TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Souza, Francisnaide dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos Reis, Matheus dos, Almeida, Alex Souza, Borges Dias, Viviane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270
Resumo: The inclusion of students under the Autistic Spectrum Disorder (ASD) in basic education has been growing, however, there are still few studies that have discussed the topic during the teachers training. Thus, the aim of this paper was to analyze the scientific production on teachers training and ASD, in the main Brazilian journals in the areas of Special Education and Inclusive Education (time interval 2012-2021), in order to identify the main trends related to this study field. As methodology, a literature review was carried out. We found among the main results that the articles did not present a theoretical reference of base. Furthermore, seventeen articles were found, but only two were related to the initial training, and this points to the need for more studies on initial training. It is concluded that further researches, related to a training that respects, contemplates and effectively enables the inclusion of students with ASD in school, are needed.
id IFMT_8edb7b8e2ac2483e99409530b806fd77
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/270
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDYFORMACIÓN DE PROFESORES Y EL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA (TEA): UN ESTUDIO DE REVISIÓNFORMAÇÃO DE PROFESSORES E O TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: UM ESTUDO DE REVISÃOFormação de ProfessoresTranstorno do Espectro Autista (TEA)Educação InclusivaTeachers TrainingAutistic Spectrum Disorder (ASD)Inclusive EducationFormación de ProfesoresEducación InclusivaTrastorno del Espectro Autista (TEA)The inclusion of students under the Autistic Spectrum Disorder (ASD) in basic education has been growing, however, there are still few studies that have discussed the topic during the teachers training. Thus, the aim of this paper was to analyze the scientific production on teachers training and ASD, in the main Brazilian journals in the areas of Special Education and Inclusive Education (time interval 2012-2021), in order to identify the main trends related to this study field. As methodology, a literature review was carried out. We found among the main results that the articles did not present a theoretical reference of base. Furthermore, seventeen articles were found, but only two were related to the initial training, and this points to the need for more studies on initial training. It is concluded that further researches, related to a training that respects, contemplates and effectively enables the inclusion of students with ASD in school, are needed.La inclusión de estudiantes con el Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la educación básica viene creciendo, sin embargo, aún son pocos los estudios que han discutido el tema durante la formación de profesores. Así, el objetivo de este artículo fue analizar la producción científica sobre formación de profesores y TEA, en las principales revistas brasileñas en las áreas de Educación Especial y Educación Inclusiva (período 2012-2021), con el fin de identificar las principales tendencias relacionadas con este campo de estudio. Como metodología se realizó una revisión bibliográfica. Entre los principales resultados encontramos que los artículos no presentaron una referencia teórica de base. Además, se encontraron diecisiete artículos, pero solo dos estaban relacionados con la formación inicial, lo que apunta a la necesidad de más estudios sobre la formación inicial. Se concluye que es fundamental más investigaciones que discute la necesidad de una formación que respete, contemple y habilite efectivamente la inclusión de los estudiantes con TEA en la escuela.A inclusão de estudantes com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na educação básica vem crescendo, contudo, ainda são poucos os estudos que têm discutido o tema na formação de professores. Assim, o objetivo deste artigo foi analisar a produção científica sobre formação de professores e o TEA, nos principais periódicos brasileiros das áreas de Educação Especial e Educação Inclusiva (período 2012-2021), a fim de identificar as principais tendências relacionadas a este campo de estudo. Como metodologia foi realizada uma revisão bibliográfica. Entre os principais resultados encontrados, constatamos que os artigos não apresentaram um referencial teórico de base. Ademais, foram encontrados dezessete artigos, mas apenas dois estavam relacionados à formação inicial, e isso aponta para a necessidade de mais estudos sobre a formação inicial. Conclui-se que é fundamental mais pesquisas que abordem a necessidade de uma formação que respeite, contemple e, efetivamente, possibilite a inclusão de estudantes com TEA na escola.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/27010.23926/RPD.2022.v7.n1.e020.id1416Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0202526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270/259Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Souza, Francisnaide dosSantos Reis, Matheus dos Almeida, Alex SouzaBorges Dias, Viviane2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/270Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
FORMACIÓN DE PROFESORES Y EL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA (TEA): UN ESTUDIO DE REVISIÓN
FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: UM ESTUDO DE REVISÃO
title TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
spellingShingle TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
Santos Souza, Francisnaide dos
Formação de Professores
Transtorno do Espectro Autista (TEA)
Educação Inclusiva
Teachers Training
Autistic Spectrum Disorder (ASD)
Inclusive Education
Formación de Profesores
Educación Inclusiva
Trastorno del Espectro Autista (TEA)
title_short TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
title_full TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
title_fullStr TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
title_full_unstemmed TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
title_sort TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
author Santos Souza, Francisnaide dos
author_facet Santos Souza, Francisnaide dos
Santos Reis, Matheus dos
Almeida, Alex Souza
Borges Dias, Viviane
author_role author
author2 Santos Reis, Matheus dos
Almeida, Alex Souza
Borges Dias, Viviane
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Souza, Francisnaide dos
Santos Reis, Matheus dos
Almeida, Alex Souza
Borges Dias, Viviane
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Transtorno do Espectro Autista (TEA)
Educação Inclusiva
Teachers Training
Autistic Spectrum Disorder (ASD)
Inclusive Education
Formación de Profesores
Educación Inclusiva
Trastorno del Espectro Autista (TEA)
topic Formação de Professores
Transtorno do Espectro Autista (TEA)
Educação Inclusiva
Teachers Training
Autistic Spectrum Disorder (ASD)
Inclusive Education
Formación de Profesores
Educación Inclusiva
Trastorno del Espectro Autista (TEA)
description The inclusion of students under the Autistic Spectrum Disorder (ASD) in basic education has been growing, however, there are still few studies that have discussed the topic during the teachers training. Thus, the aim of this paper was to analyze the scientific production on teachers training and ASD, in the main Brazilian journals in the areas of Special Education and Inclusive Education (time interval 2012-2021), in order to identify the main trends related to this study field. As methodology, a literature review was carried out. We found among the main results that the articles did not present a theoretical reference of base. Furthermore, seventeen articles were found, but only two were related to the initial training, and this points to the need for more studies on initial training. It is concluded that further researches, related to a training that respects, contemplates and effectively enables the inclusion of students with ASD in school, are needed.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e020.id1416
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e020.id1416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270/259
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941255770112