BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556 |
Resumo: | This work presents a set of activities, carried out in a biology course of the federal education network, with the objective of investigating the learning of the buoyancy in active learning contexts. The students were presented with an experimental configuration in which the concept of buoyancy, as stated in high school textbooks and higher, fails. Such a configuration is known as Galileo's paradox. Despite the criticism pointed out in the seventeenth century, inaccuracies of language continue to occur, even among undergraduate students, as we show in this text. Such inaccuracies seem to be reinforced by consecrated works of literature specialized in physics teaching. |
id |
IFMT_7d532167186e9b15e00302bb1b6f7c5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/556 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOXEMPUXO SOBRE UM CORPO IMERSO: UMA INVESTIGAÇÃO EM CONTEXTO DE APRENDIZAGEM ATIVA CONSIDERANDO O PARADOXO HIDROSTÁTICO DE GALILEUEmpuxoParadoxo hidrostáticoAprendizagem ativaBuoyancyHydrostatic paradoxActive learningThis work presents a set of activities, carried out in a biology course of the federal education network, with the objective of investigating the learning of the buoyancy in active learning contexts. The students were presented with an experimental configuration in which the concept of buoyancy, as stated in high school textbooks and higher, fails. Such a configuration is known as Galileo's paradox. Despite the criticism pointed out in the seventeenth century, inaccuracies of language continue to occur, even among undergraduate students, as we show in this text. Such inaccuracies seem to be reinforced by consecrated works of literature specialized in physics teaching.Este trabalho apresenta um conjunto de atividades, realizadas em um curso superior de biologia da rede federal de ensino, com objetivo de investigar o aprendizado do empuxo em contextos de aprendizagem ativa. Os discentes foram apresentados a uma configuração experimental na qual o conceito de empuxo, conforme enunciado em livros didáticos de ensino médio e superior, falha. Tal configuração é conhecida como paradoxo de Galileu. Apesar da crítica apontada no século XVII, imprecisões de linguagem continuam ocorrendo, até mesmo entre estudantes de graduação, conforme mostramos no presente texto. Tais imprecisões parecem ser reforçadas por obras consagradas da literatura especializada em ensino de física.Revista Prática Docente2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/55610.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p185-195.id366Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-1952526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556/545Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Silva, Erick dos Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto2023-06-08T00:53:40Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/556Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:53:40Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX EMPUXO SOBRE UM CORPO IMERSO: UMA INVESTIGAÇÃO EM CONTEXTO DE APRENDIZAGEM ATIVA CONSIDERANDO O PARADOXO HIDROSTÁTICO DE GALILEU |
title |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX |
spellingShingle |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX Santos Silva, Erick dos Empuxo Paradoxo hidrostático Aprendizagem ativa Buoyancy Hydrostatic paradox Active learning |
title_short |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX |
title_full |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX |
title_fullStr |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX |
title_full_unstemmed |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX |
title_sort |
BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX |
author |
Santos Silva, Erick dos |
author_facet |
Santos Silva, Erick dos Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Silva, Erick dos Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empuxo Paradoxo hidrostático Aprendizagem ativa Buoyancy Hydrostatic paradox Active learning |
topic |
Empuxo Paradoxo hidrostático Aprendizagem ativa Buoyancy Hydrostatic paradox Active learning |
description |
This work presents a set of activities, carried out in a biology course of the federal education network, with the objective of investigating the learning of the buoyancy in active learning contexts. The students were presented with an experimental configuration in which the concept of buoyancy, as stated in high school textbooks and higher, fails. Such a configuration is known as Galileo's paradox. Despite the criticism pointed out in the seventeenth century, inaccuracies of language continue to occur, even among undergraduate students, as we show in this text. Such inaccuracies seem to be reinforced by consecrated works of literature specialized in physics teaching. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p185-195.id366 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p185-195.id366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556/545 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195 Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944513695744 |