REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida Lima, George
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Luz Moura, Diego
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269
Resumo: Huka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture.
id IFMT_7e33638cebaeb5dfe7d3491118c664b9
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/269
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEWREFLEXIONES SOBRE EL DESARROLLO DEL HUKA-HUKA EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA: UNA REVISIÓN INTEGRADORAREFLEXÕES SOBRE O DESENVOLVIMENTO DA HUKA-HUKA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVAHuka-HukaCultura IndígenaEducação FísicaHuka-HukaIndigenous CulturePhysical EducationHuka-HukaCultura indígenaEducación FísicaHuka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture.Huka-Huka es una práctica corporal indígena que se ha configurado como tema pedagógico tras indicaciones de la BNCC. Este artículo tuvo como objetivo analizar la producción académica sobre la enseñanza de Huka-Huka en las clases de Educación Física. Este trabajo se caracteriza por ser una revisión integrativa de la literatura utilizando los descriptores: “Huka-Huka Y Educación Física”, “Huka-Huka Y Educación Básica y “Huka-Huka Y Escuela”. Los resultados apuntan aspectos que inciden negativamente en el desarrollo del Huka-Huka en las clases de Educación Física, como la mala formación del profesorado, el escaso conocimiento de este contenido por parte de los alumnos y la desvalorización de la cultura indígena. Concluimos que las clases de educación física pueden propiciar reflexiones y debates sobre Huka-Huka y que la interdisciplinariedad se configura como un proceso que puede ampliar el conocimiento de los estudiantes sobre la cultura indígena.A Huka-Huka é uma prática corporal indígena que vem se configurando como um tema pedagógico após indicações da BNCC. Este artigo teve como objetivo analisar a produção acadêmica sobre o ensino da Huka-Huka nas aulas de Educação Física. Este trabalho caracteriza-se como uma revisão integrativa da literatura mediante utilização dos descritores: “Huka-Huka AND Educação Física”, “Huka-Huka AND Educação Básica e “Huka-Huka AND Escola”. Os resultados apontam aspectos que impactam negativamente o desenvolvimento da Huka-Huka nas aulas de Educação Física, como a má formação dos professores, pouco conhecimento deste conteúdo por parte dos alunos e a subvalorização da cultura indígena. Concluímos que as aulas de educação física podem propiciar reflexões e debates sobre a Huka-Huka e que a interdisciplinaridade se configura como um processo que pode ampliar os conhecimentos dos alunos sobre a cultura indígena.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/26910.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0192526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269/258Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Lima, GeorgeLuz Moura, Diego2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/269Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
REFLEXIONES SOBRE EL DESARROLLO DEL HUKA-HUKA EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA: UNA REVISIÓN INTEGRADORA
REFLEXÕES SOBRE O DESENVOLVIMENTO DA HUKA-HUKA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA
title REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
spellingShingle REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
Almeida Lima, George
Huka-Huka
Cultura Indígena
Educação Física
Huka-Huka
Indigenous Culture
Physical Education
Huka-Huka
Cultura indígena
Educación Física
title_short REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_full REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_fullStr REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_full_unstemmed REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
title_sort REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
author Almeida Lima, George
author_facet Almeida Lima, George
Luz Moura, Diego
author_role author
author2 Luz Moura, Diego
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida Lima, George
Luz Moura, Diego
dc.subject.por.fl_str_mv Huka-Huka
Cultura Indígena
Educação Física
Huka-Huka
Indigenous Culture
Physical Education
Huka-Huka
Cultura indígena
Educación Física
topic Huka-Huka
Cultura Indígena
Educação Física
Huka-Huka
Indigenous Culture
Physical Education
Huka-Huka
Cultura indígena
Educación Física
description Huka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269/258
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941253672960