THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda, Rodrigo Sinigaglia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Azevedo, Maria Antonia Ramos de, Basso, Lucimara Del Pozzo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356
Resumo: This research is the result of a study about the proposal of the High School BNCC regarding the place or not of Modern Physics in this stage of schooling. The objective was to study the proposal for interdisciplinary teaching announced at the BNCC, in particular, the teaching of Physics, and to present an alternative proposal to the organization of themes that contemplates the complexity of the subjects and the interaction between disciplines and/or areas of knowledge. For this, a theoretical research was carried out on the contents of Physics in the BNCC document, building up a network of themes that could generate new articulations with other areas of knowledge. The proposal starts from themes that emerge from real needs, enhancing the greatest list of articulations, interconnections and crossings between the areas of knowledge. It is proposed to organize the pedagogical work with articulated actions among teachers, covering different areas, curricular components through interdisciplinary projects.
id IFMT_81bb6a288196430db139c118b842e611
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1356
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITYEL NO LUGAR DE LA FÍSICA MODERNA EN LA BNCC: LA CONSTRUCCIÓN DE REDES TEMÁTICAS Y LA INTERDISCIPLINARIEDADO NÃO LUGAR DA FÍSICA MODERNA NA BNCC: A CONSTRUÇÃO DE REDES TEMÁTICAS E A INTERDISCIPLINARIDADENational Common Curriculum BaseHigh SchoolTeaching of `PhysicsModern PhysicsBase Nacional Común CurricularEscuela SecundariaEnseñanza de FísicaFísica ModernaBase Nacional Comum CurricularEnsino MédioEnsino de FísicaFísica ModernaThis research is the result of a study about the proposal of the High School BNCC regarding the place or not of Modern Physics in this stage of schooling. The objective was to study the proposal for interdisciplinary teaching announced at the BNCC, in particular, the teaching of Physics, and to present an alternative proposal to the organization of themes that contemplates the complexity of the subjects and the interaction between disciplines and/or areas of knowledge. For this, a theoretical research was carried out on the contents of Physics in the BNCC document, building up a network of themes that could generate new articulations with other areas of knowledge. The proposal starts from themes that emerge from real needs, enhancing the greatest list of articulations, interconnections and crossings between the areas of knowledge. It is proposed to organize the pedagogical work with articulated actions among teachers, covering different areas, curricular components through interdisciplinary projects.Esta pesquisa es fruto de un estudio acerca de la propuesta de la BNCC de la Escuela Secundaria sobre el lugar o no lugar de la Física Moderna en esta etapa de enseñanza. El objetivo fue estudiar la propuesta de enseñanza interdisciplinar presentada en la BNCC, especialmente, de la enseñanza de Física, y presentar una propuesta alternativa a la organización de los temas que contempla la complejidad de los asuntos y la interacción entre las disciplinas y/o áreas del conocimiento. Para eso, fue realizada una investigación teórica acerca de los contenidos de Física en el documento de la BNCC, construyéndose una red de temáticas que pueden generar nuevas articulaciones con las demás áreas del conocimiento. La propuesta parte de temáticas que emergen de necesidades reales, ampliando la mayor serie de articulaciones, interconexiones y cruces entre las áreas del conocimiento. Se propone la organización del trabajo pedagógico con acciones articuladas entre profesores, abarcando diferentes áreas, disciplinas por medio de proyectos interdisciplinares.Esta pesquisa é fruto de um estudo acerca da proposta da BNCC do Ensino Médio quanto ao lugar ou não lugar da Física Moderna nesta etapa de escolaridade. Objetivou-se estudar a proposta de ensino interdisciplinar anunciada na BNCC, em especial, do ensino de Física, e apresentar uma proposta alternativa à organização dos temas que contemple a complexidade dos assuntos e a interação entre as disciplinas e/ou as áreas do conhecimento. Para isso, foi realizada uma pesquisa teórica sobre os conteúdos de Física no documento da BNCC, construindo-se uma rede de temáticas que podem vir a gerar novas articulações com as demais áreas do conhecimento. A proposta parte de temáticas que emergem de necessidades reais, potencializando o maior rol de articulações, interconexões e atravessamentos entre as áreas do conhecimento. Propõe-se a organização do trabalho pedagógico com ações articuladas entre os docentes, abrangendo diferentes áreas, componentes curriculares por meio de projetos interdisciplinares.Revista Prática Docente2022-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/135610.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e011Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e011Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0112526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356/604Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArruda, Rodrigo SinigagliaAzevedo, Maria Antonia Ramos deBasso, Lucimara Del Pozzo2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1356Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
EL NO LUGAR DE LA FÍSICA MODERNA EN LA BNCC: LA CONSTRUCCIÓN DE REDES TEMÁTICAS Y LA INTERDISCIPLINARIEDAD
O NÃO LUGAR DA FÍSICA MODERNA NA BNCC: A CONSTRUÇÃO DE REDES TEMÁTICAS E A INTERDISCIPLINARIDADE
title THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
spellingShingle THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
Arruda, Rodrigo Sinigaglia
National Common Curriculum Base
High School
Teaching of `Physics
Modern Physics
Base Nacional Común Curricular
Escuela Secundaria
Enseñanza de Física
Física Moderna
Base Nacional Comum Curricular
Ensino Médio
Ensino de Física
Física Moderna
title_short THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
title_full THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
title_fullStr THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
title_full_unstemmed THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
title_sort THE NON-PLACE OF MODERN PHYSICS IN BNCC: THE CONSTRUCTION OF NETWORKS OF THEMES AND INTERDISCIPLINARITY
author Arruda, Rodrigo Sinigaglia
author_facet Arruda, Rodrigo Sinigaglia
Azevedo, Maria Antonia Ramos de
Basso, Lucimara Del Pozzo
author_role author
author2 Azevedo, Maria Antonia Ramos de
Basso, Lucimara Del Pozzo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arruda, Rodrigo Sinigaglia
Azevedo, Maria Antonia Ramos de
Basso, Lucimara Del Pozzo
dc.subject.por.fl_str_mv National Common Curriculum Base
High School
Teaching of `Physics
Modern Physics
Base Nacional Común Curricular
Escuela Secundaria
Enseñanza de Física
Física Moderna
Base Nacional Comum Curricular
Ensino Médio
Ensino de Física
Física Moderna
topic National Common Curriculum Base
High School
Teaching of `Physics
Modern Physics
Base Nacional Común Curricular
Escuela Secundaria
Enseñanza de Física
Física Moderna
Base Nacional Comum Curricular
Ensino Médio
Ensino de Física
Física Moderna
description This research is the result of a study about the proposal of the High School BNCC regarding the place or not of Modern Physics in this stage of schooling. The objective was to study the proposal for interdisciplinary teaching announced at the BNCC, in particular, the teaching of Physics, and to present an alternative proposal to the organization of themes that contemplates the complexity of the subjects and the interaction between disciplines and/or areas of knowledge. For this, a theoretical research was carried out on the contents of Physics in the BNCC document, building up a network of themes that could generate new articulations with other areas of knowledge. The proposal starts from themes that emerge from real needs, enhancing the greatest list of articulations, interconnections and crossings between the areas of knowledge. It is proposed to organize the pedagogical work with articulated actions among teachers, covering different areas, curricular components through interdisciplinary projects.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e011.id1356
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1356/604
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e011
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e011
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e011
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726230249472