THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356 |
Resumo: | This research is the result of a study about the proposal of the High School BNCC regarding the place or not of Modern Physics in this stage of schooling. The objective was to study the proposal for interdisciplinary teaching announced at the BNCC, in particular, the teaching of Physics, and to present an alternative proposal to the organization of themes that contemplates the complexity of the subjects and the interaction between disciplines and/or areas of knowledge. For this, a theoretical research was carried out on the contents of Physics in the BNCC document, building up a network of themes that could generate new articulations with other areas of knowledge. The proposal starts from themes that emerge from real needs, enhancing the greatest list of articulations, interconnections and crossings between the areas of knowledge. It is proposed to organize the pedagogical work with articulated actions among teachers, covering different areas, curricular components through interdisciplinary projects. |
id |
IFMT_81bb6a288196430db139c118b842e611 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1356 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITYEL NO LUGAR DE LA FÍSICA MODERNA EN LA BNCC: LA CONSTRUCCIÓN DE REDES TEMÁTICAS Y LA INTERDISCIPLINARIEDADO NÃO LUGAR DA FÍSICA MODERNA NA BNCC: A CONSTRUÇÃO DE REDES TEMÁTICAS E A INTERDISCIPLINARIDADENational Common Curriculum BaseHigh SchoolTeaching of `PhysicsModern PhysicsBase Nacional Común CurricularEscuela SecundariaEnseñanza de FísicaFísica ModernaBase Nacional Comum CurricularEnsino MédioEnsino de FísicaFísica ModernaThis research is the result of a study about the proposal of the High School BNCC regarding the place or not of Modern Physics in this stage of schooling. The objective was to study the proposal for interdisciplinary teaching announced at the BNCC, in particular, the teaching of Physics, and to present an alternative proposal to the organization of themes that contemplates the complexity of the subjects and the interaction between disciplines and/or areas of knowledge. For this, a theoretical research was carried out on the contents of Physics in the BNCC document, building up a network of themes that could generate new articulations with other areas of knowledge. The proposal starts from themes that emerge from real needs, enhancing the greatest list of articulations, interconnections and crossings between the areas of knowledge. It is proposed to organize the pedagogical work with articulated actions among teachers, covering different areas, curricular components through interdisciplinary projects.Esta pesquisa es fruto de un estudio acerca de la propuesta de la BNCC de la Escuela Secundaria sobre el lugar o no lugar de la Física Moderna en esta etapa de enseñanza. El objetivo fue estudiar la propuesta de enseñanza interdisciplinar presentada en la BNCC, especialmente, de la enseñanza de Física, y presentar una propuesta alternativa a la organización de los temas que contempla la complejidad de los asuntos y la interacción entre las disciplinas y/o áreas del conocimiento. Para eso, fue realizada una investigación teórica acerca de los contenidos de Física en el documento de la BNCC, construyéndose una red de temáticas que pueden generar nuevas articulaciones con las demás áreas del conocimiento. La propuesta parte de temáticas que emergen de necesidades reales, ampliando la mayor serie de articulaciones, interconexiones y cruces entre las áreas del conocimiento. Se propone la organización del trabajo pedagógico con acciones articuladas entre profesores, abarcando diferentes áreas, disciplinas por medio de proyectos interdisciplinares.Esta pesquisa é fruto de um estudo acerca da proposta da BNCC do Ensino Médio quanto ao lugar ou não lugar da Física Moderna nesta etapa de escolaridade. Objetivou-se estudar a proposta de ensino interdisciplinar anunciada na BNCC, em especial, do ensino de Física, e apresentar uma proposta alternativa à organização dos temas que contemple a complexidade dos assuntos e a interação entre as disciplinas e/ou as áreas do conhecimento. Para isso, foi realizada uma pesquisa teórica sobre os conteúdos de Física no documento da BNCC, construindo-se uma rede de temáticas que podem vir a gerar novas articulações com as demais áreas do conhecimento. A proposta parte de temáticas que emergem de necessidades reais, potencializando o maior rol de articulações, interconexões e atravessamentos entre as áreas do conhecimento. Propõe-se a organização do trabalho pedagógico com ações articuladas entre os docentes, abrangendo diferentes áreas, componentes curriculares por meio de projetos interdisciplinares.Revista Prática Docente2022-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/135610.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e011Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e011Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0112526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356/604Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Rodrigo SinigagliaAzevedo, Maria Antonia Ramos deBasso, Lucimara Del Pozzo2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1356Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY EL NO LUGAR DE LA FÍSICA MODERNA EN LA BNCC: LA CONSTRUCCIÓN DE REDES TEMÁTICAS Y LA INTERDISCIPLINARIEDAD O NÃO LUGAR DA FÍSICA MODERNA NA BNCC: A CONSTRUÇÃO DE REDES TEMÁTICAS E A INTERDISCIPLINARIDADE |
title |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY |
spellingShingle |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY Arruda, Rodrigo Sinigaglia National Common Curriculum Base High School Teaching of `Physics Modern Physics Base Nacional Común Curricular Escuela Secundaria Enseñanza de Física Física Moderna Base Nacional Comum Curricular Ensino Médio Ensino de Física Física Moderna |
title_short |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY |
title_full |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY |
title_fullStr |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY |
title_full_unstemmed |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY |
title_sort |
THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY |
author |
Arruda, Rodrigo Sinigaglia |
author_facet |
Arruda, Rodrigo Sinigaglia Azevedo, Maria Antonia Ramos de Basso, Lucimara Del Pozzo |
author_role |
author |
author2 |
Azevedo, Maria Antonia Ramos de Basso, Lucimara Del Pozzo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arruda, Rodrigo Sinigaglia Azevedo, Maria Antonia Ramos de Basso, Lucimara Del Pozzo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
National Common Curriculum Base High School Teaching of `Physics Modern Physics Base Nacional Común Curricular Escuela Secundaria Enseñanza de Física Física Moderna Base Nacional Comum Curricular Ensino Médio Ensino de Física Física Moderna |
topic |
National Common Curriculum Base High School Teaching of `Physics Modern Physics Base Nacional Común Curricular Escuela Secundaria Enseñanza de Física Física Moderna Base Nacional Comum Curricular Ensino Médio Ensino de Física Física Moderna |
description |
This research is the result of a study about the proposal of the High School BNCC regarding the place or not of Modern Physics in this stage of schooling. The objective was to study the proposal for interdisciplinary teaching announced at the BNCC, in particular, the teaching of Physics, and to present an alternative proposal to the organization of themes that contemplates the complexity of the subjects and the interaction between disciplines and/or areas of knowledge. For this, a theoretical research was carried out on the contents of Physics in the BNCC document, building up a network of themes that could generate new articulations with other areas of knowledge. The proposal starts from themes that emerge from real needs, enhancing the greatest list of articulations, interconnections and crossings between the areas of knowledge. It is proposed to organize the pedagogical work with articulated actions among teachers, covering different areas, curricular components through interdisciplinary projects. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356/604 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e011 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e011 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e011 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726230249472 |