THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Maia, Lucas Emanuel de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima Vasconcelos, Francisco Herbert
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282
Resumo: The objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences.
id IFMT_856b99610f1f4caac31c2f7e39e5ed21
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/282
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEWEL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES, ESPECIALMENTE GEOGEBRA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURAO USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS, EM ESPECIAL O GEOGEBRA, PARA O ENSINO DE GEOMETRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURATecnologias DigitaisGeoGebraGeometriaDigital TechnologiesGeoGebraGeometryTecnologías digitalesGeoGebraGeometríaThe objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences.El objetivo del trabajo es presentar un mapeo de estudios que abordan el Uso de Tecnologías Digitales, especialmente GeoGebra para la Enseñanza de la Geometría, utilizando una Revisión Sistemática de Literatura (RSL). Para la investigación bibliográfica se utilizaron trabajos publicados entre 2011 y 2020 de cuatro repositorios digitales - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical y RENOTE. Este trabajo tuvo el intervalo de tiempo de estudio del 04 de octubre de 2021 al 30 de noviembre de 2021, con el fin de cuantificar y analizar los trabajos que trataron sobre el Uso de Tecnologías Digitales para la Enseñanza de la Geometría, para vislumbrar una revisión del área. Los estudios analizados demuestran que el Uso de Tecnologías, especialmente GeoGebra en la Enseñanza de la Geometría está cada vez más presente en el contexto educativo a través de diversas experiencias.O objetivo do trabalho é apresentar um mapeamento de estudos que abordam o Uso das Tecnologias Digitais, em especial o GeoGebra para o Ensino de Geometria, utilizando uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL). Para a pesquisa bibliográfica foram utilizados trabalhos publicados no período de 2011 até 2020 a partir de quatro repositórios digitais - SciELO, o Google Acadêmico, o Periódico da Capes e a RENOTE. Este trabalho teve como intervalo de tempo de estudo os dias 04 de outubro de 2021 a 30 de novembro de 2021, a fim de quantificar e analisar os trabalhos que tratavam o Uso das Tecnologias Digitais para o Ensino de Geometria, para vislumbrar uma revisão da área. Os estudos analisados demonstram que o Uso das Tecnologias, em especial o GeoGebra no Ensino de Geometria está cada vez mais presente no contexto educacional através de variadas experiências.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28210.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0312526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282/271Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Maia, Lucas Emanuel deLima Vasconcelos, Francisco Herbert2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/282Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
EL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES, ESPECIALMENTE GEOGEBRA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LA LITERATURA
O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS, EM ESPECIAL O GEOGEBRA, PARA O ENSINO DE GEOMETRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA
title THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
spellingShingle THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Oliveira Maia, Lucas Emanuel de
Tecnologias Digitais
GeoGebra
Geometria
Digital Technologies
GeoGebra
Geometry
Tecnologías digitales
GeoGebra
Geometría
title_short THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_full THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_fullStr THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_full_unstemmed THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
title_sort THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES, ESPECIALLY GEOGEBRA FOR TEACHING GEOMETRY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
author Oliveira Maia, Lucas Emanuel de
author_facet Oliveira Maia, Lucas Emanuel de
Lima Vasconcelos, Francisco Herbert
author_role author
author2 Lima Vasconcelos, Francisco Herbert
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Maia, Lucas Emanuel de
Lima Vasconcelos, Francisco Herbert
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias Digitais
GeoGebra
Geometria
Digital Technologies
GeoGebra
Geometry
Tecnologías digitales
GeoGebra
Geometría
topic Tecnologias Digitais
GeoGebra
Geometria
Digital Technologies
GeoGebra
Geometry
Tecnologías digitales
GeoGebra
Geometría
description The objective of the work is to present a mapping of studies that approach the Use of Digital Technologies, especially GeoGebra for the Teaching of Geometry, using a Systematic Review of Literature (RSL). For the bibliographic research, works published between 2011 and 2020 were used from four digital repositories - SciELO, Google Scholar, Capes Periodical and RENOTE. This work had the study time interval from October 04, 2021 to November 30, 2021, in order to quantify and analyze the works that dealt with the Use of Digital Technologies for the Teaching of Geometry, to glimpse a review of the area. The analyzed studies demonstrate that the Use of Technologies, especially GeoGebra in the Teaching of Geometry is increasingly present in the educational context through various experiences.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e032.id1415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/282/271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941290373120