REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269 |
Resumo: | Huka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture. |
id |
IFMT_7e33638cebaeb5dfe7d3491118c664b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/269 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEWREFLEXIONES SOBRE EL DESARROLLO DEL HUKA-HUKA EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA: UNA REVISIÓN INTEGRADORAREFLEXÕES SOBRE O DESENVOLVIMENTO DA HUKA-HUKA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVAHuka-HukaCultura IndígenaEducação FísicaHuka-HukaIndigenous CulturePhysical EducationHuka-HukaCultura indígenaEducación FísicaHuka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture.Huka-Huka es una práctica corporal indígena que se ha configurado como tema pedagógico tras indicaciones de la BNCC. Este artículo tuvo como objetivo analizar la producción académica sobre la enseñanza de Huka-Huka en las clases de Educación Física. Este trabajo se caracteriza por ser una revisión integrativa de la literatura utilizando los descriptores: “Huka-Huka Y Educación Física”, “Huka-Huka Y Educación Básica y “Huka-Huka Y Escuela”. Los resultados apuntan aspectos que inciden negativamente en el desarrollo del Huka-Huka en las clases de Educación Física, como la mala formación del profesorado, el escaso conocimiento de este contenido por parte de los alumnos y la desvalorización de la cultura indígena. Concluimos que las clases de educación física pueden propiciar reflexiones y debates sobre Huka-Huka y que la interdisciplinariedad se configura como un proceso que puede ampliar el conocimiento de los estudiantes sobre la cultura indígena.A Huka-Huka é uma prática corporal indígena que vem se configurando como um tema pedagógico após indicações da BNCC. Este artigo teve como objetivo analisar a produção acadêmica sobre o ensino da Huka-Huka nas aulas de Educação Física. Este trabalho caracteriza-se como uma revisão integrativa da literatura mediante utilização dos descritores: “Huka-Huka AND Educação Física”, “Huka-Huka AND Educação Básica e “Huka-Huka AND Escola”. Os resultados apontam aspectos que impactam negativamente o desenvolvimento da Huka-Huka nas aulas de Educação Física, como a má formação dos professores, pouco conhecimento deste conteúdo por parte dos alunos e a subvalorização da cultura indígena. Concluímos que as aulas de educação física podem propiciar reflexões e debates sobre a Huka-Huka e que a interdisciplinaridade se configura como um processo que pode ampliar os conhecimentos dos alunos sobre a cultura indígena.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/26910.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0192526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269/258Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Lima, GeorgeLuz Moura, Diego2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/269Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW REFLEXIONES SOBRE EL DESARROLLO DEL HUKA-HUKA EM LAS CLASES DE EDUCACIÓN FÍSICA: UNA REVISIÓN INTEGRADORA REFLEXÕES SOBRE O DESENVOLVIMENTO DA HUKA-HUKA NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA |
title |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW |
spellingShingle |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW Almeida Lima, George Huka-Huka Cultura Indígena Educação Física Huka-Huka Indigenous Culture Physical Education Huka-Huka Cultura indígena Educación Física |
title_short |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW |
title_full |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW |
title_fullStr |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW |
title_full_unstemmed |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW |
title_sort |
REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW |
author |
Almeida Lima, George |
author_facet |
Almeida Lima, George Luz Moura, Diego |
author_role |
author |
author2 |
Luz Moura, Diego |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida Lima, George Luz Moura, Diego |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Huka-Huka Cultura Indígena Educação Física Huka-Huka Indigenous Culture Physical Education Huka-Huka Cultura indígena Educación Física |
topic |
Huka-Huka Cultura Indígena Educação Física Huka-Huka Indigenous Culture Physical Education Huka-Huka Cultura indígena Educación Física |
description |
Huka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269/258 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e019 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941253672960 |