CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367 |
Resumo: | In this article it is presented results of the state of art that looked to analyze the Brazilian scientific productions about the conceptions and practices of curricular flexibilization. It is discussed about the quantitative and qualitative information about the theme present in the catalogue of thesis and dissertation and periodical portal of Capes, between the years 2010 and 2020. It was used the discursive textual analysis (DTA), from which emerged four categories coming from the interpretations of desfragmentation of the analyzed texts: possibilities in flexibilization of curriculums for a significant learning; active teaching methodologies; pedagogical practices and their contributions in autonomy and pontentialities of students; and complementary activities. The studies showed that curricular flexibilization must be done through flexible subjects, as well as by active methods and innovative pedagogical practices and by the development of additional activities. Thus, such relations can promote autonomous, critical, reflexive and transformative learnings in students. |
id |
IFMT_7982e995a7ae59aa4a037799f27b8537 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/367 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONSFLEXIBILIDAD CURRICULAR: CONCEPCIONES Y PRÁCTICAS A LA LUZ DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICAS BRASILEÑASFLEXIBILIZAÇÃO CURRICULAR: CONCEPÇÕES E PRÁTICAS À LUZ DAS PRODUÇÕES CIENTÍFICAS BRASILEIRASFlexibilização CurricularMudançasAprendizagensCurricular FlexibilizationChangesLearningsFlexibilidad de los Planes de EstúdioCambiosAprendizajeIn this article it is presented results of the state of art that looked to analyze the Brazilian scientific productions about the conceptions and practices of curricular flexibilization. It is discussed about the quantitative and qualitative information about the theme present in the catalogue of thesis and dissertation and periodical portal of Capes, between the years 2010 and 2020. It was used the discursive textual analysis (DTA), from which emerged four categories coming from the interpretations of desfragmentation of the analyzed texts: possibilities in flexibilization of curriculums for a significant learning; active teaching methodologies; pedagogical practices and their contributions in autonomy and pontentialities of students; and complementary activities. The studies showed that curricular flexibilization must be done through flexible subjects, as well as by active methods and innovative pedagogical practices and by the development of additional activities. Thus, such relations can promote autonomous, critical, reflexive and transformative learnings in students.Este artículo presenta los resultados del estado del arte que buscó analizar las producciones científicas brasileñas sobre las concepciones y prácticas de la Flexibilidad Curricular, discutiendo los resultados cuantitativos y cualitativos de las informaciones sobre el tema presentes en el Catálogo de Tesis y Disertaciones y Portal Periódico de Capes, entre los años 2010 y 2020. Se utilizó el análisis textual discursivo (ATD), del que surgieron cuatro categorías a partir de las interpretaciones de la desfragmentación de los textos analizados: posibilidades em la flexibilidad de los currículos para un aprendizaje significativo; metodologías activas de enseñanza; prácticas pedagógicas y sus aportes a la autonomía y potencialidad de los estudiantes; y actividades complementarias. Los estudios han demostrado que la flexibilidad de los planes de estudio debe construirse mediante contenidos flexibles, así como métodos activos y prácticas pedagógicas innovadoras y el desarrollo de actividades complementarias. De este modo, dichas relaciones pueden promover un aprendizaje autónomo, crítico, reflexivo y transformador en los estudiantes.Neste artigo se apresentam resultados do estado da arte que procurou analisar as produções científicas brasileiras sobre as concepções e práticas da Flexibilização Curricular. Discute-se sobre os resultados quantitativos e qualitativos de informações sobre a temática presentes no Catálogo de Teses e Dissertações e Portal de Periódicos da Capes, entre os anos de 2010 e 2020. Utilizou-se a análise textual discursiva (ATD), a partir da qual emergiram quatro categorias oriundas das interpretações da desfragmentação dos textos analisados: possibilidades na flexibilização dos currículos para uma aprendizagem significativa; metodologias ativas de ensino; práticas pedagógicas e suas contribuições na autonomia e potencialidades dos alunos; e atividades complementares. Os estudos evidenciaram que a flexibilização curricular deve ser construída por meio de conteúdos flexíveis, bem como por métodos ativos e práticas pedagógicas inovadoras e pelo desenvolvimento de atividades complementares. Dessa forma, tais relações podem promover aprendizagens autônomas, críticas, reflexivas e transformadoras nos alunos.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/36710.23926/RPD.2021.v6.n1.004.id982Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0042526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367/359Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Sousa Araujo, Glauce BarrosConceição Oliveira, Eniz2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/367Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS FLEXIBILIDAD CURRICULAR: CONCEPCIONES Y PRÁCTICAS A LA LUZ DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICAS BRASILEÑAS FLEXIBILIZAÇÃO CURRICULAR: CONCEPÇÕES E PRÁTICAS À LUZ DAS PRODUÇÕES CIENTÍFICAS BRASILEIRAS |
title |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
spellingShingle |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Flexibilização Curricular Mudanças Aprendizagens Curricular Flexibilization Changes Learnings Flexibilidad de los Planes de Estúdio Cambios Aprendizaje |
title_short |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_full |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_fullStr |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_full_unstemmed |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
title_sort |
CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS |
author |
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros |
author_facet |
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Conceição Oliveira, Eniz |
author_role |
author |
author2 |
Conceição Oliveira, Eniz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Conceição Oliveira, Eniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Flexibilização Curricular Mudanças Aprendizagens Curricular Flexibilization Changes Learnings Flexibilidad de los Planes de Estúdio Cambios Aprendizaje |
topic |
Flexibilização Curricular Mudanças Aprendizagens Curricular Flexibilization Changes Learnings Flexibilidad de los Planes de Estúdio Cambios Aprendizaje |
description |
In this article it is presented results of the state of art that looked to analyze the Brazilian scientific productions about the conceptions and practices of curricular flexibilization. It is discussed about the quantitative and qualitative information about the theme present in the catalogue of thesis and dissertation and periodical portal of Capes, between the years 2010 and 2020. It was used the discursive textual analysis (DTA), from which emerged four categories coming from the interpretations of desfragmentation of the analyzed texts: possibilities in flexibilization of curriculums for a significant learning; active teaching methodologies; pedagogical practices and their contributions in autonomy and pontentialities of students; and complementary activities. The studies showed that curricular flexibilization must be done through flexible subjects, as well as by active methods and innovative pedagogical practices and by the development of additional activities. Thus, such relations can promote autonomous, critical, reflexive and transformative learnings in students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367 10.23926/RPD.2021.v6.n1.004.id982 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.004.id982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367/359 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943116992512 |