Se trata de una investigación realizada a nivel de maestría en el PPG en Educación. Con un enfoque cualitativo, se desarrolló a partir de una revisión bibliográfica, análisis de documentos y datos recolectados vía formulario online, teniendo como soporte teórico a autores como Patto (2015); Freitas (2018), entre otros. En consecuencia, destaca que ante al abandono y el fracaso escolar, estos profesionales aún tienen un entendimiento que tiende a culpar a los jóvenes o factores sociales externos, amenizando las responsabilidades de la escuela y, en ocasiones, ignorando la responsabilidad del Estado en relación con políticas de acceso y permanencia en la escuela.Este artigo tem por objetivo compreender o que motiva o abandono e a evasão na 1.a série do ensino médio em três escolas da rede estadual no município de Pato Branco, situado no Sudoeste do Paraná, a partir da compreensão de pedagogas destas escolas. A pesquisa foi realizada no PPG em Educação, nível de mestrado. Com abordagem qualitativa, foi desenvolvida a partir de revisão bibliográfica, análise documental e dados levantados via formulário on-line, tendo como suporte teórico autores como Patto (2015), Freitas (2018) e outros. Como resultado, destaca que, frente ao abandono e fracasso escolar, ainda persiste, por parte destes profissionais, uma compreensão que tende a culpabilizar os jovens ou fatores sociais externos, amenizando as responsabilidades da escola e, por vezes, ignorando a responsabilidade do Estado em relação a políticas de acesso e permanência na escola.Revista Prática Docente2022-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/134410.23926/RPD.2022.v7.n1.e025.id1344Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e025Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e025Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0252526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344/618Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rodinéia RekssuaMartins, Suely Aparecida2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1344Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ ABANDONO, EVASIÓN Y FRACASO ESCOLAR EN 1ER GRADO DE LA ENSEÑANZA MEDIA EN MUNICIPIO DE PATO BRANCO, PARANÁ ABANDONO, EVASÃO E FRACASSO ESCOLAR NA 1.A SÉRIE DO ENSINO MÉDIO NO MUNICÍPIO DE PATO BRANCO, PARANÁ |
title |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ |
spellingShingle |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ Rodrigues, Rodinéia Rekssua School Abandonment High School School Failure Abandono Enseñanza Media Fracaso escolar Abandono Ensino Médio Fracasso Escolar |
title_short |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ |
title_full |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ |
title_fullStr |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ |
title_full_unstemmed |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ |
title_sort |
SCHOOL ABANDONMENT, DROPOUT, AND FAILURE IN THE FRESHMAN YEAR OF HIGH SCHOOL IN PATO BRANCO CITY, PARANÁ |
author |
Rodrigues, Rodinéia Rekssua |
author_facet |
Rodrigues, Rodinéia Rekssua Martins, Suely Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Suely Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Rodinéia Rekssua Martins, Suely Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Abandonment High School School Failure Abandono Enseñanza Media Fracaso escolar Abandono Ensino Médio Fracasso Escolar |
topic |
School Abandonment High School School Failure Abandono Enseñanza Media Fracaso escolar Abandono Ensino Médio Fracasso Escolar |
description |
This article aims to understand some of the motivations for school abandonment and dropout in the freshman year of high school in three public schools of a municipality of the state of Paraná, Brazil, based on pedagogical directors’ understandings. The research is part of a graduation program in education, a master’s degree. As a qualitative study, it conducted a literature review and document analysis. It also collected data via online forms. Amongst the authors studied one finds Patto (2015), Freitas (2018), and others. The paper highlights that, before the school abandonment and failure, there still is an understanding held by these school workers that tends to blame young people and social external factors, alleviating school’s responsibilities and often bypassing the State’s responsibility related to education access and permanence policies in school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e025.id1344 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e025.id1344 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1344/618 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e025 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e025 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e025 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726225006592 |