ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346 |
Resumo: | This study analyzed how the Sustainable Development Goals (SDGs) are linked to STS Education and are inserted in the pedagogical practices of teachers. It is characterized as a quantitative-qualitative, exploratory and descriptive research, carried out with elementary and high school teachers, who participated in a training process conducted by pedagogical workshops, guided by STS Education articulated with the SDGs. After the training process, the professors answered a question about the SDGs, and a dialogic action was carried out in which they reported the approach of the SDGs in their practices. Teacher training focused on critical, reflective, and sustainable thinking is part of the efforts to achieve the SDGs. Thus, continuing education through STS education articulated with the SDGs points out paths for an education that involves teachers in a new way of seeing, thinking, and developing their pedagogical practices, for a comprehensive education of students with future-oriented thinking. |
id |
IFMT_7cd2d26f2af9e84817824c8857cffd03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/346 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXTARTICULACIONES ENTRE OBJETIVOS DE DESARROLLO SOSTENIBLE Y EDUCACIÓN CTS EN EL CONTEXTO ESCOLARARTICULAÇÕES ENTRE OS OBJETIVOS DE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL E A EDUCAÇÃO CTS NO CONTEXTO ESCOLARCiência-Tecnologia-SociedadeFormação docentePráticas docentesScience-Technology-SocietyTeacher trainingTeaching practicesCiencia-Tecnología-SociedadFormación docentePrácticas docentesThis study analyzed how the Sustainable Development Goals (SDGs) are linked to STS Education and are inserted in the pedagogical practices of teachers. It is characterized as a quantitative-qualitative, exploratory and descriptive research, carried out with elementary and high school teachers, who participated in a training process conducted by pedagogical workshops, guided by STS Education articulated with the SDGs. After the training process, the professors answered a question about the SDGs, and a dialogic action was carried out in which they reported the approach of the SDGs in their practices. Teacher training focused on critical, reflective, and sustainable thinking is part of the efforts to achieve the SDGs. Thus, continuing education through STS education articulated with the SDGs points out paths for an education that involves teachers in a new way of seeing, thinking, and developing their pedagogical practices, for a comprehensive education of students with future-oriented thinking.Este estudio analizó cómo los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) se vinculan a la Educación CTS y se insertan en las prácticas pedagógicas de los docentes. Se caracteriza por ser una investigación cuantitativa-cualitativa, exploratoria y descriptiva, realizada con docentes de primaria y secundaria, quienes participaron de un proceso de formación realizado por talleres pedagógicos, guiados por Educación CTS articulada con los ODS. Luego del proceso de capacitación, los profesores respondieron una pregunta sobre los ODS, y se llevó a cabo una acción dialógica en la que informaron el enfoque de los ODS en sus prácticas. Una formación docente centrada en el pensamiento crítico, reflexivo y sostenible es parte de los esfuerzos para alcanzar los ODS. Así, la educación continua a través de la educación CTS articulada con los ODS, señalan caminos para una educación que involucre a los docentes en una nueva forma de ver, pensar y desarrollar sus prácticas pedagógicas, para una educación integral de los estudiantes con un pensamiento orientado al futuro.Esse estudo analisou como os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) se articulam à Educação CTS e se inserem nas práticas pedagógicas de docentes. Caracteriza-se como uma pesquisa quanti-qualitativa, de caráter exploratório e descritivo, foi realizada com professores do Ensino Fundamental e Médio, que participaram de um processo formativo conduzido por oficinas pedagógicas, orientados pela Educação CTS articulados aos ODS. Após o processo formativo, os docentes responderam uma questão sobre os ODS, e foi realizada uma ação dialógica onde relataram a abordagem dos ODS nas suas práticas. Uma formação docente voltada para o pensamento crítico, reflexivo e sustentável, integra os esforços para o alcance dos ODS. Assim, formações continuadas por meio a educação CTS articulada aos ODS, apontam caminhos para uma educação que envolva os professores em uma nova forma de ver, pensar e desenvolver suas práticas pedagógicas, para uma formação integral dos escolares com um pensamento orientado para o futuro.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/34610.23926/RPD.2021.v6.n2.e058.id1050Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0582526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346/338Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCandito, VanessaMendonça Menezes, KarlaCarlan Rodrigues, Carolina BrazGuerra, Leonan2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/346Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT ARTICULACIONES ENTRE OBJETIVOS DE DESARROLLO SOSTENIBLE Y EDUCACIÓN CTS EN EL CONTEXTO ESCOLAR ARTICULAÇÕES ENTRE OS OBJETIVOS DE DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL E A EDUCAÇÃO CTS NO CONTEXTO ESCOLAR |
title |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT |
spellingShingle |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT Candito, Vanessa Ciência-Tecnologia-Sociedade Formação docente Práticas docentes Science-Technology-Society Teacher training Teaching practices Ciencia-Tecnología-Sociedad Formación docente Prácticas docentes |
title_short |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_full |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_fullStr |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_full_unstemmed |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT |
title_sort |
ARTICULATIONS BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS AND STS EDUCATION IN THE SCHOOL CONTEXT |
author |
Candito, Vanessa |
author_facet |
Candito, Vanessa Mendonça Menezes, Karla Carlan Rodrigues, Carolina Braz Guerra, Leonan |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça Menezes, Karla Carlan Rodrigues, Carolina Braz Guerra, Leonan |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Candito, Vanessa Mendonça Menezes, Karla Carlan Rodrigues, Carolina Braz Guerra, Leonan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência-Tecnologia-Sociedade Formação docente Práticas docentes Science-Technology-Society Teacher training Teaching practices Ciencia-Tecnología-Sociedad Formación docente Prácticas docentes |
topic |
Ciência-Tecnologia-Sociedade Formação docente Práticas docentes Science-Technology-Society Teacher training Teaching practices Ciencia-Tecnología-Sociedad Formación docente Prácticas docentes |
description |
This study analyzed how the Sustainable Development Goals (SDGs) are linked to STS Education and are inserted in the pedagogical practices of teachers. It is characterized as a quantitative-qualitative, exploratory and descriptive research, carried out with elementary and high school teachers, who participated in a training process conducted by pedagogical workshops, guided by STS Education articulated with the SDGs. After the training process, the professors answered a question about the SDGs, and a dialogic action was carried out in which they reported the approach of the SDGs in their practices. Teacher training focused on critical, reflective, and sustainable thinking is part of the efforts to achieve the SDGs. Thus, continuing education through STS education articulated with the SDGs points out paths for an education that involves teachers in a new way of seeing, thinking, and developing their pedagogical practices, for a comprehensive education of students with future-oriented thinking. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e058.id1050 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e058.id1050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/346/338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e058 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943062466560 |