TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270 |
Resumo: | The inclusion of students under the Autistic Spectrum Disorder (ASD) in basic education has been growing, however, there are still few studies that have discussed the topic during the teachers training. Thus, the aim of this paper was to analyze the scientific production on teachers training and ASD, in the main Brazilian journals in the areas of Special Education and Inclusive Education (time interval 2012-2021), in order to identify the main trends related to this study field. As methodology, a literature review was carried out. We found among the main results that the articles did not present a theoretical reference of base. Furthermore, seventeen articles were found, but only two were related to the initial training, and this points to the need for more studies on initial training. It is concluded that further researches, related to a training that respects, contemplates and effectively enables the inclusion of students with ASD in school, are needed. |
id |
IFMT_8edb7b8e2ac2483e99409530b806fd77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/270 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDYFORMACIÓN DE PROFESORES Y EL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA (TEA): UN ESTUDIO DE REVISIÓNFORMAÇÃO DE PROFESSORES E O TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: UM ESTUDO DE REVISÃOFormação de ProfessoresTranstorno do Espectro Autista (TEA)Educação InclusivaTeachers TrainingAutistic Spectrum Disorder (ASD)Inclusive EducationFormación de ProfesoresEducación InclusivaTrastorno del Espectro Autista (TEA)The inclusion of students under the Autistic Spectrum Disorder (ASD) in basic education has been growing, however, there are still few studies that have discussed the topic during the teachers training. Thus, the aim of this paper was to analyze the scientific production on teachers training and ASD, in the main Brazilian journals in the areas of Special Education and Inclusive Education (time interval 2012-2021), in order to identify the main trends related to this study field. As methodology, a literature review was carried out. We found among the main results that the articles did not present a theoretical reference of base. Furthermore, seventeen articles were found, but only two were related to the initial training, and this points to the need for more studies on initial training. It is concluded that further researches, related to a training that respects, contemplates and effectively enables the inclusion of students with ASD in school, are needed.La inclusión de estudiantes con el Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la educación básica viene creciendo, sin embargo, aún son pocos los estudios que han discutido el tema durante la formación de profesores. Así, el objetivo de este artículo fue analizar la producción científica sobre formación de profesores y TEA, en las principales revistas brasileñas en las áreas de Educación Especial y Educación Inclusiva (período 2012-2021), con el fin de identificar las principales tendencias relacionadas con este campo de estudio. Como metodología se realizó una revisión bibliográfica. Entre los principales resultados encontramos que los artículos no presentaron una referencia teórica de base. Además, se encontraron diecisiete artículos, pero solo dos estaban relacionados con la formación inicial, lo que apunta a la necesidad de más estudios sobre la formación inicial. Se concluye que es fundamental más investigaciones que discute la necesidad de una formación que respete, contemple y habilite efectivamente la inclusión de los estudiantes con TEA en la escuela.A inclusão de estudantes com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na educação básica vem crescendo, contudo, ainda são poucos os estudos que têm discutido o tema na formação de professores. Assim, o objetivo deste artigo foi analisar a produção científica sobre formação de professores e o TEA, nos principais periódicos brasileiros das áreas de Educação Especial e Educação Inclusiva (período 2012-2021), a fim de identificar as principais tendências relacionadas a este campo de estudo. Como metodologia foi realizada uma revisão bibliográfica. Entre os principais resultados encontrados, constatamos que os artigos não apresentaram um referencial teórico de base. Ademais, foram encontrados dezessete artigos, mas apenas dois estavam relacionados à formação inicial, e isso aponta para a necessidade de mais estudos sobre a formação inicial. Conclui-se que é fundamental mais pesquisas que abordem a necessidade de uma formação que respeite, contemple e, efetivamente, possibilite a inclusão de estudantes com TEA na escola.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/27010.23926/RPD.2022.v7.n1.e020.id1416Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0202526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270/259Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Souza, Francisnaide dosSantos Reis, Matheus dos Almeida, Alex SouzaBorges Dias, Viviane2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/270Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY FORMACIÓN DE PROFESORES Y EL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA (TEA): UN ESTUDIO DE REVISIÓN FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: UM ESTUDO DE REVISÃO |
title |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY |
spellingShingle |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY Santos Souza, Francisnaide dos Formação de Professores Transtorno do Espectro Autista (TEA) Educação Inclusiva Teachers Training Autistic Spectrum Disorder (ASD) Inclusive Education Formación de Profesores Educación Inclusiva Trastorno del Espectro Autista (TEA) |
title_short |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY |
title_full |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY |
title_fullStr |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY |
title_full_unstemmed |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY |
title_sort |
TEACHERS TRAINING AND THE AUTISTIC SPECTRUM DISORDER: A REVIEW STUDY |
author |
Santos Souza, Francisnaide dos |
author_facet |
Santos Souza, Francisnaide dos Santos Reis, Matheus dos Almeida, Alex Souza Borges Dias, Viviane |
author_role |
author |
author2 |
Santos Reis, Matheus dos Almeida, Alex Souza Borges Dias, Viviane |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Souza, Francisnaide dos Santos Reis, Matheus dos Almeida, Alex Souza Borges Dias, Viviane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Transtorno do Espectro Autista (TEA) Educação Inclusiva Teachers Training Autistic Spectrum Disorder (ASD) Inclusive Education Formación de Profesores Educación Inclusiva Trastorno del Espectro Autista (TEA) |
topic |
Formação de Professores Transtorno do Espectro Autista (TEA) Educação Inclusiva Teachers Training Autistic Spectrum Disorder (ASD) Inclusive Education Formación de Profesores Educación Inclusiva Trastorno del Espectro Autista (TEA) |
description |
The inclusion of students under the Autistic Spectrum Disorder (ASD) in basic education has been growing, however, there are still few studies that have discussed the topic during the teachers training. Thus, the aim of this paper was to analyze the scientific production on teachers training and ASD, in the main Brazilian journals in the areas of Special Education and Inclusive Education (time interval 2012-2021), in order to identify the main trends related to this study field. As methodology, a literature review was carried out. We found among the main results that the articles did not present a theoretical reference of base. Furthermore, seventeen articles were found, but only two were related to the initial training, and this points to the need for more studies on initial training. It is concluded that further researches, related to a training that respects, contemplates and effectively enables the inclusion of students with ASD in school, are needed. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e020.id1416 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e020.id1416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/270/259 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e020 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941255770112 |