THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282 |
Resumo: | The objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences. |
id |
IFMT_856b99610f1f4caac31c2f7e39e5ed21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/282 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEWEL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES, ESPECIALMENTE GEOGEBRA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURAO USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS, EM ESPECIAL O GEOGEBRA, PARA O ENSINO DE GEOMETRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURATecnologias DigitaisGeoGebraGeometriaDigital TechnologiesGeoGebraGeometryTecnologías digitalesGeoGebraGeometríaThe objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences.El objetivo del trabajo es presentar un mapeo de estudios que abordan el Uso de Tecnologías Digitales, especialmente GeoGebra para la Enseñanza de la Geometría, utilizando una Revisión Sistemática de Literatura (RSL). Para la investigación bibliográfica se utilizaron trabajos publicados entre 2011 y 2020 de cuatro repositorios digitales - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical y RENOTE. Este trabajo tuvo el intervalo de tiempo de estudio del 04 de octubre de 2021 al 30 de noviembre de 2021, con el fin de cuantificar y analizar los trabajos que trataron sobre el Uso de Tecnologías Digitales para la Enseñanza de la Geometría, para vislumbrar una revisión del área. Los estudios analizados demuestran que el Uso de Tecnologías, especialmente GeoGebra en la Enseñanza de la Geometría está cada vez más presente en el contexto educativo a través de diversas experiencias.O objetivo do trabalho é apresentar um mapeamento de estudos que abordam o Uso das Tecnologias Digitais, em especial o GeoGebra para o Ensino de Geometria, utilizando uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL). Para a pesquisa bibliográfica foram utilizados trabalhos publicados no período de 2011 até 2020 a partir de quatro repositórios digitais - SciELO, o Google Acadêmico, o Periódico da Capes e a RENOTE. Este trabalho teve como intervalo de tempo de estudo os dias 04 de outubro de 2021 a 30 de novembro de 2021, a fim de quantificar e analisar os trabalhos que tratavam o Uso das Tecnologias Digitais para o Ensino de Geometria, para vislumbrar uma revisão da área. Os estudos analisados demonstram que o Uso das Tecnologias, em especial o GeoGebra no Ensino de Geometria está cada vez mais presente no contexto educacional através de variadas experiências.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28210.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0312526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282/271Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Maia, Lucas Emanuel deLima Vasconcelos, Francisco Herbert2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/282Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW EL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES, ESPECIALMENTE GEOGEBRA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURA O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS, EM ESPECIAL O GEOGEBRA, PARA O ENSINO DE GEOMETRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA |
title |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW |
spellingShingle |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW Oliveira Maia, Lucas Emanuel de Tecnologias Digitais GeoGebra Geometria Digital Technologies GeoGebra Geometry Tecnologías digitales GeoGebra Geometría |
title_short |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW |
title_full |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW |
title_fullStr |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW |
title_full_unstemmed |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW |
title_sort |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW |
author |
Oliveira Maia, Lucas Emanuel de |
author_facet |
Oliveira Maia, Lucas Emanuel de Lima Vasconcelos, Francisco Herbert |
author_role |
author |
author2 |
Lima Vasconcelos, Francisco Herbert |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Maia, Lucas Emanuel de Lima Vasconcelos, Francisco Herbert |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias Digitais GeoGebra Geometria Digital Technologies GeoGebra Geometry Tecnologías digitales GeoGebra Geometría |
topic |
Tecnologias Digitais GeoGebra Geometria Digital Technologies GeoGebra Geometry Tecnologías digitales GeoGebra Geometría |
description |
The objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282/271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941290373120 |