ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Candito, Vanessa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mendonça Menezes, Karla, Carlan Rodrigues, Carolina Braz, Guerra, Leonan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346
Resumo: This study analyzed how the Sustainable Development Goals (SDGs) are linked to STS Education and are inserted in the pedagogical practices of teachers. It is characterized as a quantitative-qualitative, exploratory and descriptive research, carried out with elementary and high school teachers, who participated in a training process conducted by pedagogical workshops, guided by STS Education articulated with the SDGs. After the training process, the professors answered a question about the SDGs, and a dialogic action was carried out in which they reported the approach of the SDGs in their practices. Teacher training focused on critical, reflective, and sustainable thinking is part of the efforts to achieve the SDGs. Thus, continuing education through STS education articulated with the SDGs points out paths for an education that involves teachers in a new way of seeing, thinking, and developing their pedagogical practices, for a comprehensive education of students with future-oriented thinking.
id IFMT_7cd2d26f2af9e84817824c8857cffd03
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/346
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXTARTICULACIONES ENTRE OBJETIVOS DE DESARROLLO SOSTENIBLE Y EDUCACIÓN CTS EN EL CONTEXTO ESCOLARARTICULAÇÕES ENTRE OS OBJETIVOS DE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL E A EDUCAÇÃO CTS NO CONTEXTO ESCOLARCiência-Tecnologia-SociedadeFormação docentePráticas docentesScience-Technology-SocietyTeacher trainingTeaching practicesCiencia-Tecnología-SociedadFormación docentePrácticas docentesThis study analyzed how the Sustainable Development Goals (SDGs) are linked to STS Education and are inserted in the pedagogical practices of teachers. It is characterized as a quantitative-qualitative, exploratory and descriptive research, carried out with elementary and high school teachers, who participated in a training process conducted by pedagogical workshops, guided by STS Education articulated with the SDGs. After the training process, the professors answered a question about the SDGs, and a dialogic action was carried out in which they reported the approach of the SDGs in their practices. Teacher training focused on critical, reflective, and sustainable thinking is part of the efforts to achieve the SDGs. Thus, continuing education through STS education articulated with the SDGs points out paths for an education that involves teachers in a new way of seeing, thinking, and developing their pedagogical practices, for a comprehensive education of students with future-oriented thinking.Este estudio analizó cómo los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) se vinculan a la Educación CTS y se insertan en las prácticas pedagógicas de los docentes. Se caracteriza por ser una investigación cuantitativa-cualitativa, exploratoria y descriptiva, realizada con docentes de primaria y secundaria, quienes participaron de un proceso de formación realizado por talleres pedagógicos, guiados por Educación CTS articulada con los ODS. Luego del proceso de capacitación, los profesores respondieron una pregunta sobre los ODS, y se llevó a cabo una acción dialógica en la que informaron el enfoque de los ODS en sus prácticas. Una formación docente centrada en el pensamiento crítico, reflexivo y sostenible es parte de los esfuerzos para alcanzar los ODS. Así, la educación continua a través de la educación CTS articulada con los ODS, señalan caminos para una educación que involucre a los docentes en una nueva forma de ver, pensar y desarrollar sus prácticas pedagógicas, para una educación integral de los estudiantes con un pensamiento orientado al futuro.Esse estudo analisou como os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) se articulam à Educação CTS e se inserem nas práticas pedagógicas de docentes. Caracteriza-se como uma pesquisa quanti-qualitativa, de caráter exploratório e descritivo, foi realizada com professores do Ensino Fundamental e Médio, que participaram de um processo formativo conduzido por oficinas pedagógicas, orientados pela Educação CTS articulados aos ODS. Após o processo formativo, os docentes responderam uma questão sobre os ODS, e foi realizada uma ação dialógica onde relataram a abordagem dos ODS nas suas práticas. Uma formação docente voltada para o pensamento crítico, reflexivo e sustentável, integra os esforços para o alcance dos ODS. Assim, formações continuadas por meio a educação CTS articulada aos ODS, apontam caminhos para uma educação que envolva os professores em uma nova forma de ver, pensar e desenvolver suas práticas pedagógicas, para uma formação integral dos escolares com um pensamento orientado para o futuro.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/34610.23926/RPD.2021.v6.n2.e058.id1050Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0582526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346/338Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCandito, VanessaMendonça Menezes, KarlaCarlan Rodrigues, Carolina BrazGuerra, Leonan2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/346Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
ARTICULACIONES ENTRE OBJETIVOS DE DESARROLLO SOSTENIBLE Y EDUCACIÓN CTS EN EL CONTEXTO ESCOLAR
ARTICULAÇÕES ENTRE OS OBJETIVOS DE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL E A EDUCAÇÃO CTS NO CONTEXTO ESCOLAR
title ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
spellingShingle ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
Candito, Vanessa
Ciência-Tecnologia-Sociedade
Formação docente
Práticas docentes
Science-Technology-Society
Teacher training
Teaching practices
Ciencia-Tecnología-Sociedad
Formación docente
Prácticas docentes
title_short ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
title_full ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
title_fullStr ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
title_full_unstemmed ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
title_sort ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
author Candito, Vanessa
author_facet Candito, Vanessa
Mendonça Menezes, Karla
Carlan Rodrigues, Carolina Braz
Guerra, Leonan
author_role author
author2 Mendonça Menezes, Karla
Carlan Rodrigues, Carolina Braz
Guerra, Leonan
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Candito, Vanessa
Mendonça Menezes, Karla
Carlan Rodrigues, Carolina Braz
Guerra, Leonan
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência-Tecnologia-Sociedade
Formação docente
Práticas docentes
Science-Technology-Society
Teacher training
Teaching practices
Ciencia-Tecnología-Sociedad
Formación docente
Prácticas docentes
topic Ciência-Tecnologia-Sociedade
Formação docente
Práticas docentes
Science-Technology-Society
Teacher training
Teaching practices
Ciencia-Tecnología-Sociedad
Formación docente
Prácticas docentes
description This study analyzed how the Sustainable Development Goals (SDGs) are linked to STS Education and are inserted in the pedagogical practices of teachers. It is characterized as a quantitative-qualitative, exploratory and descriptive research, carried out with elementary and high school teachers, who participated in a training process conducted by pedagogical workshops, guided by STS Education articulated with the SDGs. After the training process, the professors answered a question about the SDGs, and a dialogic action was carried out in which they reported the approach of the SDGs in their practices. Teacher training focused on critical, reflective, and sustainable thinking is part of the efforts to achieve the SDGs. Thus, continuing education through STS education articulated with the SDGs points out paths for an education that involves teachers in a new way of seeing, thinking, and developing their pedagogical practices, for a comprehensive education of students with future-oriented thinking.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e058.id1050
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e058.id1050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346/338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943062466560