DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435 |
Resumo: | This paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions. |
id |
IFMT_70cab83a773b7886e584cbd8e1317a38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/435 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSIONDOCUMENTÁRIO FIO: TECENDO A PROFISSÃO DOCENTEProfissão DocenteIdentidade ProfissionalSaberes da ExperiênciaTeaching ProfessionProfessional IdentityKnowledge of ExperienceThis paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions.O presente artigo tem o objetivo de apresentar o relatório da experiência desenvolvida na construção do documentário “Fio: Tecendo a profissão docente”. A ação em tela teve como contexto o projeto de extensão “EEFD-Baixada: Autonomia e Construção de Conhecimento” e contou com o objetivo de contribuir para o processo de reflexão acerca da profissão docente, valorizar e socializar os desafios da profissão com os graduandos. Ancorados nos conceitos de identidade, saberes e carreira docente, o documentário teve como protagonistas cinco professores atuantes do ensino básico, de diferentes etapas da carreira profissional e de diferentes regiões do estado do Rio de Janeiro. A estrutura metodológica contou com dois momentos: apresentação do contexto de produção; e reflexão sobre as falas dos professores/atores. O desenvolvimento da experiência em tela possibilitou relevantes tessituras sobre a profissão docente e suas múltiplas dimensões.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/43510.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-8562526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435/426Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerqueira Pinheiro, TiagoBarbosa da Costa, CássiaSarti, Renato2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/435Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION DOCUMENTÁRIO FIO: TECENDO A PROFISSÃO DOCENTE |
title |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION |
spellingShingle |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION Cerqueira Pinheiro, Tiago Profissão Docente Identidade Profissional Saberes da Experiência Teaching Profession Professional Identity Knowledge of Experience |
title_short |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION |
title_full |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION |
title_fullStr |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION |
title_full_unstemmed |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION |
title_sort |
DOCUMENTARY FIO: WEAVING THE TEACHING PROFESSION |
author |
Cerqueira Pinheiro, Tiago |
author_facet |
Cerqueira Pinheiro, Tiago Barbosa da Costa, Cássia Sarti, Renato |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa da Costa, Cássia Sarti, Renato |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerqueira Pinheiro, Tiago Barbosa da Costa, Cássia Sarti, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profissão Docente Identidade Profissional Saberes da Experiência Teaching Profession Professional Identity Knowledge of Experience |
topic |
Profissão Docente Identidade Profissional Saberes da Experiência Teaching Profession Professional Identity Knowledge of Experience |
description |
This paper aims to present the report of the experience developed in the construction of the documentary “Fio: weaving the teaching profession”. The action on screen had as context the extension project “EEFD-Baixada: Autonomy and Construction of Knowledge” and had the objective of contributing to the process of reflection about the teaching profession, valuing and socializing the profession's challenges with the undergraduate students (teachers in training). The documentary found support in the concepts of Identity, Knowledge and teaching career. As protagonists of the production, the teachers interviewed are active in basic education, from different stages of their professional careers and from different regions of the state of Rio de Janeiro. The methodological structure had two moments: presentation of the production context; and reflection on the statements of teachers/actors. The development of the screen experience has enabled relevant insights about the teaching profession and its multiple dimensions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p843-856.id767 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/435/426 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 843-856 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943272181760 |