CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Conceição Oliveira, Eniz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367
Resumo: In this article it is presented results of the state of art that looked to analyze the Brazilian scientific productions about the conceptions and practices of curricular flexibilization. It is discussed about the quantitative and qualitative information about the theme present in the catalogue of thesis and dissertation and periodical portal of Capes, between the years 2010 and 2020. It was used the discursive textual analysis (DTA), from which emerged four categories coming from the interpretations of desfragmentation of the analyzed texts: possibilities in flexibilization of curriculums for a significant learning; active teaching methodologies; pedagogical practices and their contributions in autonomy and pontentialities of students; and complementary activities. The studies showed that curricular flexibilization must be done through flexible subjects, as well as by active methods and innovative pedagogical practices and by the development of additional activities. Thus, such relations can promote autonomous, critical, reflexive and transformative learnings in students.
id IFMT_7982e995a7ae59aa4a037799f27b8537
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/367
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONSFLEXIBILIDAD CURRICULAR: CONCEPCIONES Y PRÁCTICAS A LA LUZ DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICAS BRASILEÑASFLEXIBILIZAÇÃO CURRICULAR: CONCEPÇÕES E PRÁTICAS À LUZ DAS PRODUÇÕES CIENTÍFICAS BRASILEIRASFlexibilização CurricularMudançasAprendizagensCurricular FlexibilizationChangesLearningsFlexibilidad de los Planes de EstúdioCambiosAprendizajeIn this article it is presented results of the state of art that looked to analyze the Brazilian scientific productions about the conceptions and practices of curricular flexibilization. It is discussed about the quantitative and qualitative information about the theme present in the catalogue of thesis and dissertation and periodical portal of Capes, between the years 2010 and 2020. It was used the discursive textual analysis (DTA), from which emerged four categories coming from the interpretations of desfragmentation of the analyzed texts: possibilities in flexibilization of curriculums for a significant learning; active teaching methodologies; pedagogical practices and their contributions in autonomy and pontentialities of students; and complementary activities. The studies showed that curricular flexibilization must be done through flexible subjects, as well as by active methods and innovative pedagogical practices and by the development of additional activities. Thus, such relations can promote autonomous, critical, reflexive and transformative learnings in students.Este artículo presenta los resultados del estado del arte que buscó analizar las producciones científicas brasileñas sobre las concepciones y prácticas de la Flexibilidad Curricular, discutiendo los resultados cuantitativos y cualitativos de las informaciones sobre el tema presentes en el Catálogo de Tesis y Disertaciones y Portal Periódico de Capes, entre los años 2010 y 2020. Se utilizó el análisis textual discursivo (ATD), del que surgieron cuatro categorías a partir de las interpretaciones de la desfragmentación de los textos analizados: posibilidades em la flexibilidad de los currículos para un aprendizaje significativo; metodologías activas de enseñanza; prácticas pedagógicas y sus aportes a la autonomía y potencialidad de los estudiantes; y actividades complementarias. Los estudios han demostrado que la flexibilidad de los planes de estudio debe construirse mediante contenidos flexibles, así como métodos activos y prácticas pedagógicas innovadoras y el desarrollo de actividades complementarias. De este modo, dichas relaciones pueden promover un aprendizaje autónomo, crítico, reflexivo y transformador en los estudiantes.Neste artigo se apresentam resultados do estado da arte que procurou analisar as produções científicas brasileiras sobre as concepções e práticas da Flexibilização Curricular. Discute-se sobre os resultados quantitativos e qualitativos de informações sobre a temática presentes no Catálogo de Teses e Dissertações e Portal de Periódicos da Capes, entre os anos de 2010 e 2020. Utilizou-se a análise textual discursiva (ATD), a partir da qual emergiram quatro categorias oriundas das interpretações da desfragmentação dos textos analisados: possibilidades na flexibilização dos currículos para uma aprendizagem significativa; metodologias ativas de ensino; práticas pedagógicas e suas contribuições na autonomia e potencialidades dos alunos; e atividades complementares. Os estudos evidenciaram que a flexibilização curricular deve ser construída por meio de conteúdos flexíveis, bem como por métodos ativos e práticas pedagógicas inovadoras e pelo desenvolvimento de atividades complementares. Dessa forma, tais relações podem promover aprendizagens autônomas, críticas, reflexivas e transformadoras nos alunos.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/36710.23926/RPD.2021.v6.n1.004.id982Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0042526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367/359Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Sousa Araujo, Glauce BarrosConceição Oliveira, Eniz2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/367Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
FLEXIBILIDAD CURRICULAR: CONCEPCIONES Y PRÁCTICAS A LA LUZ DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICAS BRASILEÑAS
FLEXIBILIZAÇÃO CURRICULAR: CONCEPÇÕES E PRÁTICAS À LUZ DAS PRODUÇÕES CIENTÍFICAS BRASILEIRAS
title CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
spellingShingle CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Flexibilização Curricular
Mudanças
Aprendizagens
Curricular Flexibilization
Changes
Learnings
Flexibilidad de los Planes de Estúdio
Cambios
Aprendizaje
title_short CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_full CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_fullStr CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_full_unstemmed CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_sort CURRICULAR FLEXIBILIZATION: CONCEPTIONS AND PRACTICES IN THE LIGHT OF BRAZILIAN SCIENTIFIC PRODUCTIONS
author Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
author_facet Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Conceição Oliveira, Eniz
author_role author
author2 Conceição Oliveira, Eniz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Conceição Oliveira, Eniz
dc.subject.por.fl_str_mv Flexibilização Curricular
Mudanças
Aprendizagens
Curricular Flexibilization
Changes
Learnings
Flexibilidad de los Planes de Estúdio
Cambios
Aprendizaje
topic Flexibilização Curricular
Mudanças
Aprendizagens
Curricular Flexibilization
Changes
Learnings
Flexibilidad de los Planes de Estúdio
Cambios
Aprendizaje
description In this article it is presented results of the state of art that looked to analyze the Brazilian scientific productions about the conceptions and practices of curricular flexibilization. It is discussed about the quantitative and qualitative information about the theme present in the catalogue of thesis and dissertation and periodical portal of Capes, between the years 2010 and 2020. It was used the discursive textual analysis (DTA), from which emerged four categories coming from the interpretations of desfragmentation of the analyzed texts: possibilities in flexibilization of curriculums for a significant learning; active teaching methodologies; pedagogical practices and their contributions in autonomy and pontentialities of students; and complementary activities. The studies showed that curricular flexibilization must be done through flexible subjects, as well as by active methods and innovative pedagogical practices and by the development of additional activities. Thus, such relations can promote autonomous, critical, reflexive and transformative learnings in students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367
10.23926/RPD.2021.v6.n1.004.id982
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.004.id982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/367/359
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e004
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943116992512