BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Silva, Erick dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556
Resumo: This work presents a set of activities, carried out in a biology course of the federal education network, with the objective of investigating the learning of the buoyancy in active learning contexts. The students were presented with an experimental configuration in which the concept of buoyancy, as stated in high school textbooks and higher, fails. Such a configuration is known as Galileo's paradox. Despite the criticism pointed out in the seventeenth century, inaccuracies of language continue to occur, even among undergraduate students, as we show in this text. Such inaccuracies seem to be reinforced by consecrated works of literature specialized in physics teaching.
id IFMT_7d532167186e9b15e00302bb1b6f7c5f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/556
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOXEMPUXO SOBRE UM CORPO IMERSO: UMA INVESTIGAÇÃO EM CONTEXTO DE APRENDIZAGEM ATIVA CONSIDERANDO O PARADOXO HIDROSTÁTICO DE GALILEUEmpuxoParadoxo hidrostáticoAprendizagem ativaBuoyancyHydrostatic paradoxActive learningThis work presents a set of activities, carried out in a biology course of the federal education network, with the objective of investigating the learning of the buoyancy in active learning contexts. The students were presented with an experimental configuration in which the concept of buoyancy, as stated in high school textbooks and higher, fails. Such a configuration is known as Galileo's paradox. Despite the criticism pointed out in the seventeenth century, inaccuracies of language continue to occur, even among undergraduate students, as we show in this text. Such inaccuracies seem to be reinforced by consecrated works of literature specialized in physics teaching.Este trabalho apresenta um conjunto de atividades, realizadas em um curso superior de biologia da rede federal de ensino, com objetivo de investigar o aprendizado do empuxo em contextos de aprendizagem ativa. Os discentes foram apresentados a uma configuração experimental na qual o conceito de empuxo, conforme enunciado em livros didáticos de ensino médio e superior, falha. Tal configuração é conhecida como paradoxo de Galileu. Apesar da crítica apontada no século XVII, imprecisões de linguagem continuam ocorrendo, até mesmo entre estudantes de graduação, conforme mostramos no presente texto. Tais imprecisões parecem ser reforçadas por obras consagradas da literatura especializada em ensino de física.Revista Prática Docente2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/55610.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p185-195.id366Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-1952526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556/545Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Silva, Erick dos Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto2023-06-08T00:53:40Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/556Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:53:40Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
EMPUXO SOBRE UM CORPO IMERSO: UMA INVESTIGAÇÃO EM CONTEXTO DE APRENDIZAGEM ATIVA CONSIDERANDO O PARADOXO HIDROSTÁTICO DE GALILEU
title BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
spellingShingle BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
Santos Silva, Erick dos
Empuxo
Paradoxo hidrostático
Aprendizagem ativa
Buoyancy
Hydrostatic paradox
Active learning
title_short BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
title_full BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
title_fullStr BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
title_full_unstemmed BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
title_sort BUOYANCY ON A BODY IMMERSED: AN INVESTIGATION IN THE CONTEXT OF ACTIVE LEARNING CONSIDERING THE GALILEU’S PARADOX
author Santos Silva, Erick dos
author_facet Santos Silva, Erick dos
Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto
author_role author
author2 Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Silva, Erick dos
Visentin Ramos de Araujo, Alexandre Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Empuxo
Paradoxo hidrostático
Aprendizagem ativa
Buoyancy
Hydrostatic paradox
Active learning
topic Empuxo
Paradoxo hidrostático
Aprendizagem ativa
Buoyancy
Hydrostatic paradox
Active learning
description This work presents a set of activities, carried out in a biology course of the federal education network, with the objective of investigating the learning of the buoyancy in active learning contexts. The students were presented with an experimental configuration in which the concept of buoyancy, as stated in high school textbooks and higher, fails. Such a configuration is known as Galileo's paradox. Despite the criticism pointed out in the seventeenth century, inaccuracies of language continue to occur, even among undergraduate students, as we show in this text. Such inaccuracies seem to be reinforced by consecrated works of literature specialized in physics teaching.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p185-195.id366
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p185-195.id366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/556/545
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195
Revista Prática Docente; v. 4 n. 1 (2019): Janeiro a Junho de 2019; 185-195
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944513695744